همراه اول
4. آبان 1395 - 13:08   |   کد مطلب: 28741
درکمیسیون فرهنگی اجتماعی شوراش شهر همدان مصوب شد:
تغییر نام تالار قرآن به «مرکز همایش‌های بین‌‌المللی و قرآنی شهر همدان»
تغییر نام تالار قرآن به «مرکز همایش‌های بین‌‌المللی و قرآنی شهر همدان»
جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در تالار قرآن با حضور اعضای کمیسیون ، شهردار و معاونین فرهنگی اجتماعی و فنی عمرانی شهرداری همدان با موضوع بررسی مشکلات این تالار و نامگذاری آن برگزار شد.

به گزارش همدان ورزش؛ در این جلسه با موافقت اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا عنوان تالار قرآن به نام «مرکز همایش‌های بین‌‌المللی و قرآنی شهر همدان» تغییر یافت.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان ضمن تشکر ازمجموعه شهرد اری همدان و دست اندرکاران پیگیری و اجرای پروژه تالار قرآن اظهار کرد: ساخت پروژه به اتمام رسیده و هم اکنون در دست تجهیز است .

 رضا غلامی خجسته اضافه کرد: تغییر نام تالار قرآن به عنوان مرکز همایش های بین المللی و قرآنی شهر همدان می تواند ظرفیت درآمدزایی تالار را با توجه به هزینه های هنگفت نگهداری آن تامین کند و تالار قرآن با این وسعت فضا در سطح کشور جزو تالارهای بی نظیر است و می توان علاوه بر برگزاری مراسم و جلسات قرآنی برای همایش ها و برنامه های فرهنگی از ظرفیت آن استفاده کرد .

وی اضافه کرد: ماهانه 120 تا 150 میلیون تومان برای نگهداری مرکز همایشهای بینالمللی و قرآنی شهر همدان در زمینه سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، برق و... نیاز است که باید توسط سالن‌های این مجموعه تأمین و درآمدزایی شود.

 خجسته بابیان اینکه در مجموع تمام هزینه صفر تا 100 مجموعه تالار قرآن همدان50 میلیارد تومان است افزود:  تاکنون 22 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این مجموعه هزینه شده و برآورد زمین‌های تهاتر شده با زمین تالار قرآن  15میلیارد تومان اعلام شده که باید گفت در نهایت 10 میلیارد تومان دیگر برای تجهیز صد درصدی این مجموعه نیاز است.

خجسته اظهار کرد:با توجه به اینکه برای استفاده از ظرفیت تالار کل مجموعه در اختیار فعالان قرآنی قرار میگیرد همچنین مکان مورد نظر برای برگزاری همایش های قرآنی به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است.

ضا غلامی‌خجسته با بیان اینکه مساحت تالار بزرگ قرآن 11 هزار مترمربع است، اضافه کرد: پروژه تالار بزرگ قرآن مجموعه‌ای فرهنگی است که در ۱۴ هزار متربع زیربنا و در ۳ طبقه با ۸ سالن برای جلسات و کنفرانس‌ها، ۲۱ کلاس آموزشی و اداری و نیز سالن‌های آمفی تئاتر، نمازخانه، کتابخانه، قرائت خانه، سالن قرآنی و غذاخوری  احداث شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: در راهروهای این مجموعه به دلیل وسعتی که دارند نیز همزمان 14 نمایشگاه می‌توان برگزار کرد که در حال حاضر باید به دوربین مداربسته مجهز شود.

خجسته در ادامه با بیان اینکه از نظر تأمین نیروی انسانی نیز به 16 نفر به صورت تخصصی برای خدمات‌رسانی این مجموعه نیاز است، در خصوص نیازهای دیگر تالار قرآن همدان برای تکمیل و تجهیز اظهار کرد: سالن غذاخوری این مجموعه فقط سالنی برای غذاخوری است و فاقد آشپزخانه یا سالن سرو  است که باید تا قبل از تحویل پروژه برای بهره برداری این معضل نیز حل شود.

 

وی مهمتررین مشکل تالار قرآن را پوشش گنبد آن  دانست و افزود: برای پوشش گنبد تالار قرآن در دوره سوم و چهارم شورا، مجوز تام‌الاختیار به شهرداری همدان داده شد، اما تاکنون این کار انجام نشده که این قابل قبول نیست بنابراین این موضوع باید در اولویت کار شهرداری قرار گرفته و هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان مشکل دیگر این مجموعه را عدم پیش بینی پارکینگ برشمرد و خطاب به شهردار همدان تأکید کرد: تأمین پارکینگ 2 هزار نفری تالار قرآن  موضوع مهمی است که باید پارکینگ مورد نظر تامین شود که در این راستا طی بازدید میدانی از محوطه تالار و بررسی های به عمل آمده، شهرداری می تواند زمین مجاور تالار را برای احداث پارکینگ تملک کند.

خجسته با بیان اینکه نصف کار تکمیل و تجهیز تالار قرآن همدان انجام شده و از شهرداری انتظار تکمیل مابقی آن را داریم، تصریح کرد: شهرداری باید تاریخ قطعی افتتاح این مجموعه را تا هفته آینده اعلام کند و با پیمانکاران برای تأسیسات این مجموعه برای خدمات‌رسانی قرارداد لازم منعقد کند.

وی به دیگر پروژه‌های شهرداری که باید در اولویت کاری قرار گیرد، اشاره کرد و دیوارکشی دهکده ورزشی شورین با مساحت 20 هکتار را یکی از آنها دانست و تاکید کرد: برای این پروژه در سال‌ 94 حدود  800  میلیون تومان و در سال 95 مبلغ 500 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده که تا کنون شهرداری ریالی باری آن هزینه نکرده استو باید در اولویت کاری شهرداری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان در ادامه افزود: احداث فرهنگسرای دره مرادبیگ نخستین فرهنگسرایی بود که در دور سوم شورا کلنگ زنی شد که هنوز هیچ اقدامی از سوی شهرداری برای احداث آن صورت نگرفته و امسال هم 500 میلیون تومان بودجه برای آن اختصاص یافته  و فرهنگسرای پارک بانوان نیز با وجود خریداری زمین هنوز هیچ اقدامی برای آن انجام نشده که باید شهرداری در اولین فرصت نسبت به این موارد اقدام کند.

خجسته بر تعیین تکلیف فاز دوم فرهنگسرای مهر واقع در شهرک ولی عصر (عج) نیز تاکید کرد و افزود: فرهنگسرای نورمحال و محمدیه هم تقریبا آماده بهره برداری است اما فرهنگسرای آیت الله آخوند واقع در حصار علی آباد از دور سوم شورا تا کنون با 30 درصد ساخت تعطیل شده که این امر قابل قبول نیست بر این اساش باید در اولویتهای کاری شهرداری واقع شود.

خجسته در پایان سخنانش خطاب به شهردار تاکید کرد: چنانچه در مجموعه شهرداری مسولین یا مدیرانی هستند که توجه ویژه ای به حوزه و پروژه های فرهنگی بویژه زیرساختها ندارند هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

رئیس کمیسیون بودجه حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز بیان کرد: اگر بخواهیم از این مرکز حفظ و نگهداری شود باید مدیریتی خوب، قوی و صحیح برای این مجموعه مشخص شود؛ زیرا با منابع اندک و محدود شاید شهرداری نتواند از عهده هزینه‌های این مجموعه در سال‌های آینده برآید.

حسین قرا‌باغی با بیان اینکه از این سالن های مرکز همایشهای بینالمللی و قرآنی صرفا نمی‌توان در بحث قرآنی استفاده کرد، اظهار داشت: با مدیریت مناسب، می‌‌توان از سالن‌های این مکان استفاده بهینه داشت.

در ادامه حمید رضا طبی مسرور رئیس کمیسیون معماری شهرساززی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان مجموعه تالار قران را آبروی همدان دانست و پیشنهاد داد: برای استفاده بهینه از فضای تالار می توان عنوان ان را به مرکز همایش های بین المللی و قرآنی شهر همدان تغییر داد.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان بزرگترین دغدغه برای تالار قرآن را استفاده بهینه از این مجموعه بزرگ دانست و گفت: هیچ موسسه قرآنی در همدان توان حفظ و نگهداری مجموعه به این بزرگی را ندارد بر این اساس نگهداری آن را شهرداری بر عهده می گیرد و قطعا شهرداری هم نمی تواند هزینه نگهداری ان را تامین کند.

سید احمد حسنی حلم اضافه کرد: نگرانی بر این وجود دارد که پس از یکی دو سال بعد از افتتاح بخشی از ظرفیت آن خالی بماند بر این اساس باید با مدیرت مناسبی از آن به صورت بهینه از آن استفاده کرد.

نرگس نوراله زاده دیگر عضور شورای اسلامی شهرهمدان گفت: اساس ساخت تالار قران صرفا برای استفاده برنامه های قرآنی نبوده بلکه  برای متبرک شدن و اخذ بودجه به این عنوان نامگذاری شده است.

نوراله زاده بهترین نحوه استفاده از فضای تالار قرآن را واگذاری آن به بخش خصوصی با محوریت شهرداری دانست و یاداور شد: استان همدان ظرفیت علمی خوبی دارد می توان برای برگزاری مراسم و همایش های علمی نیز از این ظرفیت بهره برد.

سیدمصطفی رسولی شهردار همدان نیز  اظهار کرد: باید در مجموعه تالار قرآن سعی کنیم برگزاری همایش‌های مختلف نهادهای دولتی و خصوصی را برای درآمدزایی جذب کنیم.

معاون فنی عمرانی شهرداری همدان هم با بیان اینکه از سال سوم و چهارم افتتاح، هزینه‌های این مجموعه برای شهرداری سرسام‌آور و بسیار زیاد است، گفت: باید یک تیم تخصصی فنی برای خدمات به دستگاه‌های این مجموعه طرف قرارداد با شهرداری در نظر گرفته شود.

موسی رسولی با بیان اینکه باید با دید وسیع‌تری به این مجموعه نگاه کرد، افزود: شهرداری 11 سال از عمر خود را برای ساخت و تکمیل این پروژه صرف کرده که باید ضمن حفظ و حرمت قرآن، آینده‌نگری برای درآمدزایی این مجموعه در نامگذاری آن لحاظ شود؛ چراکه این پروژه برای استان دارای جایگاه و شأن خاصی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار