همراه اول
11. فروردين 1396 - 23:30   |   کد مطلب: 30751
شهرزیرزمینی سامن؛	بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند نهفته در دل خاک
شهر زیر زمینی سامن که در سال 1384 به صورت بستری از سنگ گرانیت از دل خاک سر برون آورد و در آخرین کاوش های که انجام شده وجود قنات دراین شهر زیر زمینی پر رمز و راز نشان از حیات و زندگی در این بستر گرانیتی دارد .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،شهر سامن در 15 کیلومتری شهرستان ملایر قرار دارد و مساحتی نزدیک به سه هکتار دارد که فرزندان فرهیخته و بزرگان زیادی از این شهر بیرون آمده اند اکثر مردمان قدیمی این شهر به کار کشاورزی مشغول هستند و فعالیت جوانان این منطقه باعث احداث شهرک صنعتی در این محل و تولید توشیجات و خیارشور غرب کشور در این منظقه شد .

 

گردشگران و مسافرانی که از این شهر عبور می کنند محال است که از عسل های کوهستانی و کلوچه های محلی آنجا بگذرند و دست خالی بروند .

 

کودکان این شهر که اکنون هر کدام بزرگ شده و مسئولیت قابل توجهی برای خود دارند از افسانه هایی که از زبان بزرگان خود در کودکی شنیده اند برای ما می گویند و صحبت از شهری که برای آن ها افسانه بوده است .

 

که در سال 1384با انتقال فیبرهای نوری ازداخل شهر سامن متوجه وجود شهری زیر زمینی در این شهر می شوند که در عمق 3 تا 6 متری از سطح زمین قرار دارد و گویا آن شهر افسانه ای که بزرگان از آن سخن می گفتند واقعیت داشته و روز و روز گاری وجود داشته است و این داستان پشت به پشت برای فرزندان نقل شده بود و تبدیل به افسانه شده بود .

 

 

این شهر زیر زمینی که تا بحال با کمک و حمایت اداره میراث فرهنگی استان همدان قسمت کوچکی از آن بازسازی شده  گویا رازی بزرگ دردرون خود دارد و هر روز که گوشه ای که از آن کشف می شود اطلاعات جدیدی را به کاوشگران می دهد .

 

کاوشگران و محققانی که تا دیروز عقیده داشتند این شهر نهفته در دل خاک بیشتر شبیه دخمه بوده است و فقط به عنوان گورستان برای دفن اجساد به دوره های قبل از اشکانیان تعلق داشته است جدیدا با کشف قناتی در این شهر از وجود حیات و زندگی ای جاری در این مکان حرف می زنند .

 

 

اتاق ها و راهروهای دست کنده در این محل نشان از زندگی ساکنان دارد .

 

یکی از اهالی قدیمی شهر سامن به خبرنگار ما گفت : از زمان قدیم همیشه و همیشه مادربزرگ های ما در قصه ها ی خود برای ما بازگو می کردند که یک شب در سامن عروسی می شود و در آخر شب که عروس را می خواهند به خانه بخت ببرند مجبور می شوند از محله ای به نام سر قلا رد شوند که به طور ناگهانی عروس و اقوامش گم می شوند و کسی از آنها تا به امروز خبر ندارد و همیشه اهالی آنجا می گفتند که راه را گم کرده اند . لازم است بدانیم که سر قلا امروزه به عنوان ورودی شهر زیر زمینی سامن شناخته شده است و کاروشگران از این محل وارد شهر می شوند .

 

 

سرقلا در قدیم محل چشمه و خروج آب بوده است که قدیمی ها ظرفها و لباس های خود را به آن جا می برند و می شستند و امروزه در تلاش کاوشگران به این نتیجه رسیدیم که رطوبت بالای شهر زیر زمینی سامن اجازه کاوش بیشتر را کمتر کرده است در نهایت نتیجه می گیریم که داستان های گذشته و اتفاقات امروز بدون ارتباط با هم نیست و رازهایی در این شهر نهفته است که برای هر تاریخ دان و کاوشگری هیجان انگیز و پر رمز و راز است .

 

بدون شک کسانی می توانستند سرنخ های خوبی د رمورد این شهر بدهند که اکنون در قید حیات نیستند و تاریخ و زمان آن ها را با خود برده است .

 

قدیمی های این شهر که نیز مانده اند حافظه خوبی دیگر ندارند که بتوانند رمز و راز های این شهر تاریخی را برای ما بگشایند .

 

مردمانی  که یک شبه پولدار شدند

 

با پرسه ای کوتاه در شهر سامن به خانه ها و خانواده هایی برخورد می کنی که یک شبه تغییر زندگی داده اند و تا حدی می توان گفت منازل بزرگ و اشرافی در اینش هر دارند که برخی از ساکنان معتقدند این ها شهر زیر زمینی بسیار گسترده است و برخی از منازل دقیقا بر روی این شهر قرار گرفته و خانوارهایی با کندن زیر زمین خانه هایشان توانسته اند به چیزهایی از یان شهر تاریخی برسند و یک شبه پولدار شده اند .

 

از شایعه تا واقعیت در شهر تاریخی سامن

 

به گفته یکی از اهالی در یکی از منازل این شهر کوزه ای پر از طلا پیدا شده است و گویا کسی از سرنوشت این کوزه اطلاع ندارد .

 

 

البته صحت و سقم این ماجراها د شنیدن آن ها از زبان ساکنانش دلیل بر درست بودن آن ها نیست اما علامت سوال بزرگی را برای هر خواننده و بیننده ای به وجود می آورد که چرا بعضی از خانواده ها ره صد ساله را یک شبه رفتند ؟

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار