همراه اول
14. بهمن 1396 - 13:38   |   کد مطلب: 33367
14 بهمن سالروز در گذشت حادثه بهمن 1390 تاریکدره همدان و کرکس اسدآباد و جان سپردن شش نفر از هم استانی های عزیز را تسلیت و تعزیت عرض نموده و یاد و خاطره آن عزیزان را گرامی می داریم.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، بهمن ماه سال 90 یکی از تلخ ‌ترین روزهای ورزش استان همدان بود و حادثه تلخی برای خانواده ورزش استان همدان رقم خورد و بازی مرگ، برف های لرزان انباشته بر ارتفاعات پیست اسکی تاریک دره همدان و سایه بی رحم بهمن را بر پیکره اسکی بازان نشاند.
کوهنوردان اسدآبادی که خود را برای فتح قله کرکس در ایام‌الله دهه فجر آماده می‌کردند اسیر بهمن شدند و محمدرضا مطلبی دانشجوی عمران همدان که حدود 22 سال داشت و سعید فریدونی 37 ساله که عضو هیئت کوهنوردی بودند و منطقه را به خوبی می‌شناختند اسیر این حادثه جانگداز شدند و جان باختند.
پس از وقوع این حادثه در کوه کرکس پس از ساعت‌ها تلاش سرانجام جنازه دو کوهنورد اسدآبادی پیدا و به خانواده‌هایشان تحویل داده شد.
اما این حادثه در همان ایام در همدان نیز تکرار شد و در پیست اسکی تاریک ‌دره همدان اسکی بازان گرفتار بهمن شدند.
روز جمعه 14 بهمن ماه ساعت 12 یک نفر از کارکنان خدماتی و یکی از مربیان که برای عمل برف‌کوبی سوار خودرو بودند به همراه دو نفر از ورزشکاران که در حال تمرین اسکی بودند دچار حادثه بهمن شدند.
در روز حادثه یک زوج جوان همدانی راهی منطقه غربی و قدیم پیست می شوند که مربی پیست آقای فواد آزادیان به همراه اکبر سماوات از زحمتکشان پیست برای تذکر به آنها با پیست کوب وارد آن منطقه می شوند که متاسفانه بر بر اثر سقوط بهمن هر چهار نفر گرفتار بهمن می شوند.
پس از این حادثه گروه امداد و نجات هلال احمر کوهنوردان، اسکی‌بازان، آتش‌نشانی و آبفا بسیج شدند تا کسانی که در بهمن گیر کرده بودند را نجات دهند اما سردی هوا و ریزش بهمن عظیم کار جستجو را سخت کرد ولی گروه‌های جستجوگر دست از تلاش برنداشتند و حتی کمک‌هایی نیز از استان‌های همجوار به یاری امدادگران آمدند.
همچنین برای تسریع در عملیات امداد در این منطقه دو دستگاه لودر بیل زنجیری، چند دستگاه اسنوموبیل، فلزیاب و سگ های زنده یاب مستقر و فعال شده اند و در نهایت پس از چهار روز تلاش شبانه روزی جنازه هر چهار نفر پیدا شد.
بهمن چیست؟
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در خصوص پدیده بهمن و اینکه چطور بوجود می ید می گوید: بهمن توده اي از برف است كه در سطح شيب دار كوهستان از توده هاي ديگر برف، جدا شده به طرف قسمت پايين كوه حركت كرده و در مسير خود سنگ هاي كوچك و بزرگ و درختان را به همراه مي برد.
وی ادامه می دهد: اين لغزيدن برف بطور طبيعي، يا بر حسب حرارت و پيش آمدها، اتفاق مي افتد و معمولا پس از بارش برف اتفاق می افتد.
علیرضا گوهری ادامه می دهد: معمولا در كوهها برف حالت جابجايي دوراني دارد و توده هايي در جهت رشته كوه يا حركت موجي شكل روي كوه ايجاد مي كند و يك توده تشكيل شده روي صفحات سنگي يا برفهاي قديمي يخ زده وقتي با سطح كوه تشكيل زاويه 35 الي 40 درجه مي دهد تحت فشار وزن خود يا شخصي كه روي آن راه مي رود يا اسكي ميكند عامل ايجاد بهمن مي گردد.
وی تصریح می کند: برف رسوب كرده در لايه هاي متوالي همانگونه كه زمستان سپري مي شود برروي هم جمع شده و زماني كه يك لايه روي ديگري مي لغزد سطح بهمني ناميده مي شود. زماني كه سطوح بهمني متعددي بر روي هم بلغزند و در نتيجه سطح زمين با لايه هاي برف كاملا پوشيده شود بهمن حادث مي گردد.
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان ادامه می دهد: بهمن ممكن است خشك يا مرطوب باشد بسته به اينكه آيا آب آزاد در برف وجود دارد يا خير و ممكن است از برف آب شده(شل) تشكيل شده باشد. متغيرهاي زيادي در شدت بهمن دخيل هستند از جمله ميزان برف ريخته، تغييرات درجه حرارت، ميزان رطوبت برف، وجود لايه هاي ضعيف، زاويه شيب و سطح زيرين بهمن تاثیر دارند.
امروز ششمین سال پرواز قهرمان فداکار اسکی فواد آزادیان است که در حادثه ۱۴ بهمن ۹۰ جان خود را برای نجات ورزشکاران فدا کرد.
علاوه بر او فرهاد میرزاجانی، سمیه قهرمانی و اکبر سماوات ورزشکارانی بودند که تاب مقاومت در برابر حادثه بهمن در تاریک‌دره همدان را نداشتند و جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.
به همین مناسبت برادر فواد، فاروق آزادیان، از هنرمندان موسیقی و نوازندگان چیره‌دست تار، به همین مناسبت بخشی از شعر "برف" سروده‌ی مهدی اخوان ثالث را انتخاب کرده که در ادامه می‌خوانید:
پاسی از شب رفته بود و همرهان بی‌شمار ما
گاه شنگ و شاد و بی‌پروا
گاه گویی بیمناك از آبكند وحشتی پنهان
جای پاجویان
زیر این غمبار، درهمبار
سر به زیر افكنده و خاموش
راه می‌رفتند.
و ز قدم‌هایی كه پیش از این
رفته بود این راه را، افسانه می‌گفتند.
من بسان بره گرگی شیر مست، آزاده و آزاد
می‌سپردم راه و در هر گام
گرم می‌خواندم سرودی تر
می‌فرستادم درودی شاد
این نثار شاهوار آسمانی را
كه به هر سو بود و بر هر سر
راه بود و راه
این هر جایی افتاده، این همزاد پای آدم خاكی
برف بود و برف، این آشفته پیغام، این پیغام سرد پیری و پاكی
و سكوت ساكت آرام
كه غم‌آور بود و بی‌فرجام

دیدگاه شما

آخرین اخبار