همراه اول
4. آبان 1395 - 11:00   |   کد مطلب: 28740
انتخابی که بوی سیاسی می‌دهد/ سلطانی فر دو ساله تجربه‌دار ورزش شد؟
سلطانی فر روز یکشنبه نهم آبان ماه باید در مجلس حضور یافته و ضمن ارائه برنامه‌هایش برای وزارت ورزش و جوانان به سئوالات نمایندگان پاسخ بدهد.

در آستانه حضور وزیر پیشنهادی رییس جمهور در مجلس برای دریافت رأی اعتماد از نمایندگان ملت هنوز هم مشخص نیست مسعود سلطانی فر که در ابتدای کار کابینه دولت یازدهم از سوی مجلس قبلی رد صلاحیت شد بار دیگر می تواند از خانه ملت رأی اعتماد بگیرد یا نه! 

برای بررسی بیشتر و تحلیل دقیق تر این موضوع خبرنگار ورزشی مشرق با یکی از اعضای کمیسیون ورزش مجلس، تعدادی از اهالی پیشین مدیریت در سطح کلان ورزش و همچنین یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه ورزش در همین ارتباط به بحث و گفت و گو نشست تا نقطه نظرات شان در این باره را جویا شود که در دو بخش منتشر خواهد شد.

متن کامل بخش اول این گزارش را که نقطه نظرات یک نماینده مجلس، یکی از روسای سابق تربیت بدنی و یکی از کارشناسان قدیمی رسانه است در ادامه می آید: 
 

کوچکی نژاد: این انتخاب کاملا سیاسی بود/سلطانی فر در این دو سال تجربه دار ورزش شد؟

 

جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با مشرق، درباره معرفی مسعود سلطانی فر به مجلس برای وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: ایشان در ابتدای شروع به کار کابینه دولت یازدهم هم از سوی رییس جمهور به عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان مجلس معرفی شدند ولی مجلس به این فرد رأی نداد. آن هم به دلیل عدم تخصص ایشان و ارتباط نداشتن این فرد با ورزش و عدم تجربه کافی در این زمینه بود. نمی دانم بعد از این دو، سه سال ایشان چه تجربه ای کسب کرد که دوباره معرفی شد و این یک سئوال مهم است. چون در مرتبه قبل مجلس به ایشان رأی نداد.

 عضو فراکسیون ورزش مجلس دهم ادامه داد: اتفاقا ایشان وقتی هم که به حوزه گردشگری رفت چون در تخصصش نبود آنجا هم توفیقی کسب نکرد. اینکه حالا در حوزه ای وارد شود که ورزش و جوانان در آن است و باید خیلی اثرگذار باشد بعید می دانم با این امکانات و موجودی موفق شود. آنچنان که ما همین حالا هم با این شرایط در المپیک موفقیتی نداشتیم. به اعتقاد من فردی باید برای این مهم انتخاب شود که از متن ورزش بوده، تجربه کافی در ورزش را دارا بوده و با این مقوله آشنایی کامل داشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره که می توان این انتخاب را به نوعی انتخابی سیاسی تلقی کرد یا نه خاطر نشان کرد: گاهی ما نگاه را به بحث تخصصی می بریم و گاهی نگاه را به سمت و سوی سیاسی. شاید رییس جمهور با این سه وزیری که به مجلس معرفی کرد در نظر داشت که بخشی از نیروهای تند جریان های سیاسی را در انتخابات با خودش همراه کند که اتفاقا ایشان باید مطمئن باشد بخش وسیعی از مردم که به امید اعتدال محوری به این دولت رأی دادند با این کار از کنار ایشان دور می شوند.

کوچکی نژاد اضافه کرد: مردم انتظار داشتند که دولت در انتهای کار کابینه ریاست جمهوری حداقل حرفی که درباره اعتدال زده را در حد حرف به آن اعتقاد داشته و عمل کند. رییس جمهور هر سه فردی که برای وزارت معرفی کرده هر سه جزو تندترین نیروهای جناح های سیاسی کشور هستند. این نشان می دهد که رییس جمهور آنچه به مردم وعده داده است فقط در حد حرف بود نه عمل و این اقدامات همه در حد یک شعار انتخاباتی بوده است.

عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی در ارتباط با عملکرد گودرزی در این مدت بیان داشت: گودرزی، هم از متن ورزش بود و هم تحصیلاتش تحصیلات ورزشی و تخصصی بود و ورزش را با تمام وجود حس می کرد و می شناخت و اقداماتی هم انجام داد. اگر منابع مالی و امکانات دولتی در اختیارش می بود قطعا موفق هم می شد. تا الان هم خیلی ناموفق نبود. اگر منابع لازم در اختیارش قرار می داند قطعا به این مشکلات برنمی خورد و در المپیک هم نتایج بهتری می گرفت.

کوچکی نژاد در پایان تأکید کرد: ولی بحث اینجاست گودرزی وقتی با این همه تجربه و تخصص ورزشی نتوانست با این منابع محدود خواسته دولت را برآورده کند یک نفر که نه این تجارب را داراست و نه تخصص ورزشی داشته و فقط نگاه سیاسی دارد مطمئنا در ورزش موفق نخواهد بود. 


 علی آبادی: این انتخاب سیاسی نبود/رابطه سلطانی فر با دولت قوی تر از گودرزی است

محمد علی آبادی در گفت و گو با مشرق درباره انتخاب مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس اظهار داشت: فکر نمی کنم این انتخاب سیاسی بوده باشد. به هر حال یکی از مشخصات برای انتخاب مدیر توانایی ها و ارتباطات خوب است و فردی که می خواهد در رأس وزارت ورزش باشد باید ابتدا با رییس جمهور ارتباط خوبی داشته و بتواند منابع مالی لازمه برای ورزش را از دولت بگیرد.

وی افزورد: قرار نیست ویزر ورزش در امر پرورش مربی یا هدایت تیم های ورزشی کاری انجام بدهد بلکه وزیر می تواند با بکارگیری افراد زبده و کارآمد نفراتی را کنار خود بگذارد که کار کنند. از این نظر فکر می کنم این انتخاب نسبت به انتخاب قبلی بسیار مفیدتر و بهتر بوده و می تواند در ورزش اثرات مثبتی داشته باشد.
 رییس اسبق سازمان تربیت بدنی در این باره که گودرزی چه کارهایی را ناتمام گذاشته و آیا سلطانی فر توان انجام آنها را دارد توضیح داد: به اعتقاد من گودرزی اصولا توانایی لازم برای اداره یک مجموعه بزرگ که مسایل خاص خودش را دارد نداشت. او نتوانست بین ورزش و جامعه ورزشی رابطه خوبی برقرار کند. نتوانست مسایل ورزش را به خوبی حل و فصل کرده و بخش عمده ای از جامعه ورزش که تنها خواسته شان برقراری ارتباط صمیمانه و نزدیک با وزیر بود را انجام نداد. فکر می کنم بخشی از این خواسته ها خواسته های مالی بود.
علی آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه گودرزی در سطح کلان مدیریت نکرده بود در این امر ناموفق نشان داد. سبک کار در دانشکده و اداره ورزش یک دانشگاه تفاوت های بزرگی با ورزش یک مملکت دارد. سبک و کار آن متفاوت است. خواسته های دانشجویی را نمی توان با خواسته های یک ملت یکی دانست و این دو از زمین تا آسمان با هم فرق دارند. به اعتقاد من انتخاب گودرزی از ابتدا اشتباه بود.
وی اضافه کرد: تا جایی که از سلطانی فر شناخت دارم و کارشان را دیده ام او را فردی می بینم که می تواند با بخش های مختلف ورزش ارتباط برقرار کرده و برای این کار وقت می گذارد. او همچنین رابطه قوی تری هم نسبت به وزیر قبلی با رییس دولت دارد و انشااله که بتواند منابع مالی لازم را هم برای ورزش تأمین کند تا در نهایت ورزش سود ببرد.
 
مدنی: ورزشی را برداشتند چرا غیر ورزشی گذاشتند؟/این گزینه سئوال برانگیز است!

محمد سعید مدنی در گفت و گو با مشرق، در ارتباط با انتخاب سلطانی فر به عنوان جایگزین وزیر مستعفی قبلی اظهار داشت: اولا ما اصلا متوجه نشدیم که برای چه این تغییر بوجود آمد! اگر بحث ورزشی بود که ورزش داشت خوب کار می کرد. یعنی لااقل سالم تر و بی حاشیه تر از خیلی های دیگر در ادوار قبلی بود.

وی ادامه داد: اگر هم که بحث این تغیرات سیاسی بوده که به نظر بنده وزارت خانه های دیگری بودند که نسبت به ورزش در اولویت قرار داشتند. اما حالا هم که وزیر ورزش را برداشتند انتظار می رفت که کار تبدیل به احسن شود و فردی بیاید که لااقل از نظر ظاهری تحصیلکرده ورزش بوده یا از خانواده ورزش باشد. یا حداقل ورزش را بشناسد. اگر از نظر آقایان گودرزی نتوانسته مفید باشد لااقل نفر جدید شرایطی بهتر از او داشته و بتواند منشأ پیشرفت باشد.
 پیشکسوت مطبوعات ورزشی اضافه کرد: قصد ندارم سلطانی فر را قبل از اینک عملکردش را ببینیم مورد ارزیابی قرار دهیم اما ظاهر امر این است که وقتی یک فرد ورزشی را برمی دارند و یک فرد غیر ورزشی را می گذارند تا ورزش مملکت را اداره کند در نگاه اول این اقدام سئوال برانگیز و قابل تأمل است که آقایان چه حسابی کرده اند که دست به این اقدام زدند. باید صبر کرد و در عمل دید.
 
مدنی در این باره که آیا سلطانی فر توان انجام کارهایی که گفته می شود گودرزی در انجام آن ناتوان بوده را دارد بیان داشت: ورزش ما مشکلات زیادی دارد که سال های سال است روی هم رسوب کرده اند و کسی هم به خاطر سختی کار جرأت رفتن به سراغ شان را ندارد. ورزش ما بیشتر به شکل روزمرگی اداره می شود و همه مدیریت ها دنبال نتیجه گیری و بقای خودشان هستند. این حس به شکل سفت و سختی بر تار و پود نه فقط ورزشی ها بلکه مقامات غیر ورزشی هم نشسته و حتی مقامات ارشد هم توقع دارند که ورزش مان در المپیک و حتی رفتن فوتبال مان به جام جهانی موفق باشد.
وی تأکید کرد: گودرزی اتفاقا در این وضعیت داشت کارهای اصولی تری هم می کرد یا لااقل نشان می داد که قصد انجام کارهای زیر بنایی را دارد. گودرزی خیلی با این موج همراه نبود و می خواست یک کارهایی بکند. البته این برداشت ماست که فکر هم می کنم این فرصت به او داده نشد تا ورزش را آنطور که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی پیشرفت آن را به شکل زیربنایی می خواهد پیش ببرد.
عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان خاطر نشان کرد: توقعی که از وزیر جدید داریم این است هرکسی به جای گودرزی می آید مسایل را فراتر از مسایل روزمره از جمله نتیجه گرایی های زودگذر ببیند و به مسایل فرهنگی و اخلاق در ورزش هم توجه ویژه ای داشته باشد. همانگونه که در دنیای ورزش وجود دارد. اینکه دولت از سلطانی فر چه می خواهد را من نمی دانم. نمی دانم دولت از گودرزی چه انتظاری داشته که نتوانسته آن را برآورده کند و ما به عنوان اصحاب رسانه ورزشی بارها و بارها خواسته های مان را گفته ایم و باید دید دولت از سلطانی فر چه انتظاری دارد.
مدنی در پایان گفت: برای وزیر جدید آرزوی موفقیت دارم و فکر می کنم انتخاب بعدی چه سیاسی باشد و چه نباشد واقعا مصلحت ورزش را در نظر بگیرد. ورزش در جامعه مخاطبان مهمی دارد که بخش اعظم آن را جوانان تشکیل می دهند و لازم است که خیلی جدی گرفته شود و در این تغییر و تحولات در کنار دیگر مصلحت ها رعایت مصلحت ورزش را هم در نظر بگیرند.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار