همراه اول
14. آبان 1396 - 8:20   |   کد مطلب: 32758
تاریخ گردی ایرانگرد با عبور از کنار خرم رود و پل کشکان،. پلی ساخته شده در حدود قرن 4 یا 5 هجری قمری به طول 280 با 13 پایه و 13 طاق ضربی , همچنین 20 متر ارتفاع و 8 متر عرض پل . بنایی عظیم و مستحکم که پس از 800 سال هنر معماری آن دوره را به رخ میکشد. اما بی توجهی و عدم مرمت سبب شده بخشی از پل تخریب و غیرقابل استفاده گردد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، محمود فارسی کوهنورد همدانی در سفرهای گردشگری خود به بیان نقاط قوت و ضعف مناطق می پردازد .

ایرانگردی به سرزمین کهن و باستانی کوهدشت با آثاری از انسانهای اولیه و دوران نوسنگی تا کنون چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند ،دره میرملاس با پناهگاه صخره ای که در دل کوه سرسرخن در 18 کیلومتری شهر کوهدشت (استان لرستان) واقع شده و محل هنرنمایی انسانهای نخستین بین 12هزار تا 9هزار سال پیش بوده است.

سنگ نگاره هایی به شکل انسان و حیوان و بیشتر به رنگ قرمز اخرائی است و  تصاویری از حیوانات بومی منطقه, انسانها و شکارگاه هایی که انسان نخستین سوار بر اسب و نیزه به دست به دنبال شکار خویش می باشد.

تصاویری ناب و بی بدیل که سند تاریخ کهن این سرزمین می باشد و متاسفانه به دلیل ناآگاهی و بعضا تخریبهای عمدی به دلیل حفاریهای غیرمجاز مورد تعرض قرار گرفته و حدود 80 درصد این تصاویر باستانی تخریب شده اند.

تاریخ گردی ایرانگرد با عبور از کنار خرم رود و پل کشکان آغاز شد. پلی ساخته شده در حدود قرن 4 یا 5 هجری قمری به طول 280 با 13 پایه و 13 طاق ضربی , همچنین 20 متر ارتفاع و 8 متر عرض پل . بنایی عظیم و مستحکم که پس از 800 سال هنر معماری آن دوره را به رخ میکشد. اما بی توجهی و عدم مرمت سبب شده بخشی از پل تخریب و غیرقابل استفاده گردد.

پس از تماشای این شاهکار معماری و صرف صبحانه به اتفاق مدیر محترم و همکاران اداره میراث فرهنگی کوهدشت به طرف دره میرملاس و سنگ نگاره ها به راه افتادیم. براساس تمهیدات صورت گرفته و به دلیل صعب العبور بودن مسیر, از اتوبوس پیاده شده و با نیم ساعت وانت سواری در دره مصفای میرملاس به سمت کوه سرسرخن محل نقاشی سنگ نگاره های باستانی حرکت کردیم.

در یک کیلومتری کوه از وانت پیاده شده و کوه پیمایی سبکی را انجام دادیم و در طول مسیر آقای مهندس نوریان و سایر کارشناسان میراث فرهنگی کوهدشت در خصوص منطقه میرملاس' سنگ نگاره ها و همچنین بافت جمعیتی و شیوه های زندگی مردم این شهرستان صحبت می کردند.

با راهنمایی و سرقدمی مهندس نوریان به ارتفاعات کوه صعود کرده و منتظر بودیم شگفتی های تاریخی انسانهای نخستین را تماشا کنیم اما شاهکارهای مخرب انسانهای امروزین با نوشتن یادگاری, آتش روشن کردن یا انجام انفجار در دل کوه باسودای یافتن گنج را دیدیم. وندالیسمهایی که میراث تاریخی و فرهنگی یک کشور را با خودخواهی و ناآگاهی خود نابود کرده اند.

متاسفانه حدود 80 درصد سنگ نگاره ها به دلایل فوق از بین رفته و حفظ مابقی نقاشیها ضروری است و باید با ایجاد پایگاه دائمی میراث فرهنگی در منطقه میرمیلاس, تزریق بودجه و اعتبار برای مرمت و نگهداری و تکمیل حفاظ فلزی محافظ سنگ نگاره, همچنین تصویب قوانین سخت گیرانه برای مقابله با اعمال تخریبی افراد ناآگاه یا وندالیسم و ارائه برنامه های آموزشی در راستای اهمیت حفظ این آثار کوشید.

پس از دیدار ار موزه مردمشناسی شهر کوهدشت و صرف ناهار بار دیگر به راه افتادیم تا در روستای سرآسیاب یکی از بزرگترین انارستان های ایران بهترین و با کیفیت ترین انارها را ببینیم و خریداری کنیم.

گشت و گذار در باغات انار, خوش و بش با مردم محلی و خرید انار و مشتقات آن بخش پایانی سفر یک روزه ایرانگردی در استان لرستان بود.