باز هم تبلیغ سبک زندگی غربی و باز هم تکرار ولنگاری فرهنگی در قطارهای مسیر مشهد الرضاء. همین دو ماه قبل بود که تصاویری از تبلیغاتی محیطی در قطارهای تهران-مشهد از طرف مسافران به دست مشرق رسید که انتشار آن بازتاب وسیعی پیدا کرد و با واکنش مسؤولان مربوطه روبرو شد.
اما این بار تبلیغات ضدفرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی در قطارهای این مسیر در قالب توزیع نشریات خانوادگی (اصطلاحا زرد!) صورت میگیرد که الگوهای معرفی شده آن برای بانوان و خانواده های ایرانی، شخصیت هایی چون کیت میدلتون عروس خاندان سلطنتی بریتانیا و «اپرا وینفری» مجری آمریکایی (که در کودکی مورد تجاوز اقوامش قرار گرفته و اکنون به یکی از چهره های مطرح در ایالات متحده بدل شده است) هستند.
چرایی الگو قرار دادن این شخصیت ها در مجلات اصطلاحا خانوادگی و سبک زندگی خود مبحث مفصلی است که جای تحقیق و تأمل جدی دارد، اما اینکه چرا این نشریات و محتواهای ناهنجار مشابه فرهنگی با رویکردهای مدلسازی برای زن ایرانی در قطارهای کشور به شکل گسترده توزیع میشود، سؤالیست که مسؤولان این شرکت ها و نهادهای نظارت کننده بر فعالیت های شرکت های خصوصی راه آهن باید به آن پاسخ دهند.
دیدگاه شما