همراه اول
29. فروردين 1398 - 13:36   |   کد مطلب: 34012
همیشه در اوج

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، تکواندو ایران همیشه پیشرو و ممتاز در شکوفا کردن و شناساندن چهره های جوان و با استعداد بوده است.قطعا پیشرفت یک ورزش، وابسته به تداوم این فرآیند است که ما بتوانیم همواره چهره های جدید جوان ورزشی را به آن مجموعه عرضه نماییم .جوانانی که بوی اخلاق و قهرمانی می دهند ،در آینده ای نزدیک می توانند سمبلی سالم برای نوجوانان و نونهالان  باشند و بعد از سپری شدن ایام قهرمانی ، مربیانی شایسته برای تربیت نیروهای ورزشی توانمند باشند .یکی از این جوانان توانمند که افتخارات زیادی برای کشورمان در عرصه های بین المللی بدست آورده است و همیشه در حیطه اخلاق زبانزد خاص و عام بوده است بهزاد ایلخانی است . بهتر است کمی با این قهرمان و حال و احوال ورزشی امروزش بیشتر آگاه شویم .

 

*خودتان را به طور کامل معرفی کنید ؟؟؟

بنده بهزاد ایلخانی هستم .متولد چهارم خرداد ماه 1370.در حال حاضردانشجوی  کارشناسی ارشد روان شناسی ورزشی  دانشگاه  تهران  می باشم و مدرک کارشناسی ام را نیز از همین دانشگاه در رشته تربیت بدنی گرفته ام.

 

*برایمان از افتخاراتی که در ورزش المپیکی تکواندو کسب کردید ، بگویید ؟؟؟

مدال طلای جهانی (ازمیر ترکیه) سال ۲۰۰۸

مدال نقره جام جهانی (آمریکای جنوبی) سال ۲۰۱۲

مدال برنز دانشجویان جهان (کره جنوبی) سال ۲۰۱۲

مدال برنز مسابقات چهار وزن المپیکی (کره جنوبی) سال ۲۰۰۶

مدال طلای آسیای دانشجویان (قزاقستان) سال ۲۰۱۰

مدال طلای جام فجر (ایران) سال ۲۰۰۶

کسب عنوان فنی ترین بازیکن جهان سال 2008

مدال طلای مسابقات آسیایی اردن سال  ۲۰۰۷

مدال طلای مسابقات بین قاره ای روسیه سال ۲۰۱۲

نقره مسابقات بین المللی بحرین 2006

طلای مسابقات جام فجر 2017

نقره مسابقات  جام باشگاههای اسیا 2018

این ها بخشی از مقام های بنده در طول این سالیان بوده است .

 

*چرا در مناطق کم بضاعت و محروم تکواندو را آموزش می هید ؟؟؟

برای بنده  هدف از حضور در ورزش ، بدست آوردن پول و قدرت و جایگاه نیست.بهترین نکته ای که از ورزش یاد گرفته ام این است  که زکات کار ورزشی من بایدآموزش به  بچه های محروم و کم بضاعت باشد. بچه هایی که محروم هستند از خیلی از امکانات ، در رشته های ورزشی مانند تکواندوبه دلیل داشتن روحیه شجاعانه و نترس بودن بسیار موفق هستند به شرطی که به درستی هدایت شوند . من هم بخودم قول داده ام هر چه در توان دارم برای این بچه ها بگذارم و از هرگونه حمایتی دریغ نکنم  .

 

*بزرگترین دغدغه های شما در زندگی ورزشی تان چیست ؟؟؟

بنده بسیار علاقه مندم تا یک مجموعه ورزشی  در شهرستان بهارستان تاسیس کنم که مدیریت این مجموعه هم در دست جوانان تحصیل کرده  علوم ورزشی باشد. برای این کار هم اقداماتی کردم که متاسفانه همکاری های لازم در این زمینه با بنده انجام نشد . ولی به شما قول می دهم که این کار را در آینده ای نزدیک و با حمایت مسئولان دلسوز انجام خواهم داد و در اعتلای فرهنگ ورزش گامی هرچند کوچک برخواهم  داشت .

 

*خلا های کنونی ورزش تکواندو  امروز ما چیست ؟؟؟

مربیان سنتی بسیاری وجود دارند که راه را برای حضور جوانان بسته اند . گام های کوچکی هم بر داشته شده است ولی در شان تکواندو ایران نیست . برای مثال عرض می کنم. تیم ملی تکواندو ما نیاز به یک روان شناس حاذق و توانمند دارد که می تواند به پیشرفت بازیکنان و مربیان کمک شایانی کند ولی این کار هنوز صورت نگرفته است .

همیشه برای من مهم بوده است تا با شاگردانم مطابق با  استانداردهای روز علم دنیا برخورد نمایم . با آن ها مطابق با روحیه خاصشان برخورد میکنم و برای هر کس متناسب با فیزیک بدنی اش تمرینات را طراحی می کنم .

 

*بهزاد ایلخانی همیشه به اخلاق مداری و سربه زیر بودن در تکواندو معروف بوده است، این اخلاق مداری از کجا می آید ؟؟؟

بنده هیچ ادعایی در ورزش ندارم و بنظر خودم قطره ای کوچک در اقیانوس بی کران ورزشکاران عنوان دار هستم . در ضمن تربیت ورزشی من بگونه ای بوده است که همواره این نکته در ذهنم قرار  دارد  که عمر قهرمانی بسیار زود می گذرد و تنها چیزی که می ماند اخلاق و راد مردی است .بنابراین دلیلی نمی بینم که موقع شکست ها عصبانی شوم و موقع بردها ، مغرور شوم .

 

*تشکر و قدردانی ؟؟؟

از خانواده و همسر عزیزم و همچنین از زحمات استاد برجی که مانند پدر برای بنده  در تکواندو، دلسوزی و حمایت می نمودند  ، کمال تشکر را دارم .

 

حرف آخر !!!

چقدر سخت است جوانی را در ورزش تربیت کنی تا برای کشورش افتخار آفرینی کند و چقدر سخت تر که آسان رهایش کنی تا در حیاط خلوت ذهنش بی حمایت پرسه بزند.

جوانان مستعد را دریابید چرا که بی توجهی و نامهربانی ، آنان را زودتر از آنچه که فکر می کنید ؛ پیر می کند ...

 

مصاحبه از مجید دیبافر

کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار