همراه اول
5. فروردين 1398 - 9:03   |   کد مطلب: 31876
چگونه نوشیدنی ورزشی درست کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،اگر نمی توانید به نوشیدنی های ورزشی موجود در یخچال فروشگاه‌ها اعتماد کنید چرا خودتان برای تهیه یک نوشیدنی ورزشی سالم دست به کار نمیشوید؟

 

به گزارش آلامتو و به نقل از فیتامین؛ برای حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از خشک شدن، باید سعی کنید در طول روز ۱٫۵-۲ لیتر آب بخورید. اما در مورد ورزش، حتی کمی خشک شدن بدن می تواند تاثیر منفی ای بر روی عملکردتان بگذارد. در حالی که آب برای هیدراسیون گزینه راحتی است، مواد دیگر در نوشیدنی ورزشی باعث حفظ تازگی و بهترین عملکردتان می شود.

 

آب یا نوشیدنی ورزشی؟

نوشیدنی های ورزشی دارای کربوهیدرات به فرم گلوکز است – یک ماده غذایی که به تجدید ذخایر گلیکوژن کمک می کند. آب، سدیم (نمک) لازم برای بدن را ندارد- ماده ای که برای هیدرات مایع بدن ضروری است. نوشیدنی های ورزشی تجاری به گونه ای طراحی شده اند که ترکیب مایعات و نمکی هستند که در طول ورزش از دست می دهید.

طرز تهیه نوشیدنی ورزشی:

نوشیدنی های ورزشی می توانند در خانه درست شوند و بسیار ارزان تر از فروشگاهها هستند. یک نوشیدنی ایزوتونیک می تواند شامل:

۲۰۰ میلی لیتر میوه له شده
۸۰۰ میلی لیتر آب
کمی نمک
ترکیب آنها و سرد کردن در یخچال

چرا باید در زمان ورزش آب رسانی کافی داشته باشید؟

بیش از ۷۰ درصد از بدن از آب تشکیل شده است و آب برای تمام واکنش های شیمیایی بدن ضروری است. برای انتقال مواد غذایی روزانه به ۲ تا ۳ لیتر آب نیاز داریم که به فعالیت آنزیم سلولی و هضم مواد غذایی کمک می کند، زباله و سم ها را خارج می کند و از عملکرد مغز حمایت می کند.

از طریق ادرار آب و نمک بدن را از دست می دهیم و همیطور در زمان ورزش نیز این مواد از طریق عرق کردن بخار می شوند. از دست دادن تنها ۱-۲% از مایعات بدن می تواند عملکرد را تا ۱۰-۲۰% مختل کند بنابراین ضروری است در زمان ورزش بدن آب کافی داشته باشد.

چگونه رطوبت بدن حفظ شود

افراد به اندازه های مختلف مایعات بدن را از دست می دهند، بر حسب شدت و زمان ورزش. به عنوان یک راهنمایی کلی، در آغاز هر جلسه ورزشی کاملا آب بخورید، سپس بر حسب اینکه چه مدتی می خواهید ورزش کنید از این راهنمایی ها استفاده کنید:

زیر ۳۰ دقیقه: در زمان ورزش نیازی به آب خوردن نیست (مگر اینکه خیلی گرم باشد)، اما بعد از پایان آن آب بخورید.
۳۰-۶۰ دقیقه: هم چون بالا، بعد از تمرین با یک نوشیدنی حاوی آب و کربوهیدرات بدن را مرطوب نگه دارید.
۱ تا ۳ ساعت: یک نوشیدنی ورزشی با خود ببرید که حاوی آب و کربوهیدرات باشد. به طور منظم هر ساعت ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید. بعد از تمرین نیز هم چنان آب بخورید.
بیش از ۳ ساعت: یک نوشیدنی ورزشی انتخاب کنید که حاوی آب، کربوهیدرات و نمک باشد. به طور منظم در هر ساعت ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید و هم چنان بعد از تمرین نیز به آب خوردن ادامه دهید.

نکاتی برای هیدراسیون

نگذارید تشنه شوید – اگر تشنه شده اید یعنی دچار خشکی شده اید.
رنگ ادرار را چک کنید (هرچقدر رنگ آن تیره تر شود، بیشتر بدنتان خشک شده است)
به طور پیوسته مقدار کمی بنوشید و آب خوردن را به عنوان بخشی از تمرین خود بدانید، مخصوصا اگر برای یک رویداد بزرگ تمرین می کنید.

سعی کنید قبل از رویداد ورزشی از نوشیدنی ورزشی (یا ژل) استفاده کنید تا اطمینان پیدا کنید این نوشیدنی با بدنتان سازگاری دارد و مشکل هاضمه با آن ندارید.

بیش از حد ننوشید

با این کار دچار هیپوناترمی می شوید که میزان پلاسمای خون به میزان خطرناکی کاهش می یابد و منجر به گیجی، نبودن هماهنگی و در بعضی از موارد غش می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار