همراه اول
18. شهريور 1397 - 14:09   |   کد مطلب: 29623
حقایقی در مورد رژیم غذایی یویو

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،

چرخه وزن چیست؟

چرخه وزن به معنای کاهش و افزایش وزن به طور مکرر است. هنگامی که چرخه وزن، نتیجه یک رژیم غذایی باشد، اغلب رژیم غذایی یویو نامیده می شود. چرخه وزن می تواند از کاهش ها و افزایش های وزن کوچک (۲ تا ۴٫۵ کیلوگرم در هر چرخه) تا تغییرات بزرگ در وزن (۲۳ کیلوگرم یا بیشتر در هر چرخه) متغیر باشد. برخی تغییرات، چرخه وزن را با برخی خطرات سلامتی مرتبط دانسته اند. برای جلوگیری از خطرات بالقوه، اکثر کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان چاق برای دستیابی به یک وزن سالم تر و حفظ آن، عادات غذا خوردن سالم و فعالیت بدنی منظم را در پیش بگیرند. بزرگسالان غیر چاق نیز باید سعی کنند وزنشان را از طریق غذا خوردن سالم و فعالیت بدنی منظم ثابت نگه دارند.

اگر من وزن از دست رفته را دوباره به دست بیاورم، آیا از دست دادن مجدد آن، سخت تر نخواهد شد؟

فردی که به طور مکرر وزن اضافه و کم می کند، نباید نسبت به فردی که سعی دارد برای اولین بار وزن کم کند، مشکل بیشتری در رسیدن به وزن سالم و حفظ آن داشته باشد. اکثر مطالعات نشان می دهند که چرخه وزن بر میزان سوخت و ساز یک فرد سرعتی که در آن، بدن غذا را برای انرژی می سوزاند، تاثیر نمی گذارد. براساس این یافته ها، چرخه وزن نباید بر موفقیت تلاش های کاهش وزن بعدی تاثیر بگذارد. با این حال سوخت و ساز بدن هر کس با بالا رفتن سن، کند می شود. علاوه بر این، افراد مسن تر اغلب نسبت به زمانی که جوان تر بودند، کمتر از لحاظ جسمی فعال هستند. صرفنظر از سن شما، تبدیل فعالیت بدنی منظم و همچنین عادات غذا خوردن سالم به بخشی از زندگی تان، به کاهش وزن کمک خواهد کرد و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

مطلب مرتبط:  کدام چربی خوب و کدام بد است؟

آیا چرخه وزن باعث خواهد شد نسبت به زمانی که اصلا رژیم نگرفته بودم، چربی بیشتر و عضله کمتری داشته باشم؟

ثابت نشده که چرخه وزن، مقدار بافت چربی در افرادی که وزنشان را کم و مجددا زیاد می کنند، افزایش دهد. محققان دریافته اند که پس از یک چرخه وزن، کسانی که به وزن اولیه شان بر می گردند، به اندازه قبل از چرخه وزنشان دارای چربی و بافت عضلانی خالص هستند. افرادی که در طول چرخه وزن ورزش می کنند، در واقع ممکن است عضله زیاد کنند. برخی مردم نگران هستند که چرخه وزن می تواند چربی بیشتری در اطراف ناحیه شکمی شان اضافه کند. افرادی که معمولا به جای لگن، ران ها و باسن (گلابی شکل)، در ناحیه شکمشان چربی اضافه دارند (سیب شکل)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و فشار خون بالا قرار دارند. با این حال مطالعات درنیافته اند که پس از یک چرخه وزن، مردم نسبت به قبل از چرخه وزن، چربی بیشتری دور شکم شان خواهند داشت.

آیا چرخه وزن برای سلامت من، مضر است؟

برخی مطالعات نشان می دهند که چرخه وزن ممکن است خطر ابتلا به برخی مشکلات سلامتی را افزایش دهد. اینها شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری کیسه صفرا هستند. برای بزرگسالانی که چاق نیستند و مشکلات سلامتی مرتبط با وزن ندارند، کارشناسان توصیه می کنند که برای اجتناب از هرگونه خطرات سلامتی بالقوه مرتبط با چرخه وزن، یک وزن سالم را حفظ کنند. با این حال بزرگسالان چاق برای بهبود سلامت کلی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی باید به تلاش برای رسیدن به یک کاهش وزن متعادل ادامه دهند. از دست دادن و به دست آوردن مجدد وزن، در صورتی که به خودتان اجازه دلسرد یا افسرده شدن دهید، ممکن است یک اثر روانی منفی داشته باشد. چرخه وزن نباید دلیلی برای احساس شکست باشد. در عوض، دلیلی برای تمرکز مجدد روی ایجاد تغییرات طولانی مدت در رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی شما برای کمک به حفظ وزنی است که از دست می دهید.

 

آیا داشتن اضافه وزن، سالم تر از چرخه وزن است؟

به طور دقیق مشخص نیست که آیا چرخه وزن باعث مشکلات سلامتی می شود یا نه. با این حال بیماری های مرتبط با چاقی، بسیار معروف هستند. این ها عبارتند از:

فشار خون بالا

بیماری قلبی

سکته مغزی

دیابت نوع ۲

انواع خاصی از سرطان

آرتروز

بیماری کیسه صفرا

ریسک ابتلا به بیماری در بزرگسالان چاق یا دارای اضافه وزن، یکسان نیست. اینکه آیا شما مرد هستید یا زن، مقدار و محل تجمع چربی تان و سابقه خانوادگی شما از بیماری ها، همگی در تعیین خطر ابتلای شما به بیماری نقش دارند. با این حال کارشناسان معتقدند که حتی یک کاهش وزن نسبتا کم ۱۰ درصد از وزن بدن در طول یک دوره حدودا ۶ ماهه می تواند سلامت یک بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن را بهبود ببخشد.

نتیجه گیری

به تحقیقات بیشتری در مورد اثرات چرخه وزن، نیاز است. در عین حال اگر شما چاق یا دارای اضافه وزن هستید و از مشکلات سلامتی مرتبط با وزن رنج می برید، سعی کنید با دستیابی به یک کاهش وزن متوسط، سلامت تان را بهبود ببخشید. اگرچه چرخه وزن ممکن است بر ریسک ابتلا به بیماری اثر داشته باشد اما مشکلات سلامتی جدی ناشی از چاقی، به وضوح قابل درک هستند. اگر لازم است که وزن کم کنید، باید آماده باشید که به تغییرات مادام العمر در عادات غذا خوردن و فعالیت جسمانی تان متعهد شوید. اگر شما یک فرد چاق یا دارای اضافه وزن با مشکلات سلامتی مرتبط با وزن نیستید، وزن تان را حفظ کنید. برای کنترل وزن و ارتقاء سلامت تان، بر پذیرش عادات غذا خوردن سالم و انجام فعالیت فیزیکی منظم، تمرکز کنید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار