همراه اول
24. ارديبهشت 1396 - 11:42   |   کد مطلب: 31270
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری:
رسیدگی دولت به ورزش در مناطق حاشیه شهر / فیلم
فلیم بی فرهنگی و فروش دام زنده روبروی فرهنگ سرای ولایت خضر
برای بررسی ورزش در حاشیه شهر همدان با مراجعه به زمین های خاکی حاشیه شهر و مصاحبه با جوانانی که در این زمین ها مشغول بازی بودند از نزدیک با مشکلات شهری و اجتماعی مردم این منطقه برخورد کردیم .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،برای بررسی ورزش در حاشیه شهر همدان با مراجعه به زمین های خاکی حاشیه شهر و مصاحبه با جوانانی که در این زمین ها مشغول بازی بودند برخورد کردیم .

 

در تصاویری که از این زمین خاکی که به گفته ساکنان آن جا فینال مسابقات محلات در این زمین برگزار می گردد اما عکس ها و وضعیت این زمین حاکی از نامناسب بودن وضعیت آن است نداشتن رختکن و زمین خاکی ای که چند جوان با شور و اشتیاق زیادی توپ ها را روانه دروازه می کنند .

 

در گپ و گفتی کوتاه از مشکلات زمین و زخمی شدن های مسابقات روز جمعه گفتند اما در نهایت از فرهنگ سرایی که به تازگی در آنجا به نام ولایت افتتاح شده بود سخن گفتند اما والدین یکی از این جوانان گفت: این فرهنگ سرا هنوز آغاز به کار نکرده است و فقط در صورتی فرزندان این منطقه می توانند استفاده کنند که کلاس ها رایگان باشد .

 

نبود تجهیزات بزرگترین مشکل زمین های خاکی حاشیه شهر

 

 نداشتن رختکن به عنوان بزرگترین مشکل این زمین خاکی مطرح شد چرا که فینال مسابقات در این مکان برگزار می شد و جوانان مجبور بودند در ملاعام و در حضور همسایه ها به تعویض لباس های ورزشی خود بپردازند .

 

با یکی از شهروندان به سمت فرهنگ سرای ولایت رفتیم و با مراجعه به آن مشخص شد که کلاسها هنوز شروع نشده است و فقط نام نویسی انجام می شود .

 

اما آنچه که بیش از هر چیزی چشم هر بیننده ای رابه خود خیره می کرد خرید و فروش دام زنده روبرو و خانه های اطراف فرهنگ سرا بود و بوی پهن گوسفندان هر عابری را آزار می داد .

 

با مراجعه به چندین خانه در روبروی فرهنگ سرا و به صورت اتفاق که گویا هر کسی در این محل قدم می زند برای خرید دام  مراجعه کرده است .ما را به سمت خانه ای هدایت کردند که در ظاهر منزل مسکونی به نظر می رسید اما داخل این خانه که فیلم آن نیز موجود است خرید و فروش دام انجام می شد .

 

علاوه بر انتقال بیماریها و مشکلاتی که این دام ها برای منازل مسکونی اطراف خود به وجود آورده بودند چهره ناپسندی را به آن محوطه داده بود .

 

 

جدای از مشکلات فروش دام در این مکان متاسفانه چندین خانواده بودند که دقیقا روبروی این فرهنگ سرا زندگی می کردند و از ساکنین این منطقه کسی جرات نمی کرد که فرزندانش را برای آموزش کلاس ها تنها راهی این مرکز فرهنگی کند .

 

جای تلاش دارد که مسئولانی که زحمت احداث فرهنگ سرای را برای فرزندان این منطقه کشیده اند برای مشکلات حواشی آن نیز تدبیر بیندیشند .

 

در بین راه با یکی از ورزشکاران که در رشته کشتی فعالیت می کرد گفتگو کردیم .

 

گوش شکسته همدانی به خبرنگار ما گفت: از آنجایی که ورزش های سخت و طاقت فرسا مختص به افراد پایین شهر و سختی پذیر جامعه هست متاسفانه بخاطر وضعیت مالی نه چندان مساعد و حتی خیلی ضعیف این استعدادها به شکوفایی نمیرسند و تا مقطع ای پیش می آیند سپس به آرامی وبی سروصدا فروکش می کنند چون پشتوانه مالی ندارند.

 

باشگاه فدک خضر یکی از یکی از کشتی گیر سازترین باشگاه های استان

 

ای کاش می شد یک نگاه ویژه ای به این استعدادها داشت...این یک واقعیت هست که جور ورزش را افراد سختی کشیده به دوش می کشند...کسانی که دغدغه مالی ندارند خیلی کم پیش می آید که به سمت سوی ورزش های سخت روی بیاورند.

به  طور مثال باشگاه کشتی فدک واقع در منطقه خضرکه یکی از کشتی گیر سازترین باشگاه های استان هست که چندین مدال آور کشور بوده و هست .

حالا سوال اینجا است ؟ که باشگاهی با وجود این همه استعداد و قهرمان آیا شده به عنوان روحیه دادن کوچکترین پاداشی به  آن ها بدهند که انگیزه ای برای دیگران بشود؟پاداش که چه عرض کنم حتی مسولین به خودشان زحمت ندادن یک سری به آنها بزنند.

ورزش استان نیاز به این افراد دارد و انتظار میرود که مسولین محترم نگاهی ویژه به چنین قشری داشته باشند.

ورزش مسئله ای است که در عصر حاضر توجه خاصی به آن داده شده و ورزش قهرمانی امروزه به امری اقتصادی تبدیل شده و به عنوان منبع درآمد ورزشکاران مبدل گردیده است.

 

شایان ذکر است که همه  ورزشها این گونه نبوده و تقریبا تنها ورزش با درآمد بالا ورزش فوتبال است و بقیه ورزش ها نه تنها درآمدی ندارند بلکه خرج نسبتا بالایی دارند و از جمله ی ورزش های سخت ورزش کشتی است که با تمرینات سخت و طاقت فرسایی که دارد نیازمند تلاش و کوشش شبانه روزی و باعشق وصف ناپذیری است که تنها عاشقانی با گوش های شکسته می توانند این راه ناهموار را طی کنند راهی که کمتر کسی جرات پا نهادن در آن را دارد .

 

سختی های راه از یک طرف و نبود حامی مالی از طرف دیگر از موانع موجود بر سر راه این سخت کوشان است اما چیزی که باعث جوانه زدن بذر ناامیدی در دل این جوانان می شود نه پول است و نه سختی راه بلکه بی مهری ها و ناملایمت های مسئولینی است که توجهی به استعدادهای این جوانان ندارند  جوانانی که اغلب از پایین شهر با مشقت بسیار و هزینه های شخصی برای استان در مسابقات کشوری افتخار آفرینی می کنند ولی با بی توجهی مسولان و مدیران برای امرار معاش و گذران زندگی مجبور به ترک عرصه ی ورزش و قهرمانی میشوند که این امر آسیب های اجتماعی فراوانی به دنبال دارد.

ای کاش مسئولین ورزش استان از پشت میز بیرون می آمدند و سری به باشگاه های پایین شهر میزدند و از نزدیک شاهد تلاش دلاوران باکمترین امکانات می شدند تا شاید چاره ای بیندیشند و تدبیری برای استعدادهای این شهر کنند تا شاهد ترد آنان از تشک طلایی نباشیم.

برای دیدن فیلم ها بر روی لینک های زیر کلیک کنید .

 

http://as5.asset.aparat.com/aparat-video/04a35018e559f85720442d1214c2bc6...

 

http://as7.asset.aparat.com/aparat-video/dfb3f06ed99b61da282318de82b9a64...

دیدگاه شما

آخرین اخبار