همراه اول
16. آذر 1396 - 8:59   |   کد مطلب: 32982
از سرزمین پارس ها تا دیار تخت جمشید
شاهکار هنر هنرمندان چیره دست دوره هخامنشی که به معنی واقعی کلمه مس را به طلا تبدیل کرده اند. نقش رستم در شش کیلومتری تخت جمشید قرار داشته و یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، فارس استانی تاریخی با قدمتی چند هزار ساله, سرزمین پارس ها و مرکز امپراطوری هخامنشیان بزرگترین امپراطوری در تاریخ جهان است.

محمود فارسی کوهنورد و گردشگر همدانی در سفر تاریخی خود به شیراز گفت: سفر گروه پنج نفری ما از صبح پنج شنبه آغاز شد و از سرزمین مادها (همدان) به سمت سرزمین پارس ها حرکت کردیم و با عبور از شهرها و روستاهای مختلف در طول مسیر از جمله ملایر - اراک- خمین - گلپایگان- اصفهان- صفاشهر و مرودشت, غروب به شهر شعر و تاریخ رسیدیم.

دروازه قرآن در ورودی شمالی شیراز قرار گرفته و افرادی برای اجاره سوییت به مسافرین زیر دروازه قرآن ایستاده بودند. همانجا با پیرمردی خوشرو که به لهجه شیرازی صحبت میکرد توافق کرده و مدت 3 شب طبقه همکف منزل ایشان را اجاره کردیم.

صبح جمعه جاده شیراز به اصفهان را 100 کیلومتر به عقب برگشته و در کنار روستای مادر سلیمان وارد پاسارگاد شدیم.

مجموعه جهانی پاسارگاد شامل آرامگاه کوروش بزرگ, کاخ های کوروش, استحکامات تل تخت, آب نماها, کاروانسرای مظفری, پل و برج سنگی است و حدود دو ساعت برای بازدید از آنجا وقت صرف کردیم.

ناهار را در جاده شیراز و زیر سایه درختان سرسبز مرودشت آماده کردیم و پس از کمی استراحت خود را به حدود 60 کیلومتر شیراز رساندیم و سپس برای بازدید از نقش رستم و تخت جمشید به راه افتاده و به سمت شیراز حرکت کردیم و در نزدیکی مرودشت ابتدا به دیدن آثار تاریخی نقش رستم رفتیم.

شاهکار هنر هنرمندان چیره دست دوره هخامنشی که به معنی واقعی کلمه مس را به طلا تبدیل کرده اند. نقش رستم در شش کیلومتری تخت جمشید قرار داشته و  یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره مورد توجه بوده‌است زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند.

پرسپولیس یا پارسه یا تخت جمشید شاهکار هنر معماری ایران باستان, پایتخت بزرگترین امپراطوری جهان و بزرگترین بنای سنگی ایران; سومین مقصد سفر ما در روز جمعه بود.

شگفتی های فراوانی در مجموعه جهانی تخت جمشید وجود دارد و حیرت و شگفتی نخستین واکنش هر بازدیدکننده  از این بنای عظیم به جای مانده از گذشتگان است. ساعتها گشت و گذار و تماشای زیبایی های تخت جمشید و تصویرسازی از نحوه زندگی و حکومت داری هخامنشیان در آن مجموعه, گاهی تاسف و ناراحتی و گاهی حس غرور و بزرگی کردن نیز جزو حالات روحی افراد در تماشای میراث 2500 ساله هخامنشیان در 57 کیلومتری شهر شیراز است.

با غروب آفتاب و مرور تاریخ ظهور و افول امپراطوری هخامنشیان تخت جمشید را ترک کرده و به شیراز بازگشتیم. پس از صرف شام خودمان را به حرم شاهچراغ [برادر امام رضا (ع)] رساندیم.

صبح شنبه شیرازگردی داشتیم و ابتدا به سراغ خواجه حافظ شیرازی رفتیم و سپس سعدی خوانی و قدم زدن در باغ دلگشا. با تاکسی اینترنتی (به دلیل ارزان بودن) خود رو به مرکز شهر رساندیم و از ارگ کریم خان زند ( متاسفانه به دلیل بی احتیاطی در زمان حفر تونل قطار شهری یکی از برجکهای ارگ کج شده و احتمال ریزش آن وجود دارد) و حمام وکیل و بازار سنتی را بازدید کردیم و با حدود 10 دقیقه پیاده روی به سراغ یکی از شاهکارهای معماری معاصر (دوره قاجاریه) در شهر شیراز رفتیم. کاشی کاریهای زیبا و مقرنس های بی نظیر, همچنین پنجره های مشبک سبب شده این مسجد به عنوان مسجد صورتی ایران شناخته شود.

باغ ارم نیز مقصد بعدی ایرانگردی در شهر شیراز بود و ساعاتی را در باغ مصفای ارم گذراندیم. از موزه و نمایشگاه آثار هنری و همچنین انواع درختان و گیاهان موجود در باغ نیز دیدن کردیم. قدم زدن در باغ های شیراز و مهمتر از آن دیدن ورود گروه های متعدد توریست برای بازدید از این اماکن حس غرور و شعف به انسان می دهد.

در ادامه سفر و در مسیر بازگشت, یک روز نیز در نصف جهان به تماشای زیبایی های اصفهان پرداختیم(سفرنامه اصفهان خرداد 96 نوشته شده و در کانال ایرانگردی @irangardi7000 موجود است) و به همدان بازگشتیم.

به این ترتیب سفر پنج روزی ایرانگردی به دیار پارس ها به اتمام رسید و با کوله باری از تجربه و خاطرات شیرین به دیار مادها بازگشتیم.