همراه اول
21. آذر 1396 - 10:33   |   کد مطلب: 33038
ضعف مدیریت دولت پاشیل آشنه کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه
در زلزله کرمانشاه در اکثر فضاهای مجازی شاهد ایجاد کمپین های مختلف از طریق اصناف و قشرهای مردمی بودیم که به طور خودجوش به کمک آمدند ، اما با حضور خبرنگاران در این مناطق شاهد عدم مدیریت سازمان های مختلف و مسئول در اهدای هدایا و کمک رسانی به زلزله زدگان بودیم .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،با توجه به زلزله 7 ریشتری که برای استان کرمانشاه و غرب ایران رخ داد و مردم کرد نشین و دلیر مردمان کرد را دچار تنش کرد اکثر همنوعان و ایرانی های مهربان به کمک به این مناطق زلزله پرداختند .

در اکثر فضاهای مجازی شاهد ایجاد کمپین های مختلف از طریق اصناف و قشرهای مردمی بودیم که به طور خودجوش به کمک آمدند ، اما با حضور خبرنگاران در این مناطق شاهد عدم مدیریت سازمان های مختلف و مسئول در اهدای هدایا و کمک رسانی به زلزله زدگان بودیم . 

 

در این بین یا یکی از ورزشکاران همدانی که به مدت یک هفته در این منطقه مستقر بودند و از نزدیک تمام اتفاقات را لمس کردند به گفتگو پرداختیم. 

 

محمود فارسی کوهنورد خوش نام همدانی به خبرنگار ما گفت:  توزیع اقلام در روستاها از طریق شوراهای اسلامی روستا و دهیاری ها انجام می شد. به این صورت که نیروهای هلال احمر ابتدای با مراجعه حضوری به روستاها و تهیه آمار خانوار و نیازهای عمومی و خصوصی (نیاز عمومی مانند چادر البسه و مواد غذایی. نیاز خصوصی مانند انواده هایی که نوزاد داشته یا همسر خانواده حامله بوده, همچنین افرادی که بیماری خاص داشته و به داروهای خاص نیاز دارند و ...) شناسایی کرده و از طریق توزیع دفترچه و به واسطه شوراهای اسلامی و هیاری ها اقلام مورد نیاز به دست افراد می رسید.

 

وی ادامه داد: همچنین آمارگیری خانواده هایی که مدارک سجلی خود را از دست داده اند (شناسنامه و کارت ملی و...) برای آنها نیز مدارک سجلی صادر میشود.

فارسی اظهار داشت : ظر بنده به دو علت اتفاق افتاد. الف) به علت اینکه عمق حادثه زیاد بود و افراد زیادی از هموطنان در این زلزله با مشکل مواجه شدند و همین امر سبب شد مردم لحساس وظیفه کرده و پای کار بیایند.
ب) بخشی از مردم که به صورت خودجوش راهی جاده ها شده و قصد داشتند به صورت مستقیم کمک کنند به دلیل وجود نوعی بی اعتمادی به نیروهای امدادی ( از هر بخش و ارگان) بود.

 

همین امر سبب شد چند روزی امدادرسانیها و توزیع اقلام بدون مدیریت انجام شود و زمانی که تعدادی از افراد سودجو نیز وارد معرکه شده بودند دولت با کمک نیروهای نظامی نظم و امنیت را برقرار کرد و فقط خودروهای امدادی, نظامی و اتومبیلهای دارای مجوز حق ورود به منطقه را داشتند و به این ترتیب از بروز هرج و مرج جلوگیری شد.

 با توجه به مشاهدات میدانی خودم و مصاحبت با مردم محلی در خصوص نحوه دریافت کمکها و اقلام مورد نیاز; مردم نحوه مدیریت دولت در دو روز نخست رو ضعیف ارزیابی میکردند. اما پس از گذشت 48 یا 72 ساعت و با برقراری نظم در منطقه نحوه امدادرسانی و توزیع اقلام با شرایط بهتری انجام گرفت.

 با توجه به مشاهدات میدانی خودم و مصاحبت با مردم محلی در خصوص نحوه دریافت کمکها و اقلام مورد نیاز; مردم نحوه مدیریت دولت در دو روز نخست رو ضعیف ارزیابی میکردند. اما پس از گذشت 48 یا 72 ساعت و با برقراری نظم در منطقه نحوه امدادرسانی و توزیع اقلام با شرایط بهتری انجام گرفت.

 اینجانب تا پایان زمان توزیع اقلام مصرفی 72 ساعتی در منطقه بودم و موقع توزیع اقلام یک ماهه در منطقه حضور نداشتم. اما با عنایت به اینکه در پایگاه امدادی جمعیت هلال احمر استان همدان در حدود 5 کیلومتری شهر سرپل ذهاب مستقر بودم و از نزدیک شاهد اقدامات نیروهای امدادی بودم. همچنین با توجه به اینکه به روستاها و همینطور چند شهر از جمله سرپل ذهاب و قصر شیرین نیز رفته و با تیم سحر ( ساماندهی حمایتهای روانی و اجتماعی از کودکان) هلال احمر نیز همراه بودم. لذا نحوه فعالیت نیروهای امدادی را به مثبت ارزیابی میکنم . اما باید توجه داشته باشیم بیش از هر چیز باید برای توسعه منطقه اقدام کرد . چرا که روستاهای شهرستان سرپل ذهاب یا قصر شیرین با کمترین امکانات زندگی میکنند و بخشی از این روستاها با گذشت 12 روز از زلزله هنوز به آب سالم دسترسی نداشتند و فقط از طریق توزیع آب بسته بندی شده نیازهایشان برطرف میشد.

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار