همراه اول
8. تير 1396 - 10:16   |   کد مطلب: 31719
مساقران تابستانی در پایتخت تاریخ و تمدن
با تمام شدن فصل امتحانات دانش آموزان و شروع فصل تابستان اکثر مردم کشورمان سعی بر سفر به مناطق سرد و کوهستانی دارند تا بتوانند تابستان راحتری را با خاطرات خوش به پایان برسانند ، استان همدان نیز به علت آب و هوای کوهستانی گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند که در جای جای این شهر خاطرات بد و خوبی را رقم می زنند .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،با تمام شدن فصل امتحانات دانش آموزان و شروع فصل تابستان اکثر مردم کشورمان سعی بر سفر به مناطق سرد و کوهستانی دارند تا بتوانند تابستان راحتری را با خاطرات خوش به پایان برسانند ، استان همدان نیز به علت آب و هوای کوهستانی گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند که در جای جای این شهر خاطرات بد و خوبی را رقم می زنند .

 

 

استان همدان که از حیث تاریخ و منابع طبیعی شهرت جهانی دارد و قدمت بناهای تاریخی آن به حدی است که آن را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین می دانند برای تمام مسافران به خصوص کسانی که برای اولین بار پا در این شهر تاریخی می گذارند جذابیت دارد.

 

تمدن سه هزار ساله در همدان

 

استان همدان که در معرفی جاذبه های گردشگری خود برای استان در حد متوسط عمل کرده است اما توانسته مسافران زیادی را حتی به خاطر آب و هوای مطلوب به این شهر روانه کند ، اما آن چه چهر ه ی شهر را این روزها به هم ریخته است نبود امکانات و سردرگمی مسافرانی است که در چادرهای خود کنار پیاده روها و کنار بناهای تاریخی اسکان کرده اند .

 

 

با پرسه ای در سطح شهر متوجه نبود تجهیزات و بی برنامگی برای مسافران از مواد غذایی گرفته تا نبود تابلوهای راهنمایی و نبود جای پارک ماشین ها و تمام مشکلاتی که برای هر مسافری در شهر دیگر امکان رخ دادن آن هست اما در این استان که به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نامیده شده است و ادعای جذب توریسم و گردشگر را در سطح کلان دارد جای بسی تامل است که چرا با بی برنامگی و نبود مدیریت کافی گل به خودی می زنیم و گردشگر را طرد می کنیم .

 

علیرغم احداث برج های بلند مرتبه در استان با امکانات و تجهیزات پیشرفته اما به علت بالا بودن قیمت ها شاهد اسکان اکثر مسافران در چادرها هستیم .

 

در گپ  و گفتی کوتاه با چندین مسافر بین راهی متوجه می شویم که اکثر آن ها از مناطق جنوبی به همدان آمده اند و هوای این استان را بسیار خنک و مطبوع می دانند . هر چند هیچ کدام گلایه ای از نبود امکانات نداشتن و هوای خنک این منطقه کوهستانی را به هر چیز دیگری ترجیح می دادند اما صف های طولانی سرویس های بهداشتی نبود مواد غذایی به اندازه کافی و نبود جای پارک در مناطق تفریحی مثل تپه عباس آباد و گنجنامه و .........همگی گویای کم توجهی به مسافران بود که همگی قابل دیدن و لمس شدن بودن و نیازی به توضیحات آن ها نداشت . در ادامه به معرفی یکی از کهن ترین آثار تاریخی این شهر کوهستانی پرداختیم .

 

كتیبه گنج نامه

كتیبه های گنجنامه كه یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است بر دل یكی از صخره های كوه الوند در فاصله 5 كیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حكاكی شده است . کتیبه ها هر کدام در سه ستون 20 سطری به زبانهای پارسی قدیم , بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده اند , متن پارسی در سمت چپ هر لوح قرار گرفته است و پهنای معادل 115 سانتیمتر دارد , متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی نیز در ستون سوم قرار دارد . با توجه به سوراخهای کنار کتیبه , به نظر می رسد كه كتیبه ها روپوش داشته اند كه آنها را از گزند باد و باران حفظ می كرده است. لوح طرف چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه کنده شده است مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است . طول آن حدود 290 سانتیمتر

و دارای متنی به این شرح می باشد :

" خدای بزرگ است , اهورا مزدا , که این زمین را آفرید , که آن آسمان را آفرید , که مردم را آفرید , که شادی را برای مردم آفرید , که داریوش را شاه کرد , شاهی , از بسیاری , فرمانروایی , از بسیاری .

منم داریوش , شاهِ بزرگ , شاهِ شاهان , شاهِ سرزمینهایی که نژادهای گوناگون دارند , شاهِ سرزمینِ دور و دراز , پسرِ ویشتاسبِ هخامنشی "

کتیبه خشایارشاه نیز در قسمت پایین همین کتیبه است به طول 270 سانتیمتر و ارتفاع 190 سانتیمتر و متن آن عبارت است از :

" خدای بزرگ است , اهورامزدا بزرگترینِ خدایان است , که این زمین را آفریده است , که آسمان را آفرید , که مردم را خلق کرد , که برای مردم شادی آفرید , که خشایارشاه را شاه کرد , یگانه از میانِ شاهانِ بسیار , یگانه فرمانروا , از میان فرمانروایان بیشمار . من خشایار شاه , شاهِ بزرگ , شاهِ شاهان , شاهِ کشورهای دارای مللِ بسیار , شاهِ سرزمینِ بزرگِ دوردستِ پهناور ایران , پسر داریوش شاه بزرگ هخامنشی "

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار