همراه اول
17. فروردين 1396 - 8:53   |   کد مطلب: 30788
دومین زیارتگاه یهودیان جهان در پایتخت تاریخ و تمدن
آرامگاه یا بُقعه اِستِر و مردخای در ابتدای یکی از خیابان های اصلی شهر همدان واقع شده است و این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،این مقبره که قبلا نام زیارتگاه بر آن نهاده بودند و به نوعی دومین زیارتگاه یهودیان جهان به شمار می رفت در سال 1389 در تجمع اعتراض آمیز جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان نام زیارتگاه از آن برداشته شد .

 

به روایتی یک عمو و برادر زاده خوش شانس یهودی می توانند در دربار شاه ایران خشایار شاه راه پیدا کنند و دستور قتل عام یهودیان را که توسط خشایار شاه داده می شود لغو می کنند .

 

 

با آن که سالهای زیادی از این حادثه می گذرد اما یهودیان سراسر دنیا هر ساله این رویداد را به مناجات و نیایش می پردازند .

 

مصالح ساختمانی بنای این مقبره از سنگ و آجر است و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده‌است. از شکل ظاهری و سبک معماری این اثر، چنین بر می‌آید، که ساختمان فعلی آن در قرن هفتم هجری بر روی ساختمان قدیمی تری که متعلق به قرن سوم هجری بوده‌است، بنا شده‌است.

 

 

قسمتهای مختلف بنا شامل: مدخل ورودی، دهلیز، مقبره، ایوان و شاه نشین است. یک جلد کتاب آسمانی «تورات» که قدمت بالایی دارد و بر پوست آهو نوشته شده‌است، در حفاظ استوانه‌ای شکلی، در سازمان میراث فرهنگی استان نگهداری می‌شود.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار