همراه اول
30. دى 1396 - 8:26   |   کد مطلب: 33279
محمود اجل از پيشگامان ورزش كوه‌نوردي حرفه ای در ايران است كه چندين دهه به طور مداوم كوهنوردي كرد و قله‌هاي بي‌شماري را در سراسر كشور در نورديد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، محمود اجل متولد 1281 هجری شمسی در همدان و از پيشگامان ورزش كوه‌نوردي حرفه ای در  ايران است كه چندين دهه به طور مداوم كوهنوردي كرد و قله‌هاي بي‌شماري را در سراسر كشور در نورديد.

 

همچنين چند نسل از كوه‌نوردان ايران، در دوره‌هاي آموزشي كه او برگزار مي‌كرد، آموزش ديدند. از اجل يك دفتر خاطرات، چندين گزارش صعود، طرح‌هايي از مناطق كوهستاني مختلف و شعرهايي با مضمون‌هاي توصيف كوهستان و طنز باقي مانده است. 

 

كارنامه كوهنوردي "محمود اجل" چكيده‌اي است از آنچه كه مي‌توان آن را ميراث كوه‌نوردي ايراني خواند و  بجا است كه محمود اجل را نماد كوهنوردي همدان‌، و اين شهر را كانون مهم كوهنوردي ايران بخوانيم.و همین است که جمع آوری ،حفظ و نگهداری از میراث موجود این ورزش در همدان را در قالب یک موزه، بیش از پیش مهم می نمایاند.

 

شكل‌گيري و استمرار حيات انساني در همدان بي‌شك مرهون رشته كوه الوند است كه آب و آباداني را براي اين دشت به ارمغان آورده است.

 

اهميت الوند در سرنوشت همدان سبب شده كه اين كوهستان جلوه‌اي قدسي در فرهنگ شهر بيابد، از ديرباز زيارتگاه خيل مشتاقان باشد.

 

در اوستا (زامياد يشت) از الوند كوه نام برده شده است: «كوه الوند به باد از جا كنده نمي‌شود، الوند استوار است، باد مي‌آيد و مي‌گذرد.» الوند در لغت به معناي دارنده‌ تندي و تيزي است(از ريشه ارونت اوستايي) و از ديرباز در آثار بسياري از نويسندگان و شاعران از عظمت اين كوه و صفاي چشمه‌ها و چمنزارها و باغ‌هايش ياد شده است.

      

                      

توصيفي كه عارف قزويني در حدود نود سال پيش از دره‌ مرادبيك الوند مي‌كند، نشانگر آن است كه فرهنگ كوه‌پيمايي و طبيعت ‌گردي از زمان‌هاي دور در ميان همدانيان وجود داشته است. 

 

از اين شهر بود كه محمود هفت ساله در كنار پدرش، به سال 1288 در ادامه‌ سنتي كه ريشه در هزاره‌ها داشته، به زيارت شاه الوند مي‌رود؛ جایي كه بهترين مكان براي ديدن خورشيد در حال طلوع (مهر: سرچشمه نور) و برفاب‌ها(ناهيد: نگاهبان آب) بوده است. 

 

اجل در يكي ازصفحه‌هاي دفتر خاطرات خود اين صعود و زيارت را شرح مي‌دهد و مي‌نويسد: كه بر قله الوند پس از تماشاي طلوع خورشيد و زيارت شاه الوند به ديدن گهواره‌ مريم، خانه عابد، چشمه بهشت آب، و زيارت امامزاده كوه رفتند.

 

اين نام‌هاي مقدس  و نام‌هاي ديگر مانند يخچال حضرت صاحب‌الزمان، نوح نبي، بندعلي، زيارتگاه خضر زنده، امامزاده‌هاي متعددي كه در اطراف اين كوه وجود دارند همگي نشان از جايگاه بي‌بديل و حتي مقدس كوه در فرهنگ مردم همدان و به طور كلي ايران دارد. 

 

جايگاه همدان در پيدايش و رشد كوه‌نوردي ايران چنان برجسته است كه وقايع نگاران اين ورزش، مشكل بتوانند در رويدادهاي مهم آن ( از نخستين سال‌هاي شكل‌گيري در ايران تا به امروز) سالي را بدون نام بردن از اين شهر و كوه‌نوردان اهل آنجا شرح دهند. 

 

اشاره همين بس كه در سال 1327 (يك سال پس از تأسيس فدراسيون كوهنوردي) محمود اجل با همكاري عده‌اي ديگر، گروه كوهنوردان آزاد را در تهران تشكيل داد كه شعبه‌هايي نيز در همدان، كرمان و رشت داشت. همچنين مي‌توان اشاره كرد كه در دومين دوره تربيت كمك مربي كوهنوردي(1333) از12شركت كننده دونفر (محمود اجل، اميل مارگاريان) اهل همدان بودند، يا در كنگره‌هاي كوه‌نوردي پيش از انقلاب همدان پس از تهران، فعال‌ترين شركت كننده بود و ديگر اين كه در دوران پس از انقلاب، همدانيان در گشايش مسيرهاي نو روي ديواره‌هاي بلند كشور، نقش برجسته داشته و تقريبا همه ساله در تركيب تيم‌هاي ملي اعزامي به خارج از كشور حضور داشته‌اند.

 

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار