همراه اول
28. تير 1396 - 12:35   |   کد مطلب: 31894
زیر شدیدترین انتقادها قرار داشتیم/ تفكر گودرزي برايم مهمتر است تا حضور فيزيكي/ توجه به خرد جمعی/ دنبال قهرمان‎‌سازی‌ام
رئیس هیأت کشتی استان همدان گفت: ما یک برنامه چهارساله برای اعتلای کشتی همدان تدوين کرده‌ایم که در اين راه نیازمند حمایت و کمک تمام جامعه کشتی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به نقل از  خبرگزاری فارس از همدان، علی رحیمی‌فر، قریب به پنج ماه است که سکان هدایت کشتی همدان را بر دست گرفته و به قول خودش فقط برای اعتلای کشتی همدان آمده و در راه نیازمند حمایت همه است.

او میهمان خبرگزاری فارس بود تا به سوالات پاسخ دهد، ماحصل گفت‌وگوی ما را در زیر خواهید خواند.

فارس: کشتی ورزش قهرمانی است، آیا برای توسعه این ورزش بُعد قهرمانی کافی است؟

در ابتدا باید تشکر کنم از شما که به ورزش کشتی اهمیت می‌دهید زیرا کشتی علاوه بر بُعد قهرمانی، بُعد مهمی نیز به عنوان پهلوانی دارد، ما در کشتی به دنبال اخلاق‌مداری نیز هستیم، فارغ از این موضوع به فرموده امام راحل تهذیب نفس در ورزش باید اولین کار باشد.

فارس: کشتی در همدان مدت‌هاست که رنگ‌ و بوی دیگری دارد و کم‌فروغ شده است.

ما در اهداف ورزشی خود برای کشتی همدان، قطعاً به دنبال اهداف قهرمانی هستیم و امیدواریم با یک برنامه‌ریزی خوب، وضعیت کشتی همدان برگردد به دورانی که پرستاره بوده است.

فارس: سقف این برنامه کجاست؟

باید دوباره کشتی همدان را به اندازه‌های کشوری و آسیایی و حتی بالاتر برسانیم.

فارس: پس برنامه‌ای جامع باید داشته باشید.

بله، باید بپذیریم که در ورزش کشتی، قهرمان شدن در کشور بسیار ساخت است، زیرا همه رقبا قهرمان آسیا، جهان و حتی المپیک است و این مستلزم یک برنامه چهارساله است که باید از خردسالان و نوجوانان شروع شود.

فارس: پس راه طولانی را برای قهرمان سازی دارید؟

قهرمان سازی یک فرآیند زمانی طولانی‌مدت است و باید از هیأت قبلی تشکر ویژه‌ای داشته باشم که زحمات زیادی را برای کشتی همدان کشیدند.

فارس: پس به استعدادیابی باید توجه ویژه‌ای داشته باشید، برای این کار چه کار کرده‌اید؟

قطعاً همین است، این امر می‌طلبد که یک کمیته استعدادیابی پویا داشته باشیم که ما برای رئیس این کمیته به دنبال یک کشتی‌گیری بودیم که نخبه باشد و انگیزه کار با نوجوانان و جوانان را داشته باشد که در نهایت به عباس بیگلربیگی رسیدیم که یکی از ورزشکاران مقام‌آور بین‌المللی و تحصیلکرده است.

فارس: در ابتدای کار شما، طرح استعدادیابی ابلاغی از سوی وزارت ورزش را چطور اجرا کردید؟

به نظر من طرح خوبی بود و ما در این طرح تعداد زیادی از نونهالان را تست‌گیری کردیم و در نهایت از میان آنها استعدادهای خوبی را پیدا کردیم.

فارس: در برنامه تدوین شده شما نگاه ویژه‌ای به آموزش هم شده است.

بله ما نگاه ویژه‌ای به ارتقای مربیان و داوران داریم و با کمک فدراسیون کلاس‌های متعدد دانش‌افزایی، ارتقای مدرک، کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای توجیهی و... برگزار خواهیم کرد.

فارس: نگاه شما به تربیت مربیان سنتی است یا مدرن؟

فدراسیون در بحث مربیان، شیوه‌نامه‌های مختلفی را تنظیم کرده است، جهت‌گیری‌ هم کاملاً علمی است و دیگر نمی‌توان به کشتی نگاه سنتی داشت، باید یک نگاه کاملاً علمی و آکادمیک به این ورزش داشته باشیم.

فارس: در این برنامه خود به دنبال ورزش حرفه‌ای هستید یا همان وظایف اصلی هیأت؟

ما به دنبال ورزش حرفه‌ای و تیم‌داری کردن در لیگ‌ نیستیم، زیرا همین بدهی که برای هیأت باقی مانده است، محصول همین ورزش حرفه‌ای است، ما در برنامه خود بیشتر به دنبال کشف استعداد و قهرمان‌سازی هستیم.

فارس: از این مباحث کمی دور شویم و برسیم به سووالاتی که این روزها منتقدان هیأت کشتی دائم از خود سوال می‌کنند که دیدار اخیر شما با رئیس فدراسیون بعد از اتمام مسابقات انتخابی چه سودی داشت؟

من از بدو انتخاب به عنوان رئیس هیأت کشتی، به دنبال یک دیدار با رسول خادم بودم تا برای شروع کار خود از رهنمودها و تجربیاتش در اداره کشتی همدان استفاده کنم.

فارس: بهتر نبود این دیدار قبل از برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی باشد که حداقل با رایزنی بشود تعداد سهمیه ورزشکاران همدانی را بیشتر کرد؟

چنین چیزی امکانپذیر نیست زیرا فدراسیون و خادم به هیچ عنوان اهل لابی‌بازی نیستند، تنها راه حضور ورزشکاران در انتخابی تیم ملی فقط و فقط عملکرد ورزشکاران است.

فارس: حداقل می‌شد رایزنی کرد به جای حمال میرزایی مصدوم یک ورزشکار دیگر جایگزین او کرد.

این هم امکان پذیر نیست زیرا در جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی فیلترهایی دارد از جمله گذر از مراحل مختلف دیگر.

فارس: بهتر نبود حداقل میثم مصطفی‌جوکار که در مراحل قبلی حضور داشت به جای جمال میرزایی وارد مسابقات شود؟

میثم در مراحل قبلی شکست خورده بود و امکان بازگشت نداشت، جمال هم یکی از شانس‌های ما برای کسب دوبنده تیم ملی بود که متأسفانه دچار مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی شد.

فارس: اما عناوین خوبی را در انتخابی به دست نیاوردیم.

ما روی وحید شاه‌محمدی هم حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم که عملکرد خوبی داشت ولی کمی دچار بدشانسی شد، اما مهران میرزایی هم با مصدومیت در این مسابقات حاضر شده بود. در کل انتخاب سه ورزشکار از استان همدان با توجه به شرایط فعلی کم نبوده است.

فارس: برسیم به انتصابات زیرمجموعه خود در هیأت کشتی که سر و صدای زیادی به پا کرده است.

در انتصابات هیأت، من فردی عمل نکردم. من یک شورای سیاستگذاری از نخبه‌های کشتی که مورد اعتمادم بودند را تشکیل دادم و مبنای انتخاب افراد در مناصب هیأت را بر عهده این شورا قرار دادم.

فارس: یعنی شما هر نفری که در شورا انتخاب شد را قبول کردید؟

بله، تابع خرد جمعی هستم و در انتصابات هیأت از همه گروه‌ها هستند، باید همه با هم کمک کنیم تا این ارابه کشتی همدان را رو به جلو حرکت دهیم. باید در این کار همه در کنار هم باشیم، زیرا یک نکته بسیار مهمی که ورزش‌هایی مانند کشتی را تهدید می‌کند عدم هم‌گرایی است.

فارس: پس شما این انتقادات وارد شده را بی‌اساس می‌دانید؟

اعتقاد من این است، از کسی که در مجمع انتخاباتی هیأت رأی اعتماد گرفته، باید حمایت شود و همه به او کمک کنند نه اینکه از او انتقاد کنند، البته اگر انتقاد سازنده باشد من می‌پذیرم نه اینکه چون به او منصبی نرسیده است بیاید انتقاد کند.

ما از نَمد کشتی به دنبال کلاه ساختن برای خود نیستم اما بعضی‌ها فقط شانتاژ کردند، پس لازم است بگویم که نگاه تبلیغاتی به کشتی ندارم و بیشتر به دنبال کمک به کشتی هستم و در راه از تمامی ظرفیت‌ها استفاده خواهم کرد.

فارس: یکی از انتقادها به شما، انتخاب نایب رئیس هیأت است که می‌گویند او نمی‌تواند تمام‌وقت در همدان باشد.

سعید گودرزی برند کشتی همدان است، ما با تفکر او کار داریم و هر وقت احتیاج بوده در همدان و هیأت حضور داشت، ما می‌خواهیم از تجربیاتش برای پیشبرد بهتر ورزش کشتی استان استفاده کنیم.

فارس: پس انتقادها بی‌مورد است؟

چرا وقتی که در گذشته صادق گودرزی که نایب رئیس بود و در تهران سکونت داشت، کسی انتقادی نداشت، اما الان که شاکله هیأت را گوش شکسته‌ها تشکیل داده‌اند و اولین رئیسی که سابقه کشتی گرفتن دارد برای این هیأت انتخاب شده است، منتقد زیاد شده است؟

فارس: گفتید اگر انتقاد سازنده باشد می‌پذیرید، درست است؟ در این زمینه چه کار می‌کنید؟

کار خوب را مهم نیست که چه کسی انجام می‌دهد، مهم کار خوب است که باید حمایت شود و من همین جا اعلام می‌کنم که درب هیأت به روی همه باز است و ما استقبال می‌کنیم که از نظرات همه استفاده کنیم.

گوش من برای شنیدن نقد منصفانه باز است و از نقد درست منتقدین استقبال می‌کنم و حتی خوشحال می‌شویم و باید این را هم بگویم، در حالی که انتخاب اعضای هیأت در حالی که حق طبیعی من بوده است، از خرد جمعی استفاده کردم و این یعنی احترام به تصمیم جمعی.

فارس: پس از انتصابات انجام شده دفاع می‌کنید؟

بله، زیرا این انتخاب‌ها بر اساس خرد جمعی بوده است و سعی شده که از ظرفیت جوانان و پیشکسوتان در آن استفاده شود.

فارس: از صحبت‌های شما من این برداشت را داشتم که در کشتی همدان به دنبال همگرایی هستید.

ما یک رشته‌ای را تحویل گرفته‌ایم که در استان پرستاره است و می‌توان در آینده با استفاده از تجربیات و تمهیدات لازم دوباره آن را اعتلا بخشید.

اگر دلسوز کشتی هستیم و دلمان برای آن می‌سوزد باید از خودگذشتگی داشته باشیم و واقعاً از آنچه که اختلاف ایجاد می‌کند بپرهیزیم و از جدل و مجادله و هر چیز دیگری که باعث افتراق شود، دوری کنیم و بیشتر به هم‌گرایی اهمیت دهیم، در این راه اگر رحیمی‌فر اشتباهی هم داشت با اغماض به آن نگاه نکنیم و راه را نشانش داد.

فارس: این بسیار خوب است.

بله، اگر هرکسی نقد دارد باید از سر دلسوزی برای کشتی باشد و با کارشناسی لازم آن را بیان کند زیرا ما در چهار ماه گذشته زیر شدیدترین انتقادهای غیر منصفانه قرار داشتیم.

فارس: برسیم به مباحث مالی.

ما برای اجرای برنامه‌های تدوین شده خود قطعاً باید مباحث مالی را مهم برشمریم زیرا یک بحث بسیار مهم و حیاتی است.

باید خارج از منابع کمکی اداره کل ورزش و همچنین فدراسیون به فکر یک منبع دیگر باشیم که ما این توان را داریم که از منابع کمکی دولت و سایر هم به هیأت تزریق کنیم. به دنبال بنگاه‎های اقتصادی هم رفتن زیبنده کشتی همدان نیست و باید همه با هم تلاش کنیم تا کشتی همدان از همه نظر به جایگاه خودش برسد.

فارس: و حرف آخر؟

رحیمی‎فر آماده است تا کشتی همدان را دوباره اعتلا بخشد و در این راه نیازمند کمک همه است، درب این هیأت به روی همه اهالی کشتی باز است.

خبرگزاری فارس نیز برای رئیس جدید هیأت کشتی استان همدان که به همراه مجتبی توتونی دبیر و محمد حسامی مسئول امور رسانه‌ای این هیأت پاسخگوی سوالات ما بودند، آرزوی توفیق بیشتر را دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار