همراه اول
9. خرداد 1396 - 22:17   |   کد مطلب: 31177
چگونه ازریزش موجلوگیری کنیم؟
وقتی به کف حمام نگاه می‌کنید، آن زمان است که متوجه می‏شوید قسمتی از موهای سرتان ریخته و کف سرتان خالی شده است. احتمالا با این وضعیت وحشت زده می‌شوید و دنبال قرص و دارو می‌گردید. حتی ممکن است برای چند لحظه سرتان را با چند تارموی نازک در ذهن تجسم کنید. ریزش زیاد مو باعث هراس و نگرانی است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،اما خوشبختانه درمان‌های مختلفی هم برای آن وجود دارند. در اینباره با دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید.
 
وی در ابتدا گفت : همه انسان‌ها دچار ریزش مو هستند. به طور طبیعى هر روز ۵٠ الی ١٠٠ عدد تار مو را از دست مى دهیم و بیشتر از این میزان در روز با توجه به حجم موها "ریزش" به حساب مى آید و به طور کلى مى توان ریزش مو را ناگهانى و در کوتاه مدت و گسترده و یا آن را آهسته و در طول سال‌ها مشاهده نمود.
 
 
دکتر ساکت ادامه داد: ریزش مو انواع مختلفی دارد که در نوعی از ریزش مو ممکن است به طور سکه اى و یا از بین رفتن مو در یک منطقه بر اثر کشیدن زیاد و یا بیمارى قارچى در بچه‌ها دیده شود. برخی از بیماری‌هایی التهابى مو هم مى تواند در جاهایی به صورت طاسی خود را نمایان کند. نوع دیگر و شایع ریزش مو نازک شدن و کاهش رشد مو و کوتاه شدن طول عمر موها می‌باشد که در مردان به صورت طاسی و در خانم‌ها هم کم مویی در قسمت جلوى سر خود را نمایان می‌کند.
این متخصص پوست و مو با بیان اینکه" معمولا بیماران از ریزش مو در خانه و حمام شاکى هستند، دلایل آن را اینگونه عنوان کرد: ریزش مو در خانه و حمام دارای دلایل مختلفی است که عبارتند از: بیماری‌هاى عمومى مانند اختلالات تیروئید، کم خونى و بسیارى از بیماری‌هاى حاد و مزمن مى توانند باعث ریزش مو گردند. درضمن برخی از بیماری‌ها مانند تب بالا،عمل‌هاى جراحى بزرگ،عفونت‌هاى قسمت‌هاى مختلف بدن و حتى سرماخوردگى شدید نیز موجب ریزش مو در فرد می‌شود. شیمى درمانى و اشعه درمانى در سرطان‌ها نیز مى تواند باعث ریزش موى حاد گردد. برخی از افراد مرتب موهاى خود را مى کنند و دچار خالى شدن موها مى شوند که حتى ممکن است شامل ابرو و مژه هم بشود.
 
 
دکتر ساکت در پاسخ به این سوال که آیا ریزش مو در بچه‌ها هم وجود دارد، عنوان کرد : در بچه‌ها هم قارچ کچلى مى تواند باعث ریزش مو گردد که با درمان بهبود مى یابد و البته در موارد خاصى هم تاخیر درمان، باعث ریزش دایمى مو مى گردد.وی خاطرنشان کرد : در زنان برخی عوامل زمینه‌ساز ریزش مو هستند که عبارتند از تغییرات هورمونى؛ ریزش موى پس از زایمان نیز تا چند ماه پس از زایمان ادامه یافته ولى بهبود مى یابد و درطول دوران یائسگى نیز ریزش مو وجود دارد ولى تدریجا موها مجدد رشد مى کنند.دکتر ساکت در پاسخ به این سوال که آیا استرس موجب ریزش مومی شود، بیان کرد: یکى از علل مهم ریزش مو، استرس‌هاى شدید و یا مزمن بخصوص در از دست دادن عزیزان مى باشد. این متخصص پوست و مو در مورد تاثیر تغذیه بر ریزش مو عنوان کرد : در رژیم‌هاى شدید لاغرى شخص پس از ٣الی۶ ماه ممکن است دچار ریزش مو می‌شود . مصرف ویتامین A زیاد و یا داروهاى شبیه به ویتامین A، کمبود پروتیین در رژیم‌هاى غذایی، کمبود آهن در خوراک روزانه و اختلالات عصبى مانند بى اشتهایی عصبى از علل دیگر ریزش موى حاد است.وی ادامه داد: داروهاى قلبی، درمان فشار خون، داروهاى کنترل حاملگى، هورمون‌هاى بدنسازى و داروهاى تیروئید و بیشتر داروها مى توانند باعث ریزش مو گردند. این متخصص پوست ومو در مورد تاثیر مواد آرایشی بر روی موها اظهار کرد : محصولات مراقبت از مو؛ مش و رنگ زیاد،ژل‌ها،اسپرى‌هاى مو باعث شکنندگى ساقه مو مى شوند. کاربرد زیاد سشوار و اتوى مو براى صاف و یا فر کردن مو، آب ساقه مو را کشیده و باعث خشکى و شکنندگى مو مى گردد. بهتر است پس از خشک شدن موها از این ابزار استفاده نمود. روش‌هایی مانند دم اسبى کردن محکم و یا بافت‌های سفت باعث نوعى از کم مو شدن موها به نام ریزش موى کششى مى شود و ممکن است دایمى باشد. برس کردن زیاد،ماساژ زیاد با حوله زمانى که موها خیس هستند نیز باعث شکنندگى آن مى گردد.توجه داشته باشید که شکنندگى موها در ساقه مو صورت گرفته و باعث شکسته شدن موهاست و البته موها از ریشه نمى ریزند. دکتر ساکت در پایان در مورد ریزش موى آهسته و در طول زمان که همان نوع طاسی ارثى مى باشد، عنوان کرد : ریزش مو که همواره آهسته و در طول زمان صورت می‌گیرد یکی ازشایع ترین نوع طاسی در هر دو جنس و بخصوص در مردان مى باشد و شروع آن در مردان و زنان پس از سن بلوغ مى باشد، بدین گونه که نازکى و کاهش رشد مو از شقیقه‌ها شروع شده و به تدریج خط موى جلوى سر عقب مى رود و با افزایش سن پیشرفت مى کند. در زنان کاهش مو گسترده و به صورت کاهش تراکم مو و پهن شدن فرق مى باشد. این نوع کاهش مو در خانم‌ها ممکن است با وجود کیست‌هاى متعدد در تخمدان، اکنه و موهاى زاید مشاهده شود .
 
 
از برخی خوراکی‌ها می‌توانید مانند مکمل‌های درمانی برای زیبایی خود استفاده کنید و به جای صرف هزینه بالا با خوردن آنها طراوت و زیبایی را به موهای خود هدیه دهید. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ داشتن موهای زیبا، بلند و پرپشت باعث افزایش اعتماد به نفس و زیبایی به ویژه در خانم‌ها می‌شود و همه افراد اعم از زن و مرد در طول سال‌های مختلف زندگی می‌خواهند که موهایی سالم داشته باشند، علاوه بر مراقبت‌های درمانی از مو، استحمام و رعایت بهداشت فردی منابع غذایی مصرفی فرد نیز به شدت بر رشد مو‌ها و یا در عوض ریزش موهای سر موثر است. رژیم غذایی غنی از انواع میوه و سبزیجات برای رشد موهای سر و جلوگیری ازابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مهم است، اما در میان مواد غذایی برخی از آنها به طور ویژه بر رشد موهای سر اثر مثبت داشته و کارشناسان به ویژه به افرادی که دچار مشکل ریزش موی سر هستند توصیه می‌کنند این خوراکی‌ها را در رژیم غذایی خود قراردهند تا اثرات منحصربه فرد آن را برسلامت موهای خود ببینند.
 
 
***
ماهی سالمون
این ماهی با دارا بودن مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین D، پروتئین حیوانی و اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد مو و سلامت پوست کف سر بسیار مفید است. افرادی که به طور مداوم در رژیم‌غذایی‌ هفتگی خود مصرف ماهی دارند کمتر دچار ریزش موی‌سر، کم پشتی و نازک شدن موی‌های خود می‌شوند.
***
تخم مرغ
تخم مرغ منبع بسیار خوبی امگا ۳ و نیز حاوی بیوتین است (که بسیاری از مردم در سراسر دنیا برای رشد موهای خود این ماده را به شکل مکمل مصرف می‌کنند)، اما در عین حال کارشناسان توصیه می‌کنند افراد برای به دست آوردن سلامت موهای خود تنها از زرده تخم مرغ استفاده کنند.
***
بادام
این دانه آجیل نیز برای سلامت بدن بسیار مفید است و به دلیل بالا بودن محتوای بیوتین خود می‌تواند برای تقویت مو‌ها و جلوگیری از کم پشتی آنها مورد استفاده قراربگیرد.
***
سیب زمینی شیرین
این خوراکی خوشمزه و مقوی هم یکی دیگر از مواد بسیار مفید برای رشد موهای سر و تقویت آنها است. سیب زمینی حاوی بتاکاروتن است که درصد بالایی از آن را بتاکاروتن تشکیل داده است.
****
تخمه آفتابگردان
این دانه‌های کوچک و خوشمزه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E هستند که باعث بهبود خون رسانی به پوست کف سر می‌شود و به این ترتیب از ریزش موهای سر و یا کندی در رشد آنها جلوگیری می‌کند.
***
فلفل دلمه زرد
فلفل دلمه‌ای زرد حاوی ویتامین C در حدود پنج و نیم برابر بیشتر از یک عدد پرتقال است. ویتامین C آنتی اکسیدانی ضروری برای تقویت ساقه و فولیکول مو است همچنین این ویتامین مانع شکستگی و ایجاد موخره می‌شود.
***
آووکادو
آووکادو هم جزو میوه‌های بسیار با خاصیت و مفید برای سلامت بدن و به ویژه مو‌ها است. آووکادو حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا3 است که برای ایجاد سلول‌های جدید در پوست و مو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. می‌توانید آووکادو را به همراه خامه ترش مخلوط کرده و به صورت یک ماسک موی تقویتی برای زیبایی و پرپشتی موهای خود مورد استفاده قرار دهید.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار