همراه اول
29. بهمن 1395 - 18:41   |   کد مطلب: 30226
در جامعه کنونی ما موضوع ازدواج نه تنها برای خانواده‌ها بلکه برای کشور به عنوان یک دغدغه اجتماعی- فرهنگی محسوب می‌شود که پیگیری و رفع آن نيازمند عزم و اراده مسؤولان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ‌اقتصادی و ‌فرهنگی و البته حمایت مردم است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به نقل از  خبرگزاری فارس از همدان،‌ مقام معظم رهبری بارها و بارها به بررسی مشکل ازدواج در جامعه و رفع آن پرداخته‌اند اما متأسفانه در طول این سال‌ها مسؤولان حرکتی لاک‌پشت‌وار را برای رفع این معضل در پیش گرفته‌اند و به شکل جدی به آن توجه نمی‌کنند.

مردمان خیر که همیشه پای کار هستند تا بی‌مسؤولیتی‌های مسؤولان را جمع و جور کنند در مقوله ازدواج نیز با طرح‌ها و ایده‌های نو در این خصوص وارد شده و آن را در جامعه هدف خود در قالب انجمن‌ها، مجمع‌های خیریه و موسسات مختلف با برگزاری کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج و بعد از ازدواج،‌ همایش‌ها و راهنمایی خانواده‌ها در یافتن همسر مناسب برای فرزندانشان پیاده کرده‌اند و به نتایج مطلوبی هم رسیده‌اند.

این انجمن‌ها، مجمع‌های خیریه و موسسات همچنان گرم و پرشور به راه و هدف خود ادامه می‌دهند؛ افرادی که در این مراکز فعالیت می‌کنند برای کسب رضای خدا و خلق خدا و برداشتن باری از دوش جامعه بدون کوچکترین دستمزدی مشغول کار و خدمت‌رسانی هستند.

مؤسسه بانوان خیر و پیشتاز یکی از موسساتی فعال در امر ازدواج است که در راستای برقراری ارتباط بین خانواده‌ها برای معرفی و راهنمایی آنان در انتخاب همسر دست به یک طرح نو و جدید زده، طرحی که در شروع  با استقبال والدین و جوانان روبرو شده است.

در همین راستا خبرنگار فارس گفت‌و‌گویی با فاطمه ترابیان مؤسس مؤسسه بانوان خیر و پیشتاز یکی از مؤسسه‌های خیریه ازدواج استان ترتیب داد که در ادامه می‌خوانید.

فارس: لطفا بفرمایید مؤسسه بانوان خیر و پیشتاز در چه سالی و با چه هدفی راه‌اندازی شد؟

ترابیان: این مؤسسه در سال 91 با هدف ایجاد ازدواج بهنگام و پایدار، جلوگیری از ازدواج‌های نامناسب و افزایش طلاق‌ و فرهنگ‌سازی مناسب در میان خانواده‌ها برای آسان‌گیری ازدواج فرزندانشان تشکیل شده و در این راستا یک دفتر ارتباطی بین خانواده‌ها ایجاد کردیم که با اطلاعات کلی ازدواج را آسان کنیم.

برگزاری کلاس‌های آموزشی منظم و مدونی با موضوع معیار ازدواج و انتخاب همسر را در سطح شهر و مناطقی چون شهرک مدنی، کوی محمدیه، حصار و... برگزار کرده‌ایم که در آن از مشاوران باتجربه استفاده می‌شود، هر کلاس حداقل در 10 جلسه برگزار شده که در خلال آن پرسش، پاسخ و تدریس وجود داشته و تعداد افراد شرکت‌کننده حداقل 30 نفر در هر کلاس بوده است.

فارس: شرایط حضور در این کلاس‌ها چگونه است؟

ترابیان: افراد متقاضی با مؤسسه تماس گرفته و شرایط خود را برای ازدواج و انتخاب همسر به همکاران ما می‌گویند، تمام اطلاعات در دفتری ثبت شده و ما به خانواده‌هایی که دنبال همسر برای فرزندان خود هستند چندین مورد که مطابق ایده و نظر آنها باشد را معرفی می‌کنیم و مابقی کار برعهده خانواده‌هاست؛ در این راستا برای دختران و پسران کلاس‌های مشاوره برگزار می‌کنیم که از طریق پیامک و یا تلفنی به آنها اطلاع رسانی می‌شود.

فارس: در مورد این شیوه جدید انتخاب همسر توضیح بفرمایید.

ترابیان: در این روش مؤسسه از دختران و پسرانی که ثبت‌نام کرده بودند، درخواست کرد که به همراه مادرانشان در یک کلاس 10 جلسه‌ای حضور پیدا کنند.

این کلاس حالت میزگرد داشته و باید در پایان مطالب از سوی خود اعضا جمع‌بندی و مدرس آن را اصلاح کند، صرفا تدریس از سوی استاد نیست بلکه در مورد یک موضوعی که مدرس بیان می‌کند همه افراد باید در بحث شرکت کنند و همین باعث صحبت طرفین و شناخت بیشتر آنها نسبت به افکار و عقاید یکدیگر می‌‌‌شود، این موضوع بابی برای انتخاب درست و آگاهانه است که به حول و قوه الهی در این سبک جدید بسیار موفق بوده‌ایم و جوانان بسیار استقبال کرده‌اند.

در این کلاس‌ها اساتید جزو مشاوران خبره در سطح شهر بوده که علاوه بر تدریس معیارهای مهم ازدواج به طرح پرسش‌های مختلفی در زمینه مسائل مربوط به اختلاف در خانواده‌ها پرداخته می‌شود و جوانان در پاسخ، این پرسش‌ها را به چالش کشیده و این امر باعث بارش افکار می‌شود یعنی همه نظر خود را می‌دهند و کلاس یک‌سویه نیست.

به نظر من باید برای حل مشکلات ازدواج و ایجاد شناخت زوجین قبل از ازدواج به دنبال فکرها و ایده‌های جدید بوده و دست به کارهای نو زد که باعث جذب مخاطب جوان شد.

فارس:‌ در طول این سالها که با موضوع ازدواج جوانان درگیر بوده‌اید چه مشکلاتی پیش روی ازدواج آنها در همدان وجود داشته است؟

ترابیان: اولین مشکلی که در این سال‌ها تجربه کردم ناهماهنگی معیارهای انتخابی بین خانواده‌ها با فرزندانشان است، از یک طرف خانواده‌ها ازدواج سنتی را با معیارهای خاص خودش می‌پسندند اما جوانان به دنبال انتخاب همسر به شیوه جدید و امروزی هستند که البته ما در کلاس‌های مشاوره یک حد وسط را تعریف کرده‌ایم.

دومین مسئله عدم پذیرش مسئولیت و بی‌مسئولیتی مردان برای اداره کردن یک زندگی جدید است.

مسئله بعدی نگاه فرهنگی متفاوت خانواده‌ها به ازدواج است چراکه گاهی خانواده فقط به دنبال شوهردادن دختران خود هستند با هر قیمتی و به هر کسی! برخی از آنها فقط می‌خواهند دخترشان از خانه پدری خارج شده تا سن او بالا نرود زیرا این را سرشکستگی می‌دانند.

مورد دیگر وجود طلاق‌ در جامعه بوده که متأسفانه هر روز در حال افزایش است و جوان وقتی این طلاق‌ها را در اطرافیان و دوستان و نزدیکان خود و پیامدهای بعد از آن را می‌بیند از ازدواج و انتخاب هراس دارد و قید ازدواج را می‌زند.

در کنار مشکلات ذکر شده مسائل اقتصادی و بیکاری پسران خود یک مشکل بزرگ برای تشکیل خانواده است که اکثر خانواده‌ها درگیر آن هستند.

فارس: راه حل پیشنهادی شما به عنوان یک فعال فرهنگی چیست؟

ترابیان: در مرحله اول فرهنگ‌سازی به شکل اصولی و درست از سوی کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی و ترویج آن توسط نهادهای مربوطه و آگاه‌سازی از طریق رسانه است.

در مرحله دوم آموزش آن هم از دوره دبیرستان و دانشگاه بوده زیرا نسل جوان ما باید ریشه‌ای آموزش ببیند تا شاهد نتیجه مطلوب در آینده باشیم، از طرف دیگر باید مهارت‌های زندگی را از طریق اساتید متعهد و مجرب به آنها آموزش داد.

تجربه ثابت کرده که اگر آموزش از پایه و اصولی باشد، نوجوان و جوان با طرز فکر درستی رشد کرده و در آینده با چشمانی باز و آگاه همسری مناسب خود را انتخاب می‌کند.

دولت و دولتمردان باید برای آموزش و مهارت‌آموزی در این زمینه بسته فکری و اتاق فکری خاص و ویژه‌ای را سریع و با حرکت جهادی آغاز کنند، همچنین علاوه بر رفع مشکلات موجود برای ازدواج جوانان چون مسکن‌، اشتغال،‌ تحصیل و... سیاست‌های خاصی را برای حمایت از موسسات و مجمع‌های خیریه در امر ازدواج در نظر بگیرند و از کارهای مردمی استقبال کنند.

فارس: شهر همدان چقدر نیازمند وجود چنین مجمع‌های فرهنگی برای ازدواج است؟

ترابیان: با وجود مشکلات عدیده‌ای که در سطح شهر و جامعه برای ازدواج جوانان وجود دارد، هرچه تعداد این مراکز و مؤسسات بیشتر باشد نتیجه کار سریعتر خواهد بود اما باید یک نکته را در نظر گرفت که این مراکز باید با هم تجمیع شده و یک اتاق فکر مشترک برای بررسی آسیب‌ها وجود داشته باشد و جدا از یکدیگر کار نکنند، فعالیت‌های آنها باید در طول یکدیگر باشد نه در عرض هم.

حضرت آقا بارها تأکید بر کار جبهه‌ای داشته‌اند نه فردی! همه ما باید در مقابل مفاسدی که دشمن طراحی کرده و پرتلاش در حال فعالیت خود بوده تا از زیربنا و ریشه‌ای خانواده ایرانی را ویران کند، ایستادگی کنیم.

اگر ما در هر حوزه‌ای که تخصص داریم و می‌توانیم باری از دوش جامعه و مردم برداریم، جبهه‌ای عمل کردیم دیگر شاهد آسیب‌ها و معضلات اجتماعی خصوصا در زمینه ازدواج  در سطح کشور و ویرانی بنیان خانواده‌های جوان نخواهیم بود و آمار طلاق در جامعه به شدت پایین خواهد آمد.

وجود چنین مجمع‌ها و مؤسسات خیریه که در زمینه ازدواج فعالیت می‌کند جای خوشحالی دارد اما ایجاد چنین مجامعی از وظیفه مسئولان و گناه کم‌کاری آنها در جامعه نمی‌کاهد چراکه مسئله تسهیل ازدواج جوانان از این دولت به دولت دیگر پاسکاری می‌شود.

در هر حال امیدواریم مسؤولان از خواب بیدار شوند و با نگاهی به خیرین که وارد میدان عمل شده و جبهه‌ای کار می‌کنند، آنها نیز در این حیطه فعالیت کنند.

===========

دیدگاه شما

آخرین اخبار