همراه اول
30. خرداد 1396 - 10:43   |   کد مطلب: 31656
همیشه پای یک زن در میان است!
مه‌لقا جام‌بزرگ، آرزو حکیمی، سکینه خدابنده‌لو، منیژه کاظمی، رضوان سلماسی و ...! همه نام‌هایی آشنا برای ورزش این مملكت هستند، نام‌هایی که همگی در ویترین افتخارات خود عناوین بسیاری جا داده‌اند، نام‌هایی که ثابت کردند ورزش بانوان همیشه بیش از آنکه فکرش را کنیم حرف برای گفتن دارد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،شاید تا همین چند سال پیش که فقط کشتی‌گیران مادستان، تمام آرزوهای علاقمندان به ورزش همدان را برآورده می‌کردند، کمتر کسی فکر می‌کرد که خیلی زود یک تیرانداز خانم دو بار پیاپی راهی المپیک شود.

یا کمتر فردی تصور این را داشت که قایقرانی همدان درست چند سال بعد از تاسیس و راه‌اندازی، به دستان توانمند یک دختر 17 ساله المپیکی شود و مدال آسیایی بگیرد.

سال‌های دورتر، رضوان سلماسی با فتح اورست، منیژه کاظمی به عنوان نخستین بانوی المپیکی همدان، دخترانی مثل خدابنده‌لو در قایقرانی با افتخارات جهانی، دختران جودوکار با عناوین بسیار فراملی و ... اثبات کردند که همیشه می‌تواند پای یک زن در ورزش در میان باشد و همیشه این مردها نیستند که جاه‌طلب‌اند و افتخارآفرینی می‌کنند.

در المپیک 2012 لندن وقتی هم جام‌بزرگ و هم حکیمی سهمیه گرفتند تازه به این باور رسیدیم که چقدر ورزش بانوان مغفول مانده و چقدر می‌توانستیم بیشتر از اینها به این حوزه توجه کنیم که نکردیم!

وقتی جودوکاران خوب دیارمان پای ثابت تیم ملی شدند و دنیایی از افتخارات را به نام خود و استان همدان زدند، تازه درک کردیم که چقدر نگاه‌ها به ورزش رزمی بانوان باید تغییر کند.

حالا شاید وقت آن رسیده که به بانوان همان‌قدر توجه شود که به ورزش آقایان! چه بسا بیشتر از آن ارزشی که متولیان برای ورزش آقایان قائل می‌شوند. چون خروجی‌اش در نهایت به سود ورزش خواهد بود و بدون تردید توجه خارج از نوبت به ورزش بانوان آب در هاون کوبیدن نیست!

*آمار و ارقام قابل توجه بانوان

با وجود ورزشکاران مطرح و استعدادهای درخشان به دلیل برخی کمبودها و مشکلات، ورزش بانوان استان همدان بدون تعارف باید اغراق کرد که از رسیدن به جایگاه اصلی خود در کشور بازمانده است. گرچه با این مشکلات اما آمار و ارقام حاکی از افتخارات ارزنده دختران ورزشکار همدانی دارد.

کسب سه سهمیه توسط دو ورزشکار بانوی همدانی در دو المپیک گذشته و کسب عناوین متعدد جهانی، آسیایی، بین‌المللی و کشوری توسط بانوان ورزشکار استان در چند سال اخیر نشان از وفور استعدادهای فراوان در ورزش بانوان همدان دارد.

طبق آماری که چندی پیش متولیان دستگاه ورزش استان اعلام کردند، در 10 ماهه نخست سال گذشته، ورزشکاران بانوی همدانی در 279 مسابقه کشوری و 30 مسابقه بین‌المللی شرکت کردند؛ همچنین در این مدت استان همدان از 39 مسابقه کشوری و دو مورد مسابقات بین‌المللی در بخش بانوان نیز میزبانی کرد.

در همین مدت 306 عنوان کشوری در بخش انفرادی از جمله 97 نشان طلا، 101 نشان نقره و 108 نشان برنز توسط بانوان ورزشکار استان به دست آمد که آماری قابل توجه است.

همچنین در این مدت در مسابقات کشوری و در بخش تیمی نیز تیم‌های بانوان استان به 27 مقام شامل هفت مقام اولی، 12 مقام دومی و هشت مقام سومی دست یافتند.

از سویی بانوان ورزشکار استان موفق شدند 10 عنوان جهانی، آسیایی و بین‌المللی را نیز به نام خود ثبت کنند که این عناوین شامل یک عنوان جهانی، هفت عنوان آسیایی و دو عنوان بین‌المللی بود.

*بانوانی که در تیم‌های ملی به صف شدند

اما طبق آمار در 10 ماهه سال 95، 184 ورزشکار بانوی همدانی به اردوی تیم‌های ملی بانوان در رشته‌های مختلف دعوت شدند که از این جمع 30 نفر موفق شدند لباس تیم ملی را بر تن کنند.

پنج نفر از ملی‌پوشان همدانی در مسابقات جهانی و هشت نفر در مسابقات بین‌المللی حضور داشتند و تیم‌های ملی ایران را در این مسابقات همراهی کردند.

*لزوم توجه به ورزش بانوان

ورزش بانوان استان هم در بعد همگانی و هم در بعد قهرمان‌پروری رشد قابل توجهی داشته و برخورداری از استعدادهای ناب، حالا این خطه را به یکی از قطب‌های اصلی ورزش بانوان در سطح کشور معرفی کرده است.

نایب قهرمانی جهان و کسب دو سهمیه المپیک توسط مه‌لقا جام‌بزرگ در تیراندازی، حضور نرگس حمیدی در مسابقات تنیس روی میز بازی‌های آسیایی گوانگجو، کسب قهرمانی‌های بهاره بیگی در مسابقات قهرمانی جهان، کسب رتبه چهارم آرزو حکیمی در مسابقات قایقرانی جوانان جهان برای نخستین بار در کشور و عناوین متعدد این قایقران ارزنده، حضور بیان اسدی بانوی کاراته‌کای همدانی در تیم ملی کاراته، حضور نگار ورشوچی در مسابقات سنگنوردی قهرمانی جهان، مقام‌های قهرمانی فروزان باباحیدری و مریم غیاثوند در دوچرخه‌سواری، حضور معصومه شکوری داور بین المللی فوتبال استان در مسابقات معتبر، مقام‌های قهرمانی فائزه ساده‌دل در تیر و کمان کشور، افتخارآفرینی متعدد قایقرانان استان، قهرمانی‌های متعدد و حضور هاکی‌بازان، کبدی‌کاران و از همه مهمتر جودوکاران بانوی استان در تیم‌های ملی و ... تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های ورزش بانوان استان در کشور است.

از همین رو باید متولیان دستگاه ورزش نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان داشته باشند و از همین امروز با یک برنامه‌ریزی دقیق، به فکر شکوفایی استعدادهای ناب دختران همدانی باشند تا شاهد حضور پرشمار ورزشکاران زن همدانی در بازی‌های مهمی چون آسیایی 2018 جاکارتا باشیم.

بدون تردید خواسته جامعه ورزش، افزایش سهمیه دختران در مقایسه با بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون است و حالا همه منتظرند تا دختران همدانی بیشتر و بهتر در رویدادهای معتبر حاضر شوند.

 

فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار