همراه اول
20. آبان 1396 - 9:43   |   کد مطلب: 32804
کتابخانه های کوهستانی در غرب ایران / هنرنمایی کوهنوردی در کتب ومقالات
کوهنوردان همدانی با کوله بارهایی مملو از کتاب نخستین کتابخانه های کوهستانی ایران را در ارتفاعات الوند ایجاد کرده اند .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی به خبرنگار ما گفت:  27 آبان ماه سال 90پس از چندین ماه تلاش نخستین کتابخانه کوهستانی ایران با موضوعاتی همچون محیط زیست , میراث فرهنگی , کوه و کوه نوردی , ادبیات و...در ارتفاع 3250 متری کوه یخچال همدان با نام کتابخانه کوهستان راه اندازی شد و مورد استفاده علاقه مندان کتاب و کتابخوانی  قرار گرفت. 

 

 

وی ادامه داد:  به دنبال برپایی اولین کتابخانه کوهستانی کشور در منطقه کوهستانی یخچال همدان، به همت هیئت کوهنوردی این استان دومین کتابخانه کوهستانی ایران در محل اقامت گاه کوهستانی دشت میشان نیز تشکیل شد. 

 

گوهری با اشاره به اینکه استان همدان نخستین جایی است که دارای کتابخانه های کوهستانی است افزود: در کتابخانه یخچال 400 جلد کتاب نیز نگه داری و دایر است که سعی کرده ایم عناوین کتابها مرتبط با رشته کوهنوردی باشد . 

 

وی بزرگترین اقدام هیات کوهنوردی استان را ایجاد کتابخانه تخصصی کوهنوردی در غرب کشور دانست و گفت: امسال نیز در هیات کوهنوردی استان با کمک مولفین و ناشرین کتابخانه تخصصی شکل گرفته است و تا به حال نزدیک به 350 جلد کتاب جمع آوری شده است . 

 

رئیس هیات کوهنوردی همدان اظهار داشت : سعی شده که تمام کتب در حوزه کوهنوردی و سنگنوردی در اختیار همگان قرار گیرد و این کتابخانه در کنار موزه کوهنوردی بعنوان منبعی باشد برای کسانی که بدنبال سند و تاریخچه هستند . 

 

وی بیان داشت : کتابخانه های پناهگاه در امانت دادن کتابها محدودیت دارند چرا که این کار درست نیست ، اما محدودیتی برای خواندن آن ها دز زمان نیست و کوهنوردان با مراجعه به مسئول کتابخانه می توانند تا هر زمان که در آنجا حضور دارند از کتب استفاده کنند . 

 

گوهری رشته کوهنوردی و صعود را پر تیراژترین چاپ در رشته های ورزشی دانست و گفت: کوهنوردی بیشترین کتب و مقالات را دارد . 

 

رئیس هیات کوهنوردی همدان عنوان داشت : با وجود اینکه بارها و بارها از ایجاد کتابخانه تخصصی در هیات کوهنوردی همدان بعنوان تخصصی ترین کتابخانه ورزشی نام برده ایم اما تا بحال مسئولین ورزشی حتی مراجعه به این هیات نکرده اند ، هر چند کوهنوردان و ورزشکاران زیادی کتابهای ارزشمندی را به این گنجینه اضافه کرده اند، کتابهایی که قدمت ان ها به 40 یا 50 سال قبل می رسد و هر کدام تاریخچه ای دارند . 

 

وی هدف از ایجاد کتابخانه های کوهستانی را پرورش ورزشکاران علمی تر و آگاهتر دانست . 

 

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار