همراه اول
2. آبان 1395 - 12:52   |   کد مطلب: 29895
اصلي ترين و موثر ترين سرمايه گذاري دربخش سلامت، آموزش از سنين کودکي و پيشگيري است
خبرگزاری آریا- استاد دانشگاه اصفهان گفت: اصلی ترین و موثرترین سرمایه گذاری در بحث بهداشت و درمان، در کودکان و بالاترین نرخ آموزش در پیش دبستانی و دبستان است و 5 برابر از متوسطه و تحصیلات عالیه جواب می دهد و بر آموزش کودکان باید متمرکز شد .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به نقل از خبرگزاري آريا،  دکتر محسن رناني در نشست نقش پزشکان در توسعه ملي در پژوهشکده فردوسي مديريت درمان تامين اجتماعي اصفهان افزود: تمرين  گفتگو را آموزش دهيم و براي شروع مي توان مطب هاي پزشکان به عنوان کارگاه آموزشي براي تمرين اين مهم استفاده کرد و جرات حرف زدن را به مردم داد.
وي تاکيد کرد: ‌در بحث آموزش بهداشت و درمان بايد ضمن يادآوري و باز آموزي موارد پيشگيري و تحولات الگوي مصرف و تغذيه در راستاي ترويج گفتگو و ارتقاي رفتار ارتباطي نيز نگاه ويژه داشت.
دکتر رناني گفت: طرح پايش ملي سلامت را بايد جدي گرفت و وضعيت سلامت جامعه و ايجاد نقشه راه سلامت که نياز به يک حرکت ملي دارد که مردم حداقل يک بار غربالگري شوند که چه بيماري پنهان و آشکار دارند.
وي ادامه داد: بايد جامعه پزشکان بسيج شوند و با 220هزار مطب موجود، هر مطب 370 مراجعه کننده مراجعان محل مطب خود را پايش کنند و اطلاعات جمع آوري شود و در يک سيستم يکپارچه وسراسري ذخيره و يک نقشه ملي سلامت را طراحي کنند.
دکتر رناني با بيان اينکه در سال 92 هزينه درمان غير مستقيم سازمان تامين اجتماعي در استان اصفهان 220ميليارد تومان بود و در سال 93 به 540ميليارد و در سال 94 به 1000ميليارد رسيده است، گفت: اين پيام خوبي نيست و اين هزينه ها بايد متوقف شود که با معضلات اجتماعي روبرو مي شويم و اگر ادامه داشته باشد که بايد به فکر چاپ پول بود که با تورم مواجه مي شويم.
استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اجراي طرح تحول نظام سلامت در کشور گفت: اکثريت پزشکان از اين طرح منتفع شده اند و جامعه پزشکي از ايرادات طرح خبر دارند ولي سکوت کرده اند و هيچ نقد سازنده اي نمي بينيم .
دکتر رناني اظهار داشت: پزشکان با برخوردار بودن قدرت ثروت ومنزلت از ديگر اقشار اين جامعه که معلمان و اتاق بازرگاني و نهاد هاي عمومي هستند از قدرت بالاي براي فرهنگ رفتاري و اقتصادي اجتماعي در جامعه بر خوردارند.
وي افزود: پزشکان در دو بعد سرمايه اقتصادي و انساني متمرکز شده اند و در دو بعد رفتاري و فرهنگي وارد نشده اند.
دکتر رناني گفت: جامعه پزشکي بيش از آموزش و پرورش بايد نقش ترويجي فرهنگي را داشته باشد و اين اختلال ارتباطي که در زمان امير کبير و تا به الان هم هست بايد حل شود و مردم نسبت به حقوق خود آشنا شوند و بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و نياز به يک بسيج شدن همگاني براي حل اين مهم دارد که اين اختلال رفتاري را ريشه کن کرد وبا اين کار عزت نفس را به جامعه بازگرداند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار