همراه اول
19. آذر 1397 - 10:55   |   کد مطلب: 31941
آیا نوشیدن قهوه، عملکردتان در ورزش را بهتر می کند؟!

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،

هرچه بیشتر احساس خستگی داشته باشید، ورزش کردن نیز برایتان سخت تر می شود. به همین خاطر است که مربیان ورزشکاران حرفه ای، مدت ها است که می دانند دریافت کافئین قبل از یک دوره تمرینی یا رقابت، می تواند عملکرد را افزایش دهد و باعث شود ورزشکار با شدت بیشتر و خستگی و درد کمتری ورزش کند.

آیا نوشیدن قهوه برای یک ورزش معمولی واقعا می تواند عملکردتان را بهتر کند؟ با اینکه علم هنوز روی نقش کافئین در کمک به ورزش بهتر به نتیجه ای واضح دست نیافته است اما تحقیقات در حال انجام، نتایجی امیدوار کننده داشته است .

تاثیر اصلی کافئین بر روی بدن، بالا بردن هوشیاری و انگیختگی است که باعث می شود  زیاد هم برای ورزش بد نباشد. ورزش همچنین می تواند باعث شود عضلات چربی بیشتری بسوزانند. داستان از این قرار است: عضله از گلیکوژن استفاده می کند و زمانی که ذخایر گلیکوژن تمام می شود عضلات ضعیف تر می شوند و تاثیرشان نیز کمتر می شود، در نتیجه منجر به خستگی می شود. اما عضلات، چربی نیز می سوزانند و وقتی این کار را می کنند، دیگر عضلات به سادگی خسته نمی شوند.
کافئین کمک می کند عضلات سریع تر به چربی سوزی تغییر حالت دهند. همچنین به حفظ ذخایر گلیکوژن کمک می کند و قبل از اینکه عضلات خسته شوند، به آن ها زمان بیشتری می دهد. چنین فرآیندی منجر به ورزشی طولانی تر به همراه دردی کمتر می شود. برخی تحقیقات همچنین بر این باورند که کافئین با بهبود کارایی در تولید قدرت، مستقیما روی عضلات کار می کند.

اما ممکن است کمی طول بکشد تا کافئین کار کند. مزایای استفاده از کافئین در ورزش های طولانی مدت، بیشتر از ورزش های کوتاه مدت خود را نشان می دهد، چون عضله ابتدا به سمت گلیکوژن گرایش پیدا می کند. هنوز مشخص نیست که چه مقدار باید ورزش کنید تا کافئین، عضلات را تحریک به چربی سوزی کند اما بیشتر تحقیقات تاثیر کافئین روی عضله را بعد از دو ساعت مورد آزمایش قرار دادند. تاثیر انرژی بخش کافئین، حدودا یک ساعت پس از مصرف، خود را نشان می دهد و می تواند سه تا شش ساعت ادامه داشته باشد.

همچنین هنوز مشخص نیست چه مقدار کافئین باید دریافت کنید تا از مزایای آن برای ورزش بهره مند شوید. تا مدتی پیش، باور عموم این بود که چون بدن می تواند در برابر کافئین مقاوم شود افرادی که مرتب نوشیدنی های کافئین دار استفاده می کنند، باید مقدار اضافه تری کافئین دریافت کنند تا تاثیرش را روی ورزش ببینند.
اما در تحقیقات اخیر که توسط محققان برزیلی انجام گرفت، حتی کسانی که به صورت مرتب نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده می کردند بعد از دریافت قرص کافئین ( که معادل 4 فنجان قهوه کافئین دارد) می توانستند برای مدت طولانی تر و با شدت بیشتری نسبت به زمانی که قرص نمی خوردند، بر روی دوچرخه ثابت رکاب بزنند.

تحقیقات موجود می گویند دریافت کافئین تا زمانی که همراه با مراقبت انجام بگیرد می تواند روی عملکرد بهتر ورزشی تاثیر بگذارد. متخصصان توصیه می کنند یک ساعت قبل از تمرین خود، کافئین دریافت کنید تا در طول تمرین تاثیر آن را روی انرژی تان ببینید.

نویسنده: آلیس پارک

دیدگاه شما

آخرین اخبار