همراه اول
30. مهر 1396 - 10:30   |   کد مطلب: 29092
درمان سرماخوردگی / توصیه های معجزه آسا برای درمان سرماخوردگی

درباره رژیم‌های لاغری که توسط افراد غیرمتخصص ارائه شده و دیگران هم از آن استفاده می‌کنند، تصریح کرد: از نظر علمی تمام این رژیم‌ها دارای اشکال است چرا که هرگز نمی‌توانیم یک نسخه را برای تمام افراد تجویز کنیم.

وی با بیان اینکه رژیم هر فرد باید متناسب با جسم، جسته، میزان فعالیت و متابولیسم او باشد، اظهار کرد: از آنجا که بیشتر افراد به دنبال رژیم‌های کاهش وزن هستند بنابراین با رژیم‌های غیرعلمی روی محدود کردن انرژی کار می‌کنند که در نهایت در کوتاه‌مدت منجر به لاغری شدید بدن می‌شود.

کاوه‌ای افزود: در رژیم‌های غیراصولی غذاهای صفر کالری توصیه شده که منجر به کاهش وزن شدید می‌شود و فرد هم از این وضعیت ابرازخوشحالی می‌کند اما این خوشحالی کوتاه‌مدت بوده و به دنبال خود ابتلا به انواع بیماری‌ها و افسردگی را برای فرد در پی دارد.

وی عنوان کرد: از آنجا که سیستم بدن به گونه‌ای است که اگر غذا و انرژی کمی به آن برسد احساس قطحی می‌کند بنابراین در کوتاه‌مدت آب و الکترولیت خود را از دست می‌دهد که منجر به شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود و در سیستم داخلی بدن هم تأثیر می‌گذارد.

سنگ کیسه صفرا از عوارض کاهش وزن سریع

این کارشناس تغذیه گفت: رژیم‌های نادرستی که در کوتاه‌مدت منجر به کاهش سریع وزن می‌شود فرد را به بیماری‌هایی نظیر سنگ کیسه صفرا، کاهش فشارخون، غش، بیهوشی، ریزش مو و افسردگی مبتلا می‌کند.

وی اظهار کرد: افراد در برخی از رژیم‌های لاغری سریع و غیراصولی شروع به محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها می‌کنند که این خود بر روی وضعیت اعصاب و روان فرد تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.

کاوه‌ای نوع دیگری از رژیم‌های لاغری را رژیم پر پروتئین اعلام کرد و گفت: در این رژیم اجازه افزایش مصرف گوشت به فرد داده شده و در ازای آن کاهش مصرف نان و سبزیجات توصیه می‌شود که در این رژیم افزایش مصرف پروتئین منجر به افزایش اسیداوریک خون و سنگ‌های کلیوی می‌شود.

وی ادامه داد: عارضه دیگر رژیم‌های پر پروتئین ایجاد یبوست‌های مزمن به علت محدود شدن فیبر و بروز بیماری‌هایی مانند هموروئید و شقاق است.

وی تصریح کرد: رژیم‌های غیرعلمی موجب کمبود کلسیم می‌شود چرا که در این رژیم‌ها مصرف ویتامین D محدود می‌شود همچنین بیماری‌هایی نظیر فشارخون، چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و افزایش ابتلا به سرطان در رژیم‌های کم فیبر به وجود می‌آید.

رژیم غذایی درست کدام است؟

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نخستین گام در یک رژیم درست غذایی اصلاح سبک زندگی است، عنوان کرد: در یک رژیم علمی هیچ ماده غذایی حذف نمی‌شود بلکه از تمام موادغذایی به صورت کم استفاده می‌شود چرا که در محدوده نیاز خود باید انرژی مصرف کرد.

وی افزود: فعالیت بدنی منظم، مصرف غذاهای آب‌پز و بخارپز و محدود کردن غذاهای چرب و پرنمک و استفاده از سبزی و میوه‌جات از ویژگی‌های یک رژیم مطلوب و استاندارد است.

کاوه‌ای با بیان اینکه در مصرف سبزیجات محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: افراد باید در مصرف ذرت، سیب‌زمینی و نخودفرنگی به علت ماهیت نشاسته‌ای‌شان احتیاط کنند.

وی گفت: پایین بودن سواد تغذیه‌ای منجر به انتشار رژیم‌های نادرست تغذیه‌ای و استفاده تمام متقاضیان لاغری و رژیم از آن دستور می‌شود که بدون شک کار خطرناک و نادرستی است.

کاوه‌ای با بیان اینکه باید آموزش‌هایمان را بیشتر کنیم تا سطح سواد تغذیه‌ای جامعه افزایش یابد، اظهار کرد: رژیم به تنهایی نمی‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه داشته باشد بلکه باید در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت منظم بدنی را در برنامه روزانه‌ خود قرار دهید.

وی تأکید کرد: هرگونه رژیمی با عنوان رژیم با بیسکویت، شیر و ... که در فضای مجای رواج دارد، جزء رژیم‌های غیراصولی است که باید مراقب عوارض خطرناک آن بود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار