همراه اول
5. تير 1396 - 15:09   |   کد مطلب: 31699
حرفه ای کوهنوردی کنید
مسئول کمیته کوهنوردی بانوان هیات کوهنوردی با اشاره به اینکه ما باید سیل علاقمندان به کوه را به سمت آگاهی و دانش سوق دهیم گفت: این موضوع به قدری اهمیت دارد که فدراسیون کوهنوردی در راستای افزایش آموزش های علمی و نیز سازماندهی قانونی مجموعه های کوهنوردی در چهارچوب مقررات گروه های کوهنوردی را به سمت باشگاهی شدن فعالیت ها سوق داد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رضوان سلماسی بانوی همدانی فتح اورست  در خصوص  به برخی موازی کاری ها در کوهنوردی بیان داشت:اگر در تیمی کسی دچار حادثه شود مسئولیت حقوقی آن به عهده سرپرست و مجموعه ای که برنامه را تدارک دیده اند خواهد بود.

رضوان سلماسی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی شهر همدان بصورتی است که به علت نزدیکی کوهستان الوند بسیاری از شهروندان ما به کوهنوردی به عنوان یکی از ورزش های مورد علاقه خود می پردازند گفت: خوشبختانه در این رشته ورزشی استان همدان در کشور سرآمد است اما متاسفانه اغلب افرادی که به کوهستان می روند و یا به عبارتی کوهپیمایی می کنند بیشتر به جنبه تفریحی آن نگاه می کنند و آگاهی کمی نسبت به مسائل مربوط به کوهستان دارند و به اصول کوهنوردی توجه ندارند.

وی تصریح کرد: بخشی از افراد به نیت نشستن در کنار چشمه ای در کوهستان و سپری کردن زمانی در دل طبیعت وارد این ورزش کاملا حرفه ای می شوند و تفاوتی بین اصول حرفه ای و گردشگری خود قائل نیستند و بعد از مدتی نسبت به این رشته بی علاقه می شوند.

فاتح قله اورست ادامه داد: اینگونه افراد چون اصول اولیه کوهپیمایی را نمی دانند معمولا در طی مسیر کوهپیمایی با فشارهای جسمانی و گاها روانی زیادی مواجه می شوند و چون مربی در میان آنان نبوده زود از کوه دلسرد شده و دیگران را از حضور در کوهستان باز میدارند.

سلماسی با بیان اینکه در این ورزش از نوع راه رفتن و گام برداشتن تا روش صحیح تنفس، حمل وسایل و امکانات و نحوه برخورد با شرایط مختلف کوهستان مثل باد و برف و مه و کولاک نیاز به آموزش اصولی دارد افزود: فدراسیون کوهنوردی و به طبع آن هیات های کوهنوردی بر حسب نیاز به برگزاری دوره های آموزشی توجه ویژه ای دارند و لزوم این آموزش ها به قدری مهم است که در بخش های کوهپیمایی، سنگنوردی، برنامه های زمستانی، بیماری های حاد کوهستان و... بصورت گسترده ای انجام میگردد.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر نسبت به گذشته شاهد حضور جمع کثیری از همشهریان خود در ارتفاعات هستیم که بخش اعظم آنها اطلاعات کافی و مناسب در رابطه با کوهنوردی در اختیار ندارند و نتیجه آن حوادث فراوان اخیر از جمله گمشدگی، آسیب های مختلف جسمانی و سقوط از ارتفاع و در نتیجه مرگ و میر در کوهستان است.

مسئول کمیته کوهنوردی بانوان هیات کوهنوردی با اشاره به اینکه ما باید سیل علاقمندان به کوه را به سمت آگاهی و دانش سوق دهیم گفت: این موضوع به قدری اهمیت دارد که فدراسیون کوهنوردی در راستای افزایش آموزش های علمی و نیز سازماندهی قانونی مجموعه های کوهنوردی در چهارچوب مقررات گروه های کوهنوردی را به سمت باشگاهی شدن فعالیت ها سوق داد.

وی با بیان اینکه در این رشته ورزشی در هر بخشی باشگاه ها موظفند از مربی متخصص آن به منظور کاهش آسیب های جسمانی و نیز افزایش توان و آگاهی و انجام تخصصی فعالیت ها استفاده نمایند افزود: استان همدان به دلیل پیشینه قوی در رشته کوهنوردی و دسترسی آسان به کوهستان شاهد حضور کوهنوردان زیادی در پایان هفته به مناطق کوهستانی است و با توجه به اینکه سلامت شهروندان بسیار مهم و با ارزش است اگر وارد این رشته می شوند باید دانش و آگاهی خود را نیز افزایش دهند.

سلماسی ضمن اشاره به مسئولیت خطیر سرپرستان در برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی گفت: اگر در تیمی کسی دچار حادثه شود مسئولیت حقوقی آن به عهده سرپرست و مجموعه ای که برنامه را تدارک دیده اند خواهد بود بنابراین توصیه می گردد مربیان و سرپرستان اگر مدرک و مجوز این کار را ندارند حتما به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا اینگونه مسائل گریبان گیر آنان نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ورزش در زندگی مردم نهادینه شود باعث افزایش سلامتی شده و سلامتی باعث می شود تا هزینه درمان به سبد خانواده برگردد.

فاتح قله اورست در پایان با بیان اینکه ما وظیفه داریم زیرساخت های اولیه ورزش هایی که بصورت بومی مورد علاقه جمع کثیری از شهروندان است را ایجاد کنیم گفت: کوهنوردی یکی از ورزش های مورد علاقه مردم همدان است و این همه علاقمند که وارد کوه می شوند باید بتوانند از این ورزش سالم بهره ببرند و آسیب کمتری ببینند و یک کوهنوردی با نشاط را تجربه کنند.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار