همراه اول
20. خرداد 1397 - 7:22   |   کد مطلب: 33864
پدیده جوان تکواندو ایران

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،تکواندو ایران به عنوان یک رشته ورزشی پرافتخار و دارای استعداد ، همواره از کیان و منزلت ورزش ایران در میادین بین المللی، به بهترین وجه ممکن ،  دفاع کرده است . بزرگانی چون رضا مهماندوست ، بیژن مقانلو و فریبرز عسکری در عرصه مربیگری و هادی ساعی ، یوسف کرمی و محمد باقری معتمد از مدال آوران مطرح المپیکی کشورمان ، نام ایران را بر قله های سرافرازی و افتخار طنین انداز کرده اند و برای تکواندو کشورمان در بین جهانیان اعتبار و احترام کسب کرده اند . اگر بخواهیم  با دقت نظر بیشتر و موشکافانه نگاه کنیم تکواندو ایران همیشه  جوانانی را به عرصه های جهانی و المپیک معرفی میکند که می توانند با اراده خویش ، هر غیر ممکنی را ممکن سازند  و برای کشورمان افتخار آفرینی کنند و به این موفقیت ها تداوم ببخشند .

یکی از این جوانان شایسته که در عرصه ورزش قهرمانی به خوبی درخشیده و در عرصه مربیگری درخشان تر ظاهر شده است ،  مهران عسکری است . با وجود سن کمی که دارد توانسته به عنوان یکی از مربیان  تیم ملی تکواندو ترکیه مطرح شود و در این میدان بسیار سخت ، موفق و افتخار آفرین باشد. بهتر است با ایشان گفتگویی داشته باشیم  تا از کلید واژه های موفقیت و توانمندی ایشان ، آگاه تر شویم .

 

*خودتان را معرفی کنید و  عناوین تان  را مطرح نمایید ؟؟؟

بنده مهران عسکری هستم متولد تیر ماه ۱۳۶۶ . در سال ۱۳۶۹ زیر نظر پدرم تکواندو را شروع کردم و ‌در اردو های ملی نیز ،  از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ با اساتید بزرگوار و با دانشی   همچون استاد ذوالقدر ،استادمهماندوست، استادکریمی، استاد عسکری ، استادمقانلو، استادخلیفه  که  از مربیان مطرح  کشورمان هستند ،کار کردم .

خدا را شاکرم از این اتفاق  که  ؛   با نام ایران  در هر مسابقه ای که شرکت می کردم  با مدال برمی گشتم  که مهم ترین آنها مقام های زیر می باشد  :

1.طلای یونیورسیاد ۲۰۰۹

2.برنز دانشجویان جهان ۲۰۱۰

3.طلای آسیا ۲۰۱۰

4.طلای یونیورسیاد ۲۰۱۱

5.برنز دانشجویان جهان ۲۰۱۲

6.نقره جام جهانی ۲۰۱۲

7.برنز یونیورسیاد ۲۰۱۵

8.طلای جام فجر ۲۰۱۰

9.طلای تورنمنت بلژیک ۲۰۰۹

10.طلای تورنمنت امارات ۲۰۱۱

11.طلای تورنمنت منچستر ۲۰۰۹

12.طلای تورنمنت صربستان ۲۰۰۷

13.برنز تورنمنت منچستر ۲۰۰۹

 

* شروع مربیگری تان و چه مربیانی  بر روی ورزش شما تاثیرگذار بوده اند ؟؟؟

مربیگری امری بسیار پیچیده است و نیازمند زیر ساخت های متعددی است که یک مربی باید  در درون خویش بسازد . دانش و بار علمی متناسب با علم روز دنیا ؛ خلاقیت در طراحی تمرین ؛ روان شناسی و رابطه برقرار کردن با شاگردان ؛ آگاهی از آسیب های ورزشی و نحوه مواجه شدن با آنها و ... همه و همه  باید در اندیشه های مربی جا داشته باشد. من چون خودم به عنوان یک ورزشکار که میادین بین المللی مختلفی را تجربه کرده است و تحصیلاتم مرتبط با تکواندو بود ، تصمیم گرفتم مصمم تردر سال 1393 وارد این عرصه بشوم و تواناهایی خودم را در این میدان بشدت پیچیده و طاقت فرسا به منصه ظهور برسانم . خدا رو شکر مربیان ارزشمندی همچون پدرم و استاد فریبرز عسکری (دایی بنده ) با راهنمایی های ارزشمند خویش مسیر را برایم هموارتر می ساختند. سید نعمت خلیفه ، سر مربی دانشگاه آزاد اسلامی نیز  کمک های شایانی برای موفقیت بنده انجام  داد که از ایشان نیز کمال قدردانی را دارم .

 

*بزرگترین حسرت و اندوه ورزشی تان ؟؟؟

باورتان نمی شود ، من روزها و ماه ها و سال ها  با شدت بسیار زیادی  تمرین می کردم تا در آوردگاه المپیک حضور پیدا کنم اما نتوانستم به این آرزوی مهم ورزشی ام برسم . اما همیشه از این حسرت به نحوی به عنوان محرک خویش استفاده می کنم تا بتوانم شاگردانی را تربیت کنم که در المپیک مدال کسب کنند و افتخار آفرین باشند .

 

*نقطه عطف شما در ورزش ؟؟؟

به جرئت می توانم  بگویم   ازدواج  با خانم نور تاتار ، قهرمان المپیکی تکواندو کشور ترکیه مسیر ورزشی و مربیگری بنده را روشن تر کرد . همسر بنده از بازیکنان مستعد تکواندو ترکیه می باشد و این موضوع را هم در عمل نشان داده است . بنابراین  بنده به عنوان همسر و مربی ایشان باید خیلی حرفه ای تر و با علم تر با ایشان تمرین می کردم تا ایشان بتوانند روزبه روز بر قابلیت های فردی شان بیفزایند و موفق تر از قبل در صحنه حاضر شوند. همین تمرینات و تفاوت هایی که در مبارزه همسر من ، توسط کادرفنی   تکواندو ترکیه مشاهده شد ، سبب شد تا مربیگری در تیم ملی ترکیه به بنده پیشنهاد شود و این بزرگترین نقطه  عطف ورزشی من می باشد .

حرف های ناگفته ؟؟؟

 ایرانی ها و بخصوص جوانان ایرانی ، از استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند . خواهشی که از مسئولین  دارم این است : افکار ما جوانان ، توانمندی هایمان  و حرف های ما را ببینند و بشنوند و به ما فرصت عرضه اندام بدهند . فرماندهی هشت سال جنگ تحمیلی  بر دوش جوانان بود اما نمی دانم امروز چرا به جوانان خیلی سخت اعتماد می شود !!!

ما یک دنیا دغدغه  داریم  و یک دنیا حرف . کمی به ما  اعتماد کنید و  زود ما را قضاوت نکنید . من  اصلا دوسندارم  زیاده گویی کنم . تمام حرف من بر روی شیاپجانگ (تشک تکواندو ) خواهد بود و امیدوارم بتوانم برای ورزش تکواندو تاثیر گذار باشم .

 

حرف آخر : مهران عسکری های زیادی در ورزش کشور  وجود دارد که سرشار از استعداد و خلاقیت هستند. اگر آنها را زود قضاوت نکنیم و به آنها میدان دهیم  نتیجه دل چسب و رضایت بخش خواهد بود  و اگر عکس این موضوع  عمل کنیم  باید شاهد این باشیم که استعداد هایمان روز به روز پژمرده تر شوند و خود بجای اینکه راه حلی باشند برای مشکلات ، خود مشکلی می شوند برای حل کردن . به جوانان و افکارشان اعتماد کنیم .

 

مصاحبه : مجید دیبافر

کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 
پدیده جوان تکواندو ایران

دیدگاه شما

آخرین اخبار