همراه اول
2. آبان 1396 - 13:34   |   کد مطلب: 32701
اندر احوال رونمایی از #پوستر جشنواره بیست و چهارم تئاتر کودک؛
هر سال دریغ از پارسال
اندر احوال رونمایی از #پوستر جشنواره بیست و چهارم تئاتر کودک؛
روز سه‌شنبه ۲۵ مهر با حضور برخی مسئولین استان، دبیر جشنواره و تعدادی از هنرمندان کشوری و استانی از پوستر #بیست_و_چهارمین #جشنواره بین‌المللی #تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،این اتفاق در حالی رخ داد که در سال‌های گذشته همواره بحث‌های مختلفی در مورد پوستر این رویداد بین‌المللی وجود داشته و امسال نیز این بحث‌ها با رونمایی از پوستر جشنواره بیست و چهارم به اوج خود رسیده و انبوهی از انتقادات نسبت به این پوستر شکل گرفته است.

اما داستان پوستر جشنواره بیست و چهارم، داستان غم‌انگیزی است چرا که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بعد از ۲۴ دوره باید به یک پختگی رسیده باشد اما هنوز هم اندر خم یک کوچه بوده و انگار قرار نیست این جشنواره قد بکشد!

بعد از رونمایی از پوستر جشنواره بیست‌ و چهارم این پوستر را برای تعدادی از پیش‌کسوتان تئاتر کودک، هنرمندان و گرافیست‌های مطرح کشوری ارسال شد تا نظر خود را پیرامون آن  ارائه دهند.

متفق قول همه بر این باور بودند که کار آن‌قدر ضعیف بوده که حرفی برای گفتن باقی نگذاشته است. با این حال با اصرار چند تن از این عزیزان جملاتی را در نقد این پوستر بیان کردند.
 

پوستر باید بیانگر موضوع  و خلاقانه باشد

 عباس_دوست‌قرین، پیش‌کسوت تئاتر کودک و نوجوان گفت: طرح یک پوستر باید بیانگر موضوع و خلاقانه باشد چه به شکل نمادین و چه به شکل مستقیم، حال اگر نوشته‌های روی پوستر جشنواره بیست و چهارم حذف شود چه چیزی در آن هست که بیانگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باشد؟

وی افزود: آن دو عدد #بادکنک که روی آن صورتک تئاتر کشیده شده آنهم به رنگ قرمز و سبز! نشانه چیست. فقط بیانگر این است که #طراح نه چیزی در مورد رنگ می‌داند و نه در مورد اشکال، چرا که به شکل استاندارد صورتک لبخند، سفید و سرشار از سبکی و آرامش بوده و صورتک غمگین، سیاه و سرشار از سنگینی و اندوه و بی قراری است.

برنده جایزه یونیسف اظهار کرد: باید به این نکته هم اشاره کرد که کشیدن صورتک تئاتر روی بادکنک، شبه‌برانگیز است و تمثیل باد کردن و هوا کردن و در نهایت ترکیدن، شایسته هنر تئاتر نیست.

وی ادامه داد: در پایین پوستر چیزی شبیه کرم از میان دفتر یا کتابی که زیر پای همه گسترده شده عبور کرده است! تصویری که بیانگر کرم زدگی و کرم خوردگی بوده و می‌تواند به گونه‌ای اسباب #تحقیر متون و یا کتب نمایش کودک نیز باشد.

دوست‌قرین اذعان داشت: فرم #طراحی نیز از هیچ قاعده‌ای پیروی نکرده و شلوغی و درهم و برهمی بوده و چیدمان کاملا سلیقه‌ای است. عناصر اضافه در پوستر نیز به شدت آزار دهنده است.

وی بیان کرد: واقعا چنین انتخابی جای تاسف دارد. باور کنید با دیدن امضاهایی روی این پوستر در مراسم رونمایی از آن  به شدت متاثر شدم. مخصوصا نوشته‌های استاد #نصرالله_عبادی و استاد #جواد_کبودراهنگی. اینها عمر گرانمایه برای تئاتر هزینه کرده‌اند و کاش بیشتر قدرشان را بدانیم.

دوست قرین در پایان گفت: به خدا این خانه صاحب دارد. این هنر دل خیلی‌ها را کوره کرده تا رنگ و لعابی گرفته و تئاتر همدان هم‌چنان سرشار از نیروهای مستعد است. ما فقط نیاز داریم به  #خودباوری داریم و بس.
 

طراحی و فرم پوستر فاقد ارزش است

حسین_زارعی، گرافیست صاحب نام همدانی نیز درباره پوستر جشنواره بیست و چهارم گفت: لی‌آوت عنصر اصلی و مهم‌ترین بخش پوستر است که کم‌ترین بها از نظر طراحی و فرم به آن داده شده است.

وی افزود: هیچ‌کدام از حیوانات به جغرافیای ایران ارتباطی ندارد و برای نشان دادن یک اثر بین‌المللی باید اول بومی فکر کرد.
 
طراح پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اظهار  کرد: متاسفانه این پوستر اصلا #پلان‌بندی ندارد و همه شخصیت‌ها و حتی تیتر در این پوستر به یک اندازه اهمیت دارند!
 
وی ادامه داد: در عنوان پوستر فارسی و لاتین بر روی کلمه ۲۴ تاکید شده و موضوع اصلی که تئاتر هست، مهجور  مانده است.
 
زارعی در پایان گفت: متاسفانه طراح هیچ کدام از اصول کنتراست را در پوستر رعایت نکرده است و اساسا تایید این پوستر برای یک جشنواره بین‌المللی جای تعجب دارد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار