همراه اول
11. اسفند 1395 - 23:54   |   کد مطلب: 30410
یکی از این مشکلات بازیافت مواد پلاستیکی پلی اتیلن ها و پلی پروپلین ها هستند که دو سوم پلاستیک ها در جهان از آنها ساخته می شود، دارای ساختار شیمیایی مختلف بوده، از آنها دوباره استفاده نمی شود و در واقع فناوری استفاده دوباره از آنها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به نقل از خبرگزاری ایسنا: سالانه حدود 78 میلیون تن پاکت پلاستیکی برای بسته بندی، بطری آب آشامیدنی و ظرف غذا استفاده می شود و فقط دو درصد آن بازیافت شده، تقریبا یک سوم آن در محیط زیست رها شده، 14درصد آن سوزانده و 40 درصد نیز به صورت زباله دفن می شود.
به گزارش سایت فیزیک، یکی از این مشکلات بازیافت مواد پلاستیکی پلی اتیلن ها و پلی پروپلین ها هستند که دو سوم پلاستیک ها در جهان از آنها ساخته می شود، دارای ساختار شیمیایی مختلف بوده، از آنها دوباره استفاده نمی شود و در واقع فناوری استفاده دوباره از آنها وجود ندارد.
برای رفع این مشکل جفری کوتس، استادشیمی و زیست شناسی شیمیایی از دانشگاه تیش و همکارانش به همراه گروه محققان دانشگاه مینه سوتا پلیمر چند بخشی ساختند که با افزودن آن به مواد ناسازگار، پلیمر سخت مکانیکی جدید ساخته می شود.
با افزودن یک درصد از این افزودنی به مواد، درجه پلاستیک افزایش یافته و دارای خواص بالاتری می شود. این پلیمر tetrablock نه تنها موجب بهبود بازیافت می شود، بلکه گروه جدیدی از ترکیبات پلیمری سخت مکانیکی ایجاد می کند.
استفاده کمتر از پلاستیک به معنای استفاده کمتر از مواد نفتی و بازیافت آنهاست و تولیدات سبک تر موجب استفاده کمتر از سوخت های فسیلی خواهد شد.
این گروه با استفاده از کاتالیزورها زیست پلیمرهایی با عملکرد بالا، هزینه پایین و دوستدار محیط زیست تولید کردند.
نتایج این تحقیق در نشریه علوم منتشر شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار