همراه اول
23. خرداد 1397 - 10:03   |   کد مطلب: 33880
پنچاک سیلات هنر دفاع بانوان در مقابل مزاحمان
کارشناسان هنرهای رزمی معتقدند که 'پنجاک سیلات' یکی از موثرترین هنرهای رزمی در دفاع و حمله است که امروزه به عنوان یک رشته قابل اتکا برای بانوان به خصوص به هنگام مزاحمت های خیابانی شناخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، در بررسی این رشته ورزشی آمده است که پنچاک سیلات یکی از کشف های مهم در زمینه ورزش های رزمی در قرن 19 میلادی بود که به سرعت عمومیت یافت.

در قرن بیستم این رشته به سرعت گسترش یافت و از نظر مردم مالایی (خواستگاه آن) به عنوان یک مظهر تاریخی که هم روش زندگی و هم ورزش و نیز یک آموزه اخلاقی مورد توجه قرار گرفت.
این نام در سال 1948 به عنوان یک اصطلاح واحد برای توصیف سبک‌های مختلف رزمی اندونزی ابداع شد و از 2 بخش پنچاک واژه مرسوم برای هنرهای رزمی در جاوه شرقی و مرکزی و سیلات واژه مرسوم در سوماترا تشکیل شد.
اما در کاربرد امروزی به طور معمول پنچاک به بخش‌های نمایشی این هنر رزمی و سیلات به جوهره جنگی و دفاع شخصی آن اشاره دارد.
این رشته یک سیستم پیچیده از حرکات دفاعی و حمله ای است که بر اساس تنوعی از ضربات و حرکات دست، پا، پرتاب، قفل مفصل و همچنین مبارزه با سلاح را در بر می گیرد و تکنیک های آن بر روانی و پیوستگی حرکات استوار است که موثر بودن مبارزه را موجب می شود.
سلاح های بکار رفته در این رشته نیز شامل چاقو، چوب های بلند و کوتاه و شمشیر و سایر اشیا است.
پنچاک سیلات مانند هر هنر مبارزاتی دیگر بر تمرین های روح و روان بسیار تاکید دارد و در واقع سیلات تنها یک روش مبارزه نیست بلکه نوعی تمرین روحانی و مذهبی نیز محسوب می شود.

** رشته ای پرهیجان با مسابقات رسمی
یکی از مربیان و مدرسان این رشته رزمی در همدان در توضیح جایگاه رشته رزمی پنجاک سیلات به خبرنگار ایرنا گفت: این رشته ورزشی از جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی برخوردار است به طوریکه امروزه شاهد برگزاری رقابت های رسمی آن هستیم.
مائده موسوی افزود: پنچاک سیلات دارای مسابقات بین المللی معتبر مانند مستر شیب، المپیک ساحلی، آسیایی، بازی های آسیایی و بازی های جهانی است.
وی بیان کرد: این ورزش در بخش های جوانان، بزرگسالان و نونهالان بازی های معتبر دانشجویی و دانش آموزی و بازی های معتبر دیگر در سطح بین المللی برگزار می شود و ویژگی های خاص تکنیکی و فنی آن موجب استقبال خوب ورزشکاران می شود.
موسوی افزود: پنجاک سیلات در سال 96 به صورت رسمی با تلاش های استاد سعید بخشی در بخش مردان همدان فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در بخش بانوان نیز توانستیم این رشته رزمی را به خوبی معرفی و در راستای جذب ورزشکاران اقدام کنیم.
وی اظهار داشت: این رشته رزمی در همدان و حتی ایران نوپاست و با وجود این، از حمایت های خوبی از سوی مسئولان برخوردار است.
این مربی رزمی خاطرنشان کرد: در حال حاظر نیز 2 باشگاه در همدان به آموزش این رشته در بخش بانوان می پردازند و استقبال خوبی در هر سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شده است.
وی افزود: پنجاک سیلات در واقع هنر دفاع از خود و دفاع شخصی مدرن را آموزش می دهد و به سه سبک مبارزاتی شامل مبارزه کنترلی، نیمه کنترلی و آزاد تقسیم می شود.
این مربی هنرهای رزمی گفت: این ورزش برازنده بانوان است که به نوعی دوست دارند از خود در مقابل هرگونه اتفاق اعم از مزاحمت های خیابانی دفاع کنند.

در حال حاضر بیش از یکصد ورزشکار در رشته پنجاک سیلات در همدان فعالیت دارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار