همراه اول
26. بهمن 1395 - 9:10   |   کد مطلب: 30187
وزیر ورزش: میزبانی ایران در مسابقات شطرنج زنان «اثر برجام» است/ مخالفت عضو اصلاح‌طلب شورای شهر با احداث مترو به دلیل احتمال خشک شدن چند درخت!
جریان سیاسی خاص، ناامیدانه به خود امیدواری می‌دهد که دولت یازدهم، دولتی 2 دوره‌ای باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، 7:30 دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید...

***

وزیر ورزش و جوانان: میزبانی ایران در مسابقات شطرنج زنان «اثر برجام» است

[وزیر ورزش: میزبانی ایران در مسابقات شطرنج زنان «اثر برجام» است/ مخالفت عضو اصلاح‌طلب شورای شهر با احداث مترو به دلیل خشک شدن چند درخت!] مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم اخیراً در یک مصاحبه گفته است: پس از برجام رویکرد خوبی از سوی کشورهای دنیا نسبت به ایران ایجاد شده که خوشبختانه در ورزش نیز اثرات آن دیده می‌شود.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: این میزبانی در حالی به ایران اعطاء شد که در گذشته ارگان‌های ورزشی جهان چندان تمایلی برای اعطای میزبانی به کشورمان نداشتند.

سلطانی‌فر تصریح می‌کند: اعطای میزبانی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان به ایران از جمله این اثرات است.[1]

*قضاوت درباره گفته‌های سلطانی‌فر (که خود او نیز زمانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت یازدهم حضور داشته) و اینکه دستاوردهای برجام قرار بود برای جوانان باشد یا برای میزبانی مسابقات شطرنج زنان؟ را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

پیش از این و در سال گذشته، «عباس عبدی» از فعالان اصلاح‌طلبان نیز در یک گفت‌وگو عنوان کرده بود که حضور ایران در اجلاس تصمیم‌گیری برای سوریه از دستاوردهای برجام است!

رئیس‌جمهور روحانی هم به تازگی در یک سخنرانی، برگزاری اجلاس آستانه برای سوریه را «پیام برجام» عنوان کرد...

***

مخالفت عضو اصلاح‌طلب شورای شهر با احداث مترو به دلیل خشک شدن چند درخت!

[وزیر ورزش: میزبانی ایران در مسابقات شطرنج زنان «اثر برجام» است/ مخالفت عضو اصلاح‌طلب شورای شهر با احداث مترو به دلیل خشک شدن چند درخت!] محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر و منتقد همیشگی شهردار تهران اخیراً در بخشی از یک گزارش به خبرگزاری ایسنا گفته است: وقتی مشاهده می‌کنیم درختان روبروی ایستگاه مترو در خیابان ولیعصر(عج) خشک شدند! برداشت‌مان این است که قطعا بااحداث خط مترو جدید آنهم درست زیر خیابان ولیعصر(عج) شاهد خشک شدن تعداد بیشتری از درختان و فرونشست زمین خواهیم بود.

وی همچنین با بیان اینکه ما مخالف ساخت و توسعه مترو نیستیم اما دل نگرانی‌هایی در مورد ایجاد این خط مترو داریم که باید مرتفع شود، گفت: اگر برای ساخت این خط مترو طرحی بدهند که مطمئن شویم با احداث این خط، بلایی بر سر سفره‌های آب زیرزمینی و درختان این خیابان نمی‌آید و صدمه نمی‌خورند، می‌توانیم به ابعاد بعدی ایجاد این خط فکر کنیم اما با توجه به اقداماتی که تا الان شهرداری داشته و فرونشست‌های متعدد در شهر تهران، مطمئن هستیم ایجاد این خط مترو به ضرر تهران و درختان است.[2]

 ایسنا برای گزارش خود از تیتر «پشت پرده ساخت خط مترو ولیعصر و نقش آقای خاص»! استفاده کرده است.

*فرض بر کارشناسی بودن صحبت‌های آقای سرخو؛ قضاوت و تحلیل درباره صحبت‌های او و پاسخ به این سؤال که مصلحت جمعیت چند میلیونی تهران بزرگ برای برخورداری از خدمات حمل و نقل شهری چه چیزهایی طلب می‌کند؟ را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که سرخو سند خود مبنی بر «فرونشست‌های متعدد در شهر تهران» را ارائه نکرده است زیرا چیزی که در رسانه‌ها به چشم می‌خورد چند مورد معدود و سطحی نشست زمین در تهران بود که آنهم با مدیریت شهرداری برطرف شده است.

ضمن اینکه مسئله فرونشست زمین در کلانشهرهای جهان و بویژه در تهران که مملو از چاه‌های زیرزمینی است؛ به دلایلی مختلفی از جمله خشکسالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی گاهی رخ می‌دهد.

گفتنیست، در دولت نهم نیز برخی جریانات به ظاهر مدافع محیط زیست، خواستار توقف اقدامات امنیتی نیروی انتظامی در منطقه جنوبشرق و در مبارزه با اشرار مسلح شده بودند.

آنها می‌گفتند ممکن است در عملیات‌های ناجا، چند قلّاده پلنگ نیز کشته شوند!

محسن سرخو در جریان حادثه پلاسکو انتقادات فراوانی را از محمدباقر قالیباف بعمل آورد و حتی در رسانه‌ها بیان کرد که اگر آتش‌نشانی تهران بالگرد می‌داشت؛ ساختمان پلاسکو فرو نمی‌ریخت!

***

احتمالات جریان خاص برای شکست روحانی

امیدواری ناامیدانه اصلاح‌طلبان برای 2 دوره‌ای شدن دولت اعتدال

[وزیر ورزش: میزبانی ایران در مسابقات شطرنج زنان «اثر برجام» است/ مخالفت عضو اصلاح‌طلب شورای شهر با احداث مترو به دلیل خشک شدن چند درخت!] روزنامه شرق، در بخشی از سرمقاله شنبه گذشته خود که با عنوان «تاریخ هرگز تکرار نمی‌شود»، نوشته است: «دولت‌های انقلاب هیچ‌کدام تکرار دیگری نیستند؛ از این‌رو برای قضاوت درباره دولت روحانی باید 4 سال دیگر صبر کرد، زیرا دولتِ او نه شبیهِ دولت‌های دیگر بلکه آمیزه‌ای از آنهاست.»[3]

«احمد مبلّغ» فعال اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات نیز روز یکشنبه گذشته در سرمقاله روزنامه آرمان امروز ضمن «تندرو» و «بی‌اخلاق» نامیدن منتقدان دولت، می‌نویسد:

مردم به خوبی درک می‌کنند که تداوم این دولت بهترین گزینه‌ای است که پیش رو دارند. بنابراین بحث ۴ساله‌شدن دولت روحانی، یک عملیات روانی است که هیچ‌گونه پشتوانه اجتماعی ندارد... مردم با آگاهی در انتخابات اردیبهشت ماه،«آشتی ملی» را برای کشور به ارمغان خواهند آورد.[4]

*مسئله تأکید اصلاح‌طلبان بر ضرورت 2 دوره‌ای شدن دولت آقای روحانی از ابتدای سال 95 شروع شد و آنها به کرّات در گفته‌ها و نوشته‌های خود، این معنا را مورد تأکید قرار دادند.

مثلاً «احمد پورنجاتی» چند ماه قبل در گفت‌وگو با یکی از شماره‌های نشریه صدا، اظهار کرده بود: برجام به تدریج به بار خواهد نشست و آثارش زودتر از آنچه به طور معمول تصور می‌شود ظاهر خواهد شد. باید اجازه داد تا این موضوع در دور دوم ریاست جمهوری به بار بنشیند. در همه دنیا، حتی در سیستم‌هایی که ثبات سیاسی دارند و آنقدر مزاحمت‌های داخلی و خارجی ندارند باز هم 4 سال مجال کمی است!

این صحبت‌ها در حالی است که «وضع موجود» و پسابرجامی که دولت یازدهم پدید آورده به هیچ‌وجه قابل دفاع و درخواست برای ادامه نیست و حتی اصلاح‌طلبان را نیز وادار به انتقادات گسترده کرده است.

کما اینکه طی ماه‌های اخیر چهره‌هایی مثل محمدرضا تاجیک، ابراهیم اصغرزاده و حمیدرضا جلایی‌پور به صراحت از بی‌دستاوردی برجام و بی‌تغییری معیشت مردم انتقاد کرده و حتی پای «فساد در دولت» را هم به میان آورده‌اند.

تحلیل‌های موجود نیز اینطور می‌گوید که اصلاح‌طلبانی مثل الویری و عرب‌سرخی بر همین مبنا بوده است که اعلام کرده‌اند «روحانی کاندیدای رسمی اصلاح‌طلبان نیست» و برای او ستاد هم تشکیل نمی‌شود.[5]

به این معنی که اصلاح‌طلبان بیش از هر منتقدی، احتمال تک دوره‌ای شدن آقای روحانی را متصوّر هستند.

در این شرایط بدیهیست که ادامه وضع موجود به هیچ وجه بهترین گزینه نیست و کسانی مثل آقای مبلّغ صرفاً آرزوی خود را به مردم ربط داده‌اند.

کم‌تحرکی دولت، بی‌دستاوردی و شکست برجام، حواشی پررنگی مثل اعتراضات بیسابقه به جشنواره فیلم فجر و مسائل مربوط به برادر رئیس جمهور، توزیع انتخاباتی تن ماهی در میان مردم محروم برخی استان‌ها و شرایطی از این دست، از جمله دلایل و شواهد تحلیلگرانی است که معتقدند دولت رئیس‌جمهور روحانی با ضریب احتمال بالا، نخستین دولت تک دوره‌ای خواهد بود و اکثریت مردم در انتخابات اردیبهشت 96 به دولت رأی نخواهند داد.

***

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار