17. تير 1397 - 8:54   |   کد مطلب: 32479
قبل از هر چیز باید بدانید تحرک بدنی یکی از عواملی است که در حفظ سلامتی افراد تاثیرات فراوانی دارد و افراد باید روزانه در برنامه زندگی خود ساعاتی را به این امر اختصاص دهند. اما با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، افراد ورزش را به خاطر هوای سرد کمتر می کنند. اما باید بدانید که هر فصلی اصول خاص خود را برای ورزش دارد و مهم تر اینکه فصل پاییز یکی از بهترین فصل ها برای شروع ورزش می باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،روزهای پاییز، روزهای خوب و قشنگی است؛ روزهایی که هوا معتدل می‌شود، نه گرم، نه سرد.

وقتی هوا اعتدال دارد یا کمی خنک شده، وضعیت برای ورزش کردن واقعا مهیا می‌شود. حیف است قدر فصل رنگارنگ پاییز را ندانیم و در فضاهای باز زیبا ورزش نکنیم. بله این روزها خیلی خوب می‌شود در جاهای خوش‌منظره و خوش آب و هوا، به پیاده‌روی، دویدن، بازی و گردش پرداخت. می‌شود زیر سایه درخت‌ها نرمش کرد. هنوز درخت‌ها سبزند و سایه دارند. حتی وقتی برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزند بازهم می‌شود زیر درخت‌ها ورزش کرد و روی برگ‌ها دوید، زیرا در روزهای برگ‌ریزان پاییز، هوا نسبتا سرد است و آفتاب اصلا ما را آزار نمی‌دهد.

پاییز براستی فصل ورزش کردن است، حتی بهتر از بهار. در بهار که به ورزش عادت می‌کنیم کم‌کم هوا گرم می‌شود و تابستان داغ فرا می‌رسد و نمی‌توانیم ورزش کنیم و مجبور می‌شویم یا صبح زود یا غروب و شب به ورزش بپردازیم یا این که به سالنی برویم که کولر یا سیستم‌های خنک‌کننده داشته باشد و البته بسیاری از سالن‌های ورزشی ما در تابستان یا سیستم خنک‌کننده ندارند یا این که دارند و خراب است. پس برای ورزش کردن در تابستان محدودیت داریم. علاوه بر گرمازدگی خستگی هم در تابستان در کمین ماست.

اما وقتی در پاییز ورزش می‌کنیم، بدنمان آماده می‌شود که تمرینات سنگین‌تری انجام دهد.

زمستان کم‌کم می‌آید. با داشتن بدنی آماده، در زمستان راحت می‌شود ورزش کرد و آمادگی جسمانی خود را افزایش داد. کسی که در پاییز چند ماه تمرین کرده کم‌کم وارد هوای سرد شده و به این هوا خو گرفته است. بنابراین هوای سرد برایش مخاطره‌آمیز نخواهد بود و در عوض مقاومت و تحمل‌پذیری را افزایش می‌دهد. بی‌علت نیست که زمستان را فصل بدنسازی نامیده‌اند، اما اگر در پاییز مقدمات بدنسازی را فراهم نکنیم، در زمستان قادر به انجام تمرینات ورزشی موردنظر خود نخواهیم بود. پاییز، ما را برای تمرینات زمستانی آماده می‌کند و می‌توانیم شروع خوبی داشته باشیم.

حتی اگر پیش از این به طور منظم ورزش نکرده باشیم پاییز می‌تواند فصل شروع ورزش و تمرین باشد، همان‌گونه که زمان شروع یا اوایل برگزاری لیگ‌های فوتبال است. پاییز را می‌شود بهار ورزش هم نامید.

فیزیک بدن در اثر سرما چه تغییراتی می کند و ورزش تا چه حدی در رفع این حالات موثر است؟

در هنگام سرما، عضلات بدن معمولا منقبض می شوند و فشار خون به دلیل انقباض رگ ها کاهش می یابد، در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن کم می شود و فرد احساس سرما می کند.
لذا در فصل سرما توصیه می شود که به آرامی بدن خود را گرم کنند تا عضلات طول اولیه خود را پیدا کرده، فشار خون افزایش یابد و با افزایش جریان خون، درجه حرارت بدن نیز بالا برود.
همان گونه که ذکر شد این امر باید به آرامی صورت بگیرد، زیرا حرکات شدید ورزشی باعث ایجاد خستگی زودرس می شود و در نتیجه بهره ی کافی را از ساعات ورزش نمی برد. همچنین این گونه حرکات، باعث گرفتگی عضلات و یا وارد آمدن آسیب های جدی تری به عضلات می شود. در نتیجه توجه به اصول گرم کردن آهسته ی بدن قبل از انجام حرکات ورزشی شدید، باعث پیشگیری از ایجاد این گونه آسیب ها می گردد.

ورزش در هوای سرد چه فایده ای دارد؟

محققان معتقدند که در صورت رعایت نکات مطرح شده درباره ی ورزش و فعالیت بدنی در هوای سرد، مقاومت بدن در سایر فصول نسبت به انجام حرکات ورزشی حتی از نوع سنگین بالاتر می رود و بدن بهتر می تواند خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. همچنین علاوه بر بالا رفتن استقامت، قدرت بدنی فرد نیز افزایش می یابد.

اما در این میان نباید فراموش کرد پوشش مناسب هم بسیار مهم و تاثیر گذار است و داشتن یک پوشش مناسب جهت حفظ گرمای تولید شده توصیه می شود.
این پوشش باید طوری باشد که مانع اجرای حرکات ورزشی نشود وفرد را حین انجام فعالیت به دردسر نیندازد.
پوشش هایی مانند کلاه، هدبند، دستکش و همچنین پوشیدن بادگیر در مواقعی که شدت باد زیاد است، مواردی هستند که می توانند تا حد زیادی گرمای ایجاد شده در حین حرکات ورزشی را حفظ نمایند.
البته باید از توقفهای طولانی مدت خودداری نمایید و به طور مدام تحرک داشته باشید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار