همراه اول
10. بهمن 1396 - 8:54   |   کد مطلب: 33339
جشن پیروزی انقلاب با مسابقات ورزشی در اسارت و تشویق بعثی ها
ورزشکار پیشکسوت همدانی بیان داشت: در طول 8 سالی که در اسرات بودم در جشن پیروزی انقلاب مسابقات ورزشی در اردوگاهها برگزار می کردیم و جالبتر اینکه عراقی ها در این مسابقات ما را تشویق می کردند .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به مناسبت "سی و نهمین سال پیروزی انقلاب" و "آغاز چهلمین سال پیروزی این طلیعه نور سایت همدان ورزش با باستانی و رزمی کار پیشکسوت همدانی به گفتگو پرداخت و خاطرات دوران انقلاب را از این آزاده غیور بیان کرد . 

 

 

محمد چراغی آزاد همدانی متولد 1346 که به مدت 8 سال در اردوگاه های بعثی عراق اسیر بوده است به بیان خاطرات خود در اردوگاه ها پرداخت . 

 

چراغی بیان داشت: انقلاب که شروع شد ورزشکاران بودند که می توان گفت در خط مقدم پا به پای بقیه اقشار حضور داشتند از برادر شهیدم که باستانی کار با تجربه ای بودند به یاد دارم که می گفت با ورود امام به تهران بسیاری از مردم فاصله میدان آزادی تا بهشت زهرا را دنبال ماشین می دویدند و خیلی از افراد یکه ورزشکار نبودند و قوای جسمی خوبی نداشتند نتوانستند این مسیر را طی کنند اما ورزشکاران تازه نفس با شور و اشتیاق فراوانی طی مسیر کردند.

 

 

وی با اشاراه به اینکه در آن زمان بیشتر رشت های ورزشی وجود نداشت و اکثرا در فوتبال و کشتی و ورزش های باستانی فعالیت داشتند گفت: زمانی که به اسارت گرفته شدیم در بهمن ماه مسابقات ورزشی داخل اردوگاهها برگزار می کردیم و خاطره جالبی که در ذهن دارم تشویق خود عراقی ها در مسابقات بود . 

 

 

آزاده سرافراز تصریح کرد: البته ورزش های رزمی مثل بوکس کونگ فو و کاراته و تکواندو ممنوع بود اما رشته های توپی والیبال و فوتبال آزاد بودند.

 

 

محمد چراغی ادامه داد: با وجود ممنوعیت بسیاری از رشته های ورزشی اما ایرانی ها تمرینات و ورزش های رزمی خود را در اردوگاهها برپا می کردند که مربیان با تجربه ای که هم اکنون بسیاری از آن ها در حال آموزش جوانان هستند تربیت شدند . 

 

 

 

وی عنوان کرد: در دوران اسارت با تمام سختی ها و فشارهایی که بود سعی می کردیم توان جسمی خود را بهبود ببخشیم چرا که افرادی که قوای جسمانی بهتری داشتند به لحاظ روحی نیز شرایط مساعدتری بود . 

 

چراغی در خصوص لحظه اسارت خود گفت: برای ورزش های رزمی در اردوگاهها نیاز به لبس های گشاد و رزمی داشتیم که معمولا در دسترس نبود و از دو دست لباسی که برای یکسال به ما تحویل می دادند برای لباس های رزمی استفاده می کردیم که بعد از مدتی پوشیدن لباس های گشاد در اردوگاهها را ممنوع کردند . 

 

انتهای پیام/ 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار