همراه اول
16. ارديبهشت 1396 - 8:15   |   کد مطلب: 31166
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شوراي اسلامي شهر همدان تاکید کرد:
ارائه خدمات رایگان به جامعه قرآنی در مراکز فرهنگی همدان
ارائه خدمات رایگان به جامعه قرآنی در مراکز فرهنگی همدان
جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان این بار با محوریت مسائل قرآنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی این شهر با حضور پیشکسوتان و فعالان قرآنی استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در این جلسه با بیان اینکه تا سال 90 با گذشت 3 دوره از شورا، 6 فرهنگسرای نیمه‌تعطیل داشتیم، گفت: در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج فرهنگ مبازره با تهاجم فرهنگی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه، تمامی فرهنگسراهای شهر بویژه مرکز همایش های بین المللی و قرآنی در اختیار جامعه قرآنی قرار میگیرد.

رضا غلامی‌خجسته از پیگیری های کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا برای ایجاد زیرساختها در شهر گفت و اظهار کرد: تاکنون 83 مصوبه را برای ساخت فرهنگسراها و سالن های ورزشی به تصویب رساندیم که 70 قطعه زمین برای ساخت فرهنگسرا قطعی شده است؛ از این تعداد 23 طرح افتتاح شد که افتتاح فاز نخست مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی و مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت (خضر) از آن جمله است.

وی با اشاره به فعال بودن واحدهای قرآنی و معارفی در تمام فرهنگسراهای سطح شهر، بیان کرد: همچنین 4 پروژه آماده افتتاح، 9 پروژه نیمه‌کاره و 18 زمین آماده ساخت نیز داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان از اهدای 15 زمین توسط شورا و شهرداری همدان در دور چهارم به مساجد، حسینیه ها، سپاه و... در سطح شهر برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه خبر داد گفت: همچنین در اسفند ماه سال 95 فاز نخست مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی به عنوان یک مرکز بزرگ قرآنی و فرهنگی پس از گذشت 13 سال به نتیجه رسیده و افتتاح شد.

رضا غلامی‌خجسته با بیان اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه چرا نام تالار قرآن به مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی تغییر کرده شنیده می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه این مرکز ماهانه بین 100 تا 150 میلیون تومان هزینه نگهداری نیاز دارد بر این اساس اگر نام این مجموعه تنها تالار قرآن بود، درآمدی جهت نگهداری مرکز وجود نداشت؛ بنابراین بر اساس بررسی هزینه ها، تصمیم بر این شد تا نام این تالار تغییر یابد تا بتوان درآمدهایی را از محل برگزاری برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی برای آن ایجاد کرد .

غلامی‌خجسته با تأکید بر اینکه آمادگی بهره گیری از توانایی اساتید قرآنی را در تمام فرهنگسراهای فعال داریم، اظهار کرد: اگر مجموعه های قرآنی با برنامه عمل کنند تمام فرهنگسراها را به صورت رایگان در خدمت فعالان قرآنی قرار می دهیم و از طرفی آمادگی داریم این مجموعه را تکمیل و تحویل دهیم، اما حفظ و نگهداری این مجموعه نیازمند ماهانه  بیش از 100 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه به دلیل هزینه بالای حفظ و نگهداری مجموعه، مدیریت این مرکز به شهرداری واگذار شد، گفت: در برگزاری همایش‌ها در خدمت قرآنی‌ها هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان افزود: هزینه‌های این مرکز بزرگ فرهنگی و قرآنی از برگزاری همایش‌ها در این محل تأمین می‌شود؛ همچنین از سال 90 از اعتبارات ملی و یا جای دیگر، یک ریال برای این مجموعه تعریف نشده است.

غلامی‌خجسته خواستار انتخاب یکی از اعضای مجموعه‌های قرآنی به عنوان نماینده برای حضور در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورا و ارائه برنامه و پیگیری مشکلات از سوی مجموعه‌های قرآنی شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان هم اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم در صورتی که مجموعه‌های قرآنی توان نگهداری این مرکز را دارند، نام این مجموعه را به نام تالار قرآن تغییر دهند و مدیریت هم به مجموعه‌های قرآنی واگذار و شهرداری هم ادعایی نسبت به مدیریت آن نداشته باشد.

سید احمد حسنی‌حلم با اعلام موافقت برای ایجاد دانشکده قرآنی در بخشی از این مرکز، گفت: شهرداری با نگاه درآمد پایدار به این مجموعه نگاه نمی‌کند.

وی، دلیل نامگذاری مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی را دلسوزی دانست و عنوان کرد: دلیل نامگذاری به منظور حمایت مالی مجموعه با برگزاری همایش‌های مختلف بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شوراي شهر همدان هم با تأکید بر اینکه با یک جلد قرآن هم می‌شود کار فرهنگی انجام داد، معتقد است: با یک کار مخلصانه می‌توانیم خروجی بالایی در امر فرهنگی داشته باشیم و در این میان باید از امکانات هم استفاده کرد.

حسین قراباغی با اشاره به دغدغه کار فرهنگی در بودجه‌ریزی‌های اظهار کرد: 10 درصد بودجه شهرداری را از سال 92 به کارهای فرهنگی اختصاص دادیم و معتقدیم اعضای شورای شهر، دغدغه قرآنی دارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان با بیان اینکه در بحث مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی هر سال در بودجه پیش‌بینی‌هایی داشتیم، افزود: درآمد شهرداری کمتر از هزینه‌ها بوده و با کمترین منابع مالی، بزرگترین کارها انجام شده است.

قراباغی با اشاره به اینکه انتقادات بسیاری به ساخت فرهنگسراها بوده، اما کارهای خوبی در این خصوص انجام شده است، یادآور شد: وضعیت حساب شهرداری را از نقدی به تعهدی تغییر دادیم که با این اقدام، پرداخت حقوق‌ها و انجام پروژه‌ها محقق شد.

وی با تأکید بر اینکه در تغییر نام تالار قرآن، منطق نهفته بود، ادامه داد: مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی و فرهنگسراها متعلق به قرآن است و برای انجام کارهای قرآنی و فرهنگی باید محتوا و برنامه ارائه شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه برای ایجاد شهری با فرهنگ اسلامی نیازمند شهروند قرآنی در شهر هستیم، گفت: مدیریت شهری باید در این زمینه، بیشتر ورود پیدا کند.

نرگس نوراله‌زاده با بیان اینکه باید گلایه‌ها را کنار بگذاریم و کمک به رفع مهجوریت از قرآن کنیم، افزود: جامعه قرآنی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت باشد.

محمدعلی پرزاد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان به عنوان تنفسگاه معنوی شهر محسوب میشود، گفت: باید از امکانات این مرکز بزرگ در مباحث فرهنگی به نحو احسن استفاده کرد.

گفتنی است در پایان این جلسه فعالان قرآنی به ارائه نظراتی در خصوص مسائل قرآنی پرداختند و سپس از بخش های مختلف مرکز بازدید به عمل آمد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار