همراه اول
25. تير 1397 - 8:50   |   کد مطلب: 33953
همزمان با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 و با هدف شناسایی، معرفی و ثبت آثار در حافظه ملی و جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث معنوی و مکتوب ایران زمین، دومین کارگاه آموزشی تخصصی و اولین جلسه کمیته حافظه جهانی استان از سوی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان، با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و فعالان این حوزه، در روزهای 27 و 28 تیر ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،علیرضا تکلو مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اعلام این خبر افزود: با توجه به مسئولیتی که از سوی دولت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای شناسایی و پیگیری ثبت میراث معنوی و مکتوب کشور در حافظه ملی و حافظه جهانی سازمان یونسکو واگذار شده است، پیگیری این موضوع مهم در منطقه غرب کشور در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

وی افزود: در بهمن ماه سال گذشته و پس از برگزاری جلسات هماهنگی در حوزه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری همدان و با پیگیری های اداره کل امور اجتماعی استانداری استان، اولین کارگاه آموزشی حافظه جهانی ویژه مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در استانداری همدان برگزار و اهداف و چشم انداز این اقدام برای مدیران استان تشریح شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا، دومین کارگاه آموزشی و اولین جلسه کمیته حافظه جهانی استان با حضور کارشناسان دستگاه های اجرایی، شخصیت های مرتبط و اصحاب رسانه در روزهای 27 و 28 تیر ماه سال جاری با حضور دکتر نظری دبیر کمیته حافظه جهانی ایران، دکتر اصیلی عضو کمیته حافظه جهانی و هیات همراه در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار می شود.

تکلو تصریح کرد: مدرسین این کارگاه با ارائه آموزش های کاربردی به صورت تئوری و با بازدید حاضرین از برخی مراکز نگهداری اسناد و کتب خطی و نادر استان، به صورت عملی، شرکت کنندگان را برای شناسایی، معرفی و ثبت آثار موجود، در حافظه ملی و جهانی آموزش خواهد داد.

وی افزود: به طور حتم آثار قابل توجهی در استان وجود دارد که می تواند در فهرست میراث معنوی جهانی ثبت و سند محکمی برای فرهنگ و تاریخ این کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: ثبت این آثار موجب انتقال آن از مراکز دولتی یا مجموعه خصوصی مجموعه داران نخواهد شد و حتی در صورت ثبت آثار، در خصوص نگهداری اصولی آثار ثبت شده مشاوره و کمک هایی نیز ارائه خواهد شد لذا صاحبان حقیقی و حقوقی آثار نباید از ثبت آنها در فهرست جهانی نگران باشند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار