همراه اول
29. مهر 1396 - 7:43   |   کد مطلب: 31535
خوردن میوه‏‌هایی مانند هندوانه، هلو، خیار و خربزه برای باز کردن روزه مناسب نیستند
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به توصيه‌هاي غذايي در ماه رمضان گفت: روزه به هیچ وجه نمی‌تواند عامل زخم معده باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،آزاده آذرپیرا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، به مفهوم روزه‌داری از نظر علم تغذیه، فواید و معایب آن پرداخت و اظهار کرد: روزه‌داری یک برنامه مذهبی‌ ـ بهداشتی و جسمی و روحی است.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایش پیامبر گرامی اسلام «معده آدمی کانون بیماری‌ها است و پرهیز و امساک نیز داروی و بهترین روش درمان بیماری‌ها است»،  گفت: گرسنگی اعتراض داخلی در بدن به وجود می آورد که موجب اختلال در سلسله اعصاب مرکزی و وجود اختلال در عروق خونی و دیگر اندام و بافت‌های شخص گرسنه می‌شود اما روزه‌داری چون با اختیار و اطاعت از اوامر الهی است، بنابراین علم و آگاهی موجب هدایت کارکردی اعمال متابولیک در تمام اعضای بدن می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بدن انسان همواره مقداری چربی به عنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف بدن ذخیره می‌کند، گفت:‌ این چربی‌ها در درازمدت در بدن باقی مانده و به شکل فشرده‌تر درآمده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، پس روزه‌‌داری به بدن فرصت می‌دهد تا چربی‌های زمانمند به مصرف کالری رسیده و پس از پایان دوره روزه‌داری، به جای آنها چربی تازه و مناسب‌تری را جایگزین کند.

وی با بیان اینکه روزه‌داری علاوه بر این که منجر به استراحت دستگاه گوارش می‌شود، سوخت‌ و ساز بدن را تنظیم کرده و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله افسردگی و استرس، افزایش فشارخون، میگرن، افزایش وزن، بی‌خوابی و گاهی دیابت را کاهش می‌دهد، افزود:‌ در برخی موارد روزه‌ می‌تواند به فرد روزه‌دار لطمه وارد کند و به همین دلیل لازم است این افراد برای اطمینان از بی‌خطر بودن روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

آذرپیرا با اشاره به بیشترین مواد مورد نیاز در ماه رمضان، خاطرنشان کرد: رژیم غذایی مناسب ماه مبارک رمضان باید شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن نظیر پروتئین،کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی و آب باشد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به فصل گرما به منظور رفع تشنگی و عطش چه باید کرد؟ آیا بدن در صورت احساس تشنگی و گرسنگی به دلیل روزه‌داری دچار آسیب و بیماری می‌شود؟ گفت: برای جلوگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روزه‌داری به مقدار کافی آب بنوشید.

وی ادامه داد: از مصرف غذاهای شور مانند خیارشور، زیتون، آجیل شور و مواد غذایی کنسرو شده، غذاهای چرب و سرخ شده و غذاهای ادویه‌دار که باعث افزایش تشنگی می‌شوند، خودداری شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری شود، بیان کرد: این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.

وی در رابطه با اینکه مردم همدان در ماه رمضان بیشتر از چه مشکلات و بیماری‌هایی رنج می‌برند؟ بیان کرد: روش‌‏های غلط خورد و خوراک در ماه رمضان باعث می‌شود که روزه‌داران دچار انواع مشکلات گوارشی از جمله نفخ، ترش کردن، یبوست و... شوند و به همین دلیل معمولاً مطب متخصصان گوارش از نیمه این ماه شلوغ می‌شود.

*خوردن میوه‏‌هایی مانند هندوانه، هلو، خیار و خربزه برای باز کردن روزه مناسب نیستند

آذرپیرا با اشاره به عادات غذایی غلط رایج در همدان و عادات صحیح غذایی در این استان، گفت: نوشیدن شیر به تنهایی و خوردن برخی میوه‏‌ها مانند هندوانه، هلو، خیار و خربزه برای گشودن روزه پس از یک روز طولانی اصلاً مناسب نیستند و باعث تولید مواد نامناسب در دستگاه گوارشی می‌‏شوند.

وی تصریح کرد:‌ آب بسیار سرد نیز در این هنگام باعث از بین رفتن حرارت ذاتی معده شده و آن را ضعیف می‏‌کند، البته شیر گرم و شیرین شده با عسل یا شکر مفید است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان  با بیان اینکه ایجاد زخم معده از باورهای نادرست درباره‌ ماه مبارک رمضان است درحالی‌که روزه به هیچ وجه نمی‌تواند عامل زخم معده باشد، گفت: اگر این حس در افرادی در زمان روزه‌داری ایجاد شده  به آن دلیل است که پیش‌تر زخمی در معده آنها به‌عنوان زمینه‌ساز زخم معده ایجاد شده است.

وی بیان کرد: اصولا 15 تا  17 ساعت گرسنگی زمینه‌ساز بروز زخم معده نیست بلکه این بیماری دارای زمینه‌های درونی است و این به آن معناست که میزان ترشح اسید کلریدریک در دوازدهه زیاد است یا میزان مقاومت و نوع بافت معده و دوازدهه ضعیف است.

آذرپیرا با بیان اینکه تصور بر این است که چای مضر است و نوشیدن آن در سحر باعث ایجاد حس تشنگی در افراد روزه‌دار طی طول روز می‌شود، خاطرنشان کرد: البته چای به‌ویژه چای پررنگ و بیش از حد مصرف شود ممکن است مضر باشد، اما روزی دو تا سه فنجان چای با رنگ معمولی نه چندان پررنگ می‌تواند حتی باعث رفع عطش در طول روز شود و کمک‌کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه چای نوشیدن به اندازه باعث تأمین نیاز آب بدن می‌شود، گفت: سحری نخوردن کار بسیار اشتباهی است زیرا بدن ما هشت تا 10 ساعت می‌تواند تأمین‌کننده قند خون باشد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: درست است که بعد از 10 ساعت چربی‌ها، انرژی بدن را تأمین می‌کنند اما بعد از 10 تا 12 ساعت در برخی از افراد افت قند پیدا می‌شود و اگر این افراد سحری نخورده باشند این افت قند شدید می‌شود و امکان دارد این افراد را در وضعیتی قرار دهد که دچار غش و ضعف شوند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا میزان فعالیت روزانه باید متناسب با تغذیه باشد؟، گفت: انجام پیاده‌روی و ورزش در این ماه توصیه می‌شود و  بهترین ورزش‌ها شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است چرا که این ورزش‌ها از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.

آذرپیرا افزود: حداقل یک ساعت پس از غذا هیچ فعالیت سنگینی از جمله دویدن، شنا، طناب زدن مجاز نبوده اما قدم زدن آرام و کوتاه مفید است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار