همراه اول
27. آذر 1396 - 8:52   |   کد مطلب: 33086
در گذشته نه چندان دور در این روستا مسلمانان و مسیحیان با مدارا کنار یکدیگر زندگی میکردند و از هر یک از اهالی روستا در خصوص همسایگان ارمنی پرسیدیم همه به نیکی یاد میکردند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،محمود فارسی کوهنورد و گردشگر همدانی در خصوص سفر خود به روستای شورین بیان داشت: ساعت 10 صبح میدان پروانه ها_ شهر همدان سوار تاکسی شدیم و در سمت شرق همدان حدود 5 کیلومتر از شهر فاصله گرفته و با 10 دقیقه طی مسافت در میدان مرکزی روستای شورین از توابع دهستان سنگستان _ بخش مرکزی شهرستان همدان پیاده شدیم.

 

مردم شورین به زبان ترکی تکلم میکنند و این روستا حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد و شعل اصلی آنها کشاورزی و دامداری است.

در گذشته نه چندان دور در این روستا مسلمانان و مسیحیان با مدارا کنار یکدیگر زندگی میکردند و از هر یک از اهالی روستا در خصوص همسایگان ارمنی پرسیدیم همه به نیکی یاد میکردند. 

شورین از دوره حکومت قاجار به ویژه ناصرالدین شاه قاجار مرکز توجه بوده وحاکم همدان در این روستا ساکن بود, چرا که حسام الملک امیر افخم شورینی دامادناصرالدین شاه قاجار بود.

 

 

(شرح حکومت خانواده قراگوزلوهای همدان و به ویژه خاندان امیرافخم شورینی در کتاب همدان استاد پرویز اذکائی به تفصیل ذکر شده است.)

 

ابتدا به سراغ قلعه امیر افخم رفتیم ساختمانی دو طبقه ساخته شده با آجر و ساروج در میان باغی بزرگ با حدود 200 متر زیر بنا. به گفته اهالی روستا ساختمان دیگری در بخش جنوبی باغ و در فاصله 20 متری ساختمان فعلی وجود داشته (امروز هیچ اثری از آن نمانده است) و در مهمانی های بزرگ مردان در آن ساختمان و زنان در ساختمان بزرگ تر مستقر میشدند. قلعه رو به ویرانی است و شاید تا چند صباح دیگر همچون ساختمان دوم هیچ اثری از ساحتمان اصلی باقی نماند.

 

در امتداد شمال قلعه راه خود را به داخل روستا ادامه داده و به حمام قدیمی(یکی از لوکیشنهای سریال علی البدل) و مسجد امیرالمومنین رسیدیم که درب هر دو قفل بود و موفق نشدیم از آنها بازدید کنیم. در ادامه راه خود را به سمت شمال ادامه دادیم در خروجی شهر (جاده روستای سرخاب) به گورستان روستا رسیدیم که دو ساختمان به فاصله 100 متر از بکدیگر با گنبد و پرچم سبز قرار داشتند که به گفته اهالی ساختمان جنوبی مرقد آقای موسوی (پدر آیت الله موسوی امام جمعه سابق شهر همدان است) و ساختمان شمالی امامزاده میباشد که متاسفانه هیچ تابلو یا راهنمایی برای فهمیدن اصل و نسب امامزاده و نام وی پیدا نکردیم و اهالی روستا نیز نام آن را نمیدانستند و فقط به عنوان امازاده میشناسند. در اطراف این دو ساختمان با گنبد سبز قبور مردم روستا (مسلمانان) قرار دارد. 

 

عرض جاده را به سمت شرق طی کرده و به فاصله حدود 500 متر و بر بالای تپه ای مشرف به روستا قبرستان ارامنه قرار داشته که متاسفانه قبور آنها تخریب و سنگ قبرها شکسته شده و بخشی از زمین گورستان ارامنه را نیز شخم زده اند.

 

در شمال شرقی شورین قصر قجر قرار داشته ( در کتاب همدان استاد اذکائی از آن نام برده شده است) که امروز آثاری از دیوارهای عریض و طویل آن, همچنین دروازه بزرگ و کوره های آجرپزی قابل مشاهده است.

 

در خصوص قصر قجر گفته اند که "قمرالسلطنه دختر مظفرالدین شاه پس از ازدواج در سن پانزده سالگی با یک پسر همدانی به نام امیر افخم، در قصر قجر شورین واقع در پنج کیلومتری شمال شرقی همدان ساکن میشود، خرابه های این قصر هنوز پا برجاست، قصری خشتی بر تپه ای بلند که بعدا در دوران پهلوی توسط برادران نرسسیان تبدیل به کوره آجرپزی میشود و پس از انقلاب تعطیل و رو به ویرانی میرود."

 

یکی از اهالی روستا به خاطرات دوره کودکی خود اشاره کرد و گفت ارامنه در قصر قجر گراز نگه میداشتند و او یک بار در کودکی برای گراز ها علف برده بود. و یکی دیگر از کار کردن در این کوره ها تعریف میکرد.

 

ادامه دارد ..........

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار