همراه اول
26. مرداد 1396 - 11:07   |   کد مطلب: 32192
اوقات فراغت از انگیزه ها تا آسیب ها؛
توسعه ظرفیت­های ورزشی در راستای غنی سازی اوقات فراغت
یکی از روش هایی که می تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زیر پوشش قرار داده و بسیاری از ضعف ها و کمبودهای جسمانی و روانی را رفع و درمان کند، ورزش و تفریحات سالم است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، اوقات فراغت به عنوان طلایی ترین و اثربخش ترین زمان زندگی همه انسان هاست. یکی از اشکالات ما این است که اوقات فراغت را تنها در تابستان و برای جوانان و نوجوانان می بینیم. در صورتی که مساله اوقات فراغت مهم ترین مساله زندگی زن و مرد و پیر و جوان است. اگر به زندگی مخترعین و مکتشفین جهان توجه کنیم؛ متوجه می شویم آنها در اوقات فراغت به اثربخشی بزرگ دست پیدا کرده اند.

 

برنامه ریزی اوقات فراغت نمی تواند چیزی مستقل و بی ارتباط با سایر اوقات باشد، بلکه باید در کنار برنامه کلان زندگی، مفید، راهگشا و زمینه ساز باشد. در غیر این صورت خواه ناخواه بخش هایی از عمر پر ارزش انسان در وادی پوچی و بی ثمری از بین می رود و صرف کارهای بیهوده می گردد.

 

مهمترین مشکل مدیریتی کشور ما این است که دولت برای اوقات فراغت مردم برنامه ای ندارد. زیرا شادی نیاز همه شهروندان است. از طرفی مساله آموزش و اوقات فراغت باید از طریق دانشگاه ها و با تدوین کتاب های ویژه، برنامه های رسانه ای مثل رادیو ورزش و از همه مهمتر روحانیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه باید از فضاهای ورزشی، مذهبی و دولتی برای تفریحات سالم و ورزش بهره برد.

یکی از روش هایی که می تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زیر پوشش قرار داده و بسیاری از ضعف ها و کمبودهای جسمانی و روانی را رفع و درمان کند، ورزش و تفریحات سالم است. تربیت بدنی و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستی افراد، آنان را برای زندگی، تلاش و اهداف مشترک آماده می سازد. استفاده از بازی در اوقات فراغت فرصتی را برای پیشرفت فرد فراهم می نماید.

 

استان همدان با داشتن 44 هیات ورزشی فعال در سطح استان و استعداهای نهفته در آن می تواند در زمینه اوقات فراغت با برنامه ریزی دقیق و منظم قهرمان پروری کند و استعدادهای این خطه به ایران و ایرانیان شناسانده شوند.

 

 

در همین زمینه با معاون اداره ورزش و جوانان استان همدان گفت و گویی داشتیم.

 

علی ضمیری کامل معاون اداره ورزش و جوانان همدان به خبرنگار ما گقت:ورزش به عنوان یکی از روش های گذراندن اوقات فراغت در تمام دوران زندگی به ویژه دوران نوجوانی نقش مهمی دارد و در تامین سلامت روانی و جسمانی افراد بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: توسعه ورزش در جامعه و ایجاد زمینه مناسب برای پر شدن اوقات فراغت جوانان موجب توانمند شدن اراده‏ و انگیزه و روح و جسم جوانان می شود و مانعی بزرگ برای بروز آسیب های اجتماعی در بین جوانان است.

وی بیان داشت: فصل اوقات فراغت بهترین موقعیت برای شناسایی استعدادهای نخبه ورزش است و به همین دلیل فعالیت پایگاه های ورزشی طرح اوقات فراغت در چهار رده سنی پایه به انجام می رسد.

ضمیری افزود: طرح اوقات فراغت رشته های ورزشی همدان امسال از پانزدهم خرداد ماه آغاز شده و در مجموع 46 هزار نفر در قالب 781 کلاس ورزشی در طرح اوقات فراغت استان ثبت نام کردند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از38 هزار نفر از جوانان و نوجوانان در طرح اوقات فراغت ورزشی شرکت داشتند که امسال این طرح رشد 18 درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

وی یادآور شد: از این تعداد 31 هزار و 69 نفر در قالب هزار و 32 کلاس در بخش آقایان و 14 هزار و 766 نفر در قالب 534 کلاس در بخش بانوان در این کلاس ها شرکت دارند.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: دراین طرح تابستانی 36 رشته ورزشی به اجرا در آمده که 267 هیات در بخش آقایان و 167 هیات ورزشی در بخش بانوان در کل استان کار فعالیت و نظارت بر این برنامه را عهده دار هستند.

وی گفت: در این طرح 416 مربی در بخش آقایان و 705 مربی در بخش بانوان کار آموزش و هدایت جوانان و نوجوانان را بر عهده دارند و سعی بر این است که حضور افراد در این طرح مقطعی نباشد و از ظرفیت های عظیم قشر جوانان و نوجوان در طول سال بهره مند شویم.

وی به فعال بودن 482 مکان ورزشی در استان برای این طرح اشاره کرد و افزود: تاکید ما به هیات های ورزشی استفاده بهینه از این فرصت برای استعدادیابی به منظور رشد ورزش در ابعاد همگانی و قهرمانی است.
هم اکنون بیش از 70 هزار ورزشکار به صورت سازمان یافته در همدان فعالیت دارند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار