همراه اول
9. خرداد 1396 - 22:52   |   کد مطلب: 31200
اگر زیاد می‌نشینید، مراقب این 7 بیماری مرگبار باشید!
همه می‌دانیم، زیاد نشستن برای بدن مضر است. شاید اگر بدانید که نشستن همیشگی ممکن است چه بلاهایی سرتان بیاورد همین الان شروع به انجام فعالیت‌های گوناگون می‌کنید . در این گزارش 7 خطر جدی زیاد نشستن را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به نقل از Activebeat، اگر برای مدت‌ها پشت میز می‌نشینید و با کامپیوتر کار می‌کنید در معرض این 7 عارضه خطرناک قرار دارد.

1.تضعیف عملکرد مغز: با توجه به مطالعات موسسه ملی سرطان، نشستن پشت میز برای مدت‌های طولانی روی عملکرد مغز تاثیر منفی می‌گذارد و به تدریج شبکیه عروقی مغز را از بین می‌برد. هنگامی که خون و اکسیژن به مغز کم برسد «مه مغزی» رخ می‌دهد. پژوهشگران معتقدند هرگونه محدودیت در فعالیت‌های مغزی به مرور زمان آن را فرسوده و ناتوان می‌کند، از دست دادن حافظه و کاهش توانایی تفکر را مه مغزی می‌گویند. حال زمانی که تحرک کم می‌شود خون و اکسیژن تازه به مغز محدود شده و ترشح مواد شیمیایی مثبت در مغز کاهش می‌یابد و فرد دچار کاهش حافظه و یادگیری می‌شود.

2.انحرافات گردن، شانه و ستون فقرات به بالا: به ندرت پیش می‌آید پشت میز به طور صحیح بنشینیم. تراز نادرست در مهره‌های گردن، شانه و ستون فقرات به تدریج باعث ظاهری نافرم همراه با درد در نواحی نام برده می‌شود و بطور کل آسیب جدی به استخوان های ستون فقرات و گردن وارد می‌شود و به مرور زمان این درد به قفسه سینه سرایت می‌کند.

3.سختی، سفتی و فتق کمر: شاید این جمله را بارها توسط پدر و مادرتان شنیده باشید «صاف بشین!». اما کاش این هشدار دلسوزانه را جدی بگیریم و به آن عمل کنیم. تحقیقات در موسسه اختلالات عصبی و سکته مغزی نشان داد زیاد نشستن منجربه عدم جنبش منظم خون تازه و جریان مواد مغذی در دیسک‌های بین مهره‌ها شده و این عمل باعث بی نظمی و بدشکلی بین دیسک ها، تاندون ها و لیگامان ها می گردد. علل فتق دیسک کمر به دلیل اشتباه نشستن به مدت طولانی بروز می‌کند.

4.آسیب های مزمن ارگانی: سرطان روده، کبد چرب، بیماری های قلبی و عروقی همگی از جمله خطراتی است که به دلیل زیاد نشستن گریبانگر افراد می‌شوند. مطالعات جدید درباره دیگر عوارض زیاد نشستن می توان به کاهش چربی سوزی، انسداد سرخک‌ها، فشار خون بالا، کلسترول بالا، مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی و کبدی اشاره کرد.

5.وریدهای واریسی و تشکیل لخته خون: پزشکان هشدار می‌دهند که نشستن پشت میز برای مدت‌های طولانی البته اگر شما چاق هم باشید خطر «ترومبوز ورید عمقی» را به شدت افزایش می‌دهد . خطر لخته شدن خون بالقوه کشنده است و ممکن است لخته خون وارد ریه شده و باعث انسداد و آمبولی گردد. ترومبوز ورید عمقی زمانی رخ می‌دهد که گردش خون کُند باشد و مایع نتواند به تمامی بدن بخصوص پاها منتشر شود لذا پاها و مچ‌ها متورم شده و روی سطح پوست پا واریس‌های متعددی مشاهده می‌شود. این دسته از افراد در خطر پوکی استخوان نیز هستند.

6.بیماری‌های مزمن: یک مطالعه تحقیقاتی در مجله فیزیولوژی کاربردی نشان داده است، عدم فعالیت بدنی باعث پیدایش بیماری‌های مختلفی از جمله مشکلات روده ای، آندومتر، سرطان سینه، دیابت، بیماری‌های کبدی و چاقی شود. در حالی که تحرک باعث افزایش تولید آنتی اکسیدان‌های محافظ شده و دقیقا برعکس بی‌تحرکی منجربه درگیری سلول‌ها با رادیکال‌های آزاد می شود و این عمل سرطان‌های کشنده را نیز به دنبال دارد. علاوه بر موارد ذکر شده دیابت نوع 2 جان این افراد را تهدید می‌کند.

7.معلولیت و مرگ ناشی از نشستن همیشگی: شاید این مورد برایتان مُضحک باشد، یک مطالعه در دانشگاه نورث وسترن نشان داد دائما نشستن به ویژه برای افراد مُسن خطر ابتلا به ناتوانی جسمی را به شدت افزایش می‌دهد . همچنین این مطالعه اعلام کرد افرادی که عادت به نشستن پای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری را دارند حدود 61 درصد نسبت به دیگران بیشتر دچار مرگ‌های ناگهانی می‌شوند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار