همراه اول
16. آذر 1395 - 8:26   |   کد مطلب: 29187
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان در هجدهمین مانور زلزله گفت: با وجود این که بیش از 27 هزار مدرسه در معرض خطر و آسیب پذیری هستند باید توجه ویژه ای به لحاظ ساخت و سازو آموزش های ویژه ای برای پیشگیری اولیه و امداد و نجات، داده شود تا مدارس مشکلی نداشته باشند.

بهروز کارخانه ای گفت تفاوت مانور امسال با سال های گذشته را حضور محله ها دانست و گفت: امسال هم برای آموزش مدارس و هم برای محله ای که مدرسه در آنجا واقع شده، باید اطلاعات ما در مورد زلزله و حوادثی که می تواند ایجاد کند، آگاهی افراد را افزایش داده و اقداماتی را که باید در حین زلزله و پس از آن انجام گیرد را هم به دانش آموزان و هم مردم محله آموزش دهیم.

وی افزود: در سال جاری شورای ایمنی مدارس تشکیل می شود که مجموعه ای از افراد متشکل از مدیر مدرسه، نماینده جمعیت هلال احمر، نماینده آتش نشانی، شهرداری و معتمدین محله که این افراد باید محله را از نگاه پیشگیری در خصوص زلزله بررسی و مشکلاتی که دارد را به این شورا گزارش دهند تا پیگیری و رفع مشکل شود.

کارخانه ای ادامه داد: اگر مکان تازه ای ساخته می شود که استانداردهای مهندسی را انجام نمی دهد، مردم محله می توانند به این شورا مراجعه کرده و آن رامعرفی کنند و این شورا هم گزارش را به افراد ذیربط، مثل سازمان نظام مهندسی بدهد تا جلوی ساخت و ساز های غیر مهندسی گرفته شود.

مدیرعامل هلال احمر استان افزود: باید نقشه محله را از جهت قسمتهایی که مقاوت بیشتری دارند یا قسمتهایی که از پایه ضعف دارند، خانه هایی که در آن ها افراد سالمند زندگی می کنند، مسیرهای بن بست و باریک، چاله ها و مسیرهای آبی که می تواند در حین زلزله خطرآفرین باشد و نباید از آن مسیر استفاده شود را شناسایی کنند.

کارخانه ای ضمن اشاره به گروه سفید، بیان کرد: گروه سفید کسانی اند که در موقع زلزله در مدرسه مستقر شده و به مردم محله یاد می دهند که به هنگام زلزله به مدارس مراجعه کرده و در کانکس هایی که مربوط به امداد و نجات هست وامکانات اضطراری، مواد غذایی، آب آشامیدنی و داروهای ضروری را به مردم بدهند، امدادهای مربوطه را دریافت کنند.

وی ادامه داد: گروه قرمز کسانی هستند که در موقع زلزله، کارهای امداد و نجات نظیر دسترسی به مصدوم، آوار برداری، حمل مصدوم، آتل بندی و تمام کارهایی که باید در مدیریت بحران انجام شود به صورت عملی و عملیاتی انجام می دهند و همچنین این گروه آموزش خاص خودش را دارد و باید از افرادی که در دوره های خاص و طرح داده ها شرکت کردند، استفاده شود.

وی گفت: ایران ششمین کشور به لحاظ زلزله خیزی در دنیاست و مدارس ما اهمیت زیادی دارند چون بیش از 110 هزار مدرسه داریم که ده میلیون معلم، کادر و دانش آموز در طول روز در این مکان حضور دارند و باید ایمنی لازم در این رابطه انجام گیرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار