همراه اول
5. آذر 1396 - 7:38   |   کد مطلب: 32907
این ورزش که پیوندی ناگسستنی با تاریخ، فرهنگ، ادب و دلاوری‌های فرزندان ایران‌زمین دارد، امروزه در کشورهای مختلف جهان احیا شده و با حفظ روحیه جوانمردی و راستی در حال گسترش است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، یکی از قهرمانان این رشته که دستاوردهای در مسابقات جهانی دارد، حسین معتضدی کیانی است که اصلیت مازندرانی دارد اما با توجه به شرایط کاری خود در حال حاضر ساکن همدان است. او 3 سال است با نام همدان به مسابقات مختلف اعزام می‌شود و یک قهرمانی هم با نام همدان در مسابقات کشوری در کارنامه خود دارد.
معتضدی کیانی خود را برای پیکارهای قهرمانی جهان در سال2017 آماده می‌کند.

این ورزشکار می‌گوید: از کودکی علاقه شدیدی به تیراندازی داشتم. سال 84 وارد تیراندازی با کمان شدم و در رشته کامپوند چندین مدال کشوری کسب کردم.
معتضدی کیانی می‌افزاید: پس از آشنایی با یکی از مربیان به طور جدی و حرفه‌ای تیراندازی با کمان روی اسب را آغاز کردم و موفق شدم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در مسابقات جهانی کره جنوبی مقام قهرمانی را به دست آورم.
وی اظهار می‌کند: در مدت حضور در این رشته همچنین توانسته‌ام در چندین تورنمنت بزرگ به مقام قهرمانی برسم.

قهرمان تیراندازی روی اسب جهان می‌گوید: سال‌ 2012 خودم را برای مسابقات تیراندازی با کمان روی اسب انتخابی تیم ملی آماده می‌کردم که تصمیم گرفتم یک اسب وحشی را رام کنم. متاسفانه از روی اسب به زمین افتادم و در پی این حادثه از ناحیه کتف، قفسه سینه، مچ پا و کمر دچار شکستگی و آسیب‌دیدگی شدم. 2 سال پیاپی نتوانستم در رقابت‌های جهانی حاضر شوم و بعد از آن به دلایل خصوصی از مسابقات دور شدم. اما امسال، پس از چند سال وقفه، قصد دارم به میادین جهانی بازگردم.
وی اظهار می‌کند: در حال حاضر در بوستان ارم همدان مشغول تمرین هستم و امیدوارم بتوانم آذرماه امسال در مسابقات قهرمانی جهان در یزد باز هم برای کشورمان افتخارآفرینی کنم. البته با توجه به دوری چند ساله از میادین کار سختی پیش رو دارم.
معتضدی کیانی می‌گوید: رقابت‌های جهانی 2017 بسیار متفاوت با دوره‌های قبل خواهد بود چراکه قهرمانان این رشته با تمرینات بیشتر و بهره‌مندی از امکانات حرفه‌ای توانسته‌اند شرایط بهتری برای حضور در این رقابت‌ها داشته باشند و می‌دانم کار سختی برای کسب مدال طلا پیش رو دارم.
وی اظهار می‌کند: مسابقات کمانگیری روی اسب با حضور سوارکاران سراسر دنیا زیر نظر فدراسیون سوارکاری کشور اوایل آذرماه امسال در پیست طبیعی یزد برگزار می‌شود، ضمن اینکه در این رقابت‌ها برای نخستین بار استفاده از شمشیر و نیزه به مسابقات افزوده شده است.
وی خاطر نشان می‌کند: کمانگیری روی اسب متعلق به ایرانیان است اما حدودا از 25 سال قبل به این سو کشورهای متعدد یدر دنیا به‌ویژه کره جنوبی به این ورزش روی آورده‌اند و برای آن در کشورشان سابقه هم دست و پا کرده‌اند که بگویند متعلق به خودشان است. این در حالی است که آنها حتی با کمان‌هایی به نام کمان فارسی تیراندازی می‌کردند.
وی اظهار می‌کند: با توجه به علاقه شدید مردم همدان به اسب قصد داریم سرمایه‌گذاری وسیعی در این رشته در همدان انجام دهیم. با فعالیت این رشته ورزشی زمینه جذب گردشگر فراهم می‌شود چون همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی که دارد، می‌تواند هر سال میزبان یک رویداد بزرگی بین‌المللی شود.

کیانی تصریح می‌کند: در حال حاضر به دنبال جانمایی یک مجموعه بزرگ سوارکاری در همدان هستیم. امیدواریم مسئولان نیز در اهدای زمین مناسب همکاری مناسبی با ما داشته باشند.
وی می‌گوید: در حال حاضر یک مجموعه تخصصی ویژه تیراندازی روی اسب در کشور نداریم و همدان می‌تواند نخستین استان کشور باشد که به این مهم دست می‌یابد. خوشبختانه تاکنون شهرداری همدان همکاری خوبی با من داشته و به طور موقت زمینی را در بوستان ارم برای تمرین در اختیار من قرار داده است.
قهرمان تیراندازی روی اسب جهان مهم‌ترین مشکل این ورزش در ایران را کمبود مکان مناسب برای مسابقه و تمرین و کمبود اسب می‌داند و تصریح می‌کند: گرانی تیر و کمان مورد استفاده ورزشکاران از دیگر مشکلات کمانداران است که مانعی جدی بر سر راه ورود بیشتر علاقه‌مندان به رشته تیراندازی است.
وی می‌افزاید: مهم‌ترین برنامه فعلی ما در همدان زمینه‌سازی برای ورود مردان و زنان علاقه‌مند به این رشته مهیج است. این کار با مهیا کردن سایت‌های تیراندازی و قرار دادن کمان‌های مناسب و تیرهای متعدد در اختیار علاقه‌مندان امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار