همراه اول
11. آبان 1396 - 11:26   |   کد مطلب: 31442
نوشیدنی های رژیمی و افزایش خطر سکته مغزی و آلزایمر

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،بسیاری از ما به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین شده با قند، از نوشیدنی هایی استفاده می کنیم که با قندهای مصنوعی شیرین شده اند و فکر می کنیم این کار به سلامتمان کمک می کند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد اینطور نیست.

تحقیقات نشان داده افراد بالغی که روزانه حداقل یک مرتبه از نوشیدنی های رژیمی استفاده می کنند، در مقایسه با کسانی که از این نوشیدنی ها استفاده نمی کنند یا حداقل هفته ای یکبار مورد استفاده قرار می دهند، حدود سه برابر بیشتر در خطر سکته مغزی و آلزایمر قرار دارند.

دکتر متیو پیس سرپرست این تحقیق و بخش مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در ماساچوست، به همراه همکارانش به تازگی یافته های خود را منتشر کرده اند.

از آنجا که مقابله با قند روز به روز رو به افزایش است، برخی از مردم جایگزین کردن قندهای مصنوعی را روشی سالم برای کاهش ضرر قند می دانند. با این حال تحقیقات بسیاری تا به امروز نشان داده اند قندهای مصنوعی آنچنان که نشان می دهند بی ضرر نیستند. تحقیق جدید که روی قندهای مصنوعی انجام شده نشان می دهد ضرر بالقوه قندهای مصنوعی می تواند به مغز نیز برسد.

خطر آلزایمر و سکته مغزی

محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات مطالعه قلب فارمینگهام به این نتایج رسیدند.

این اطلاعات شامل 2.888 فرد بزرگسال 45 ساله و بالاتر می شد که جهت تحقیق روی سکته مغزی به کار گرفته شد و همچنین اطلاعات 1.484 فرد بالاتر از 60 سال به عنوان بخشی از تحقیق که روی آلزایمر کار می کرد.

شرکت کنندگان در این تحقیق، بعد از یک دوره هفت ساله عادات غذایی خود را از طریق تکمیل مرتب پرسشنامه ای غذایی ارائه کردند. از این اطلاعات استفاده شد تا تخمین زده شود که این افراد تا چه حد از نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی استفاده می کنند.
تیم تحقیقاتی، این موضوع را 10 سال دنبال کرد تا روی پیشرفت سکته مغزی و آلزایمر نظارت کند.

محققان 97 مورد سکته مغزی یافتند. از این تعداد 82 مورد سکته مغزی ایسکمیک بود که سکته بر اثر مسدود کردن رگ تغذیه کننده مغز به واسطه لخته خون است.

بعد از 10 سال پیگری این افراد 81 مورد زوال عقل نیز مشاهده شد. از میان این موارد 63 مورد آلزایمر بود که یکی از شایع ترین بیماری های زوال عقل است.

در مقایسه با کسانی که هفته ای یک مرتبه یا کمتر از نوشیدنی های رژیمی استفاده می کردند افرادی که تقریبا روزی یک بار مصرف نوشیدنی رژیمی داشتند، حدود سه برابر بیشتر در خطر سکته مغزی و 2.9 برابر بیشتر در خطر بیماری زوال عقل قرار داشتند.

تحقیقات هیچ رابطه ای بین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند و سکته مغزی و آلزایمر پیدا نکردند اما  با این حال هشدار داده می شود که این نوشیدنی ها ضررهای دیگری برای سلامت دارند.

توصیه می کنیم افراد به جای استفاده از نوشیدنی های قندی یا رژیمی در طول روز بیشتر از آب استفاده کنند.

محدودیت های تحقیق

با اینکه شواهد نشان می داد بین مصرف نوشیدنی های رژیمی و سکته مغزی و بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر رابطه وجود دارد، محققان تاکید کردند که مطالعه آنها کاملا مشاهده ای بوده، بنابراین نتیجه گیری قطعی نمی توان کرد.

بعلاوه این تیم به تعداد کم کسانی که در این تحقیق دچار سکته مغزی و زوال عقل شدند اشاره می کنند تا محدودیت بیشتر روشن شود.

پیس می گوید: حتی اگر فردی سه برابر بیشتر در خطر این مشکلات باشد بدان معنا نیست که سرنوشتش حتما همین است. در تحقیق ما، تنها 3 درصد افراد دچار سکته مغزی شدند و 5 درصد زوال عقل این یعنی همچنان درباره تعداد بسیار کمی صحبت می کنیم.

با این حال باید در میزان مصرف خود از این مواد غذایی دقت کنید و تا جای ممکن از غذاهایی با ارزش مواد مغذی بالا استفاده کنید تا به سلامت مغز و قلب خود کمک کنید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار