همراه اول
21. ارديبهشت 1398 - 11:54   |   کد مطلب: 34736
سرانه فضای سبز ویژه بانوان همدانی تنها ۶ صدم متر مربع است
در حالی که سرانه فضای سبز بانوان شهر همدان تنها ۶ صدم متر مربع است عضو شورای اسلامی شهر همدان از احداث دومین بوستان ویژه بانوان شهر همدان در سال ۹۸ خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،پارک‌‌های ویژه بانوان امکانی محصور هستند که ورود آقایان به آنجا ممنوع است و بانوان و دختران می‌توانند بدون نگرانی از وجود نامحرم با پوشش راحت به ورزش و تفریح بپردازند.

طرح تشکیل پارک‌های ویژه بانوان مربوط به ابتدای دهه 70 است که توسط دفتر امور بانوان ریاست جمهوری ارائه شد. این طرح برای مدتی مسکوت ماند تا آنکه در اواخر دهه 70 دانشگاه علوم پزشکی تهران با اتکا به یک تحقیق اعلام کرد بیماری پوکی استخوان در میان بانوان ایرانی در حال افزایش است و دلایل شیوع این بیماری را نیز سبک زندگی آپارتمانی، دوری از نور آفتاب و فعالیت کم بدنی و ورزشی بانوان اعلام کرد.

به این ترتیب توجه به ایجاد پارک‌ها و بوستان‌هایی ویژه بانوان دوباره در دستور کار معاونت بانوان ریاست جمهوری قرار گرفت و اولین پارک‌های بانوان با مشارکت شهرداری‌ها در شهرهای تهران، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، مشهد و همدان ایجاد شد.

حفظ سلامت جسمی و روانی بانوان

حفظ امنیت زنان و دختران ، محصور بودن محیط پارک، مشرف نبودن ساختمان‌های اطراف به این مکان، آفتابگیر بودن، استفاده از خدمه و نگهبانان زن، برخورداری از زمین بازی کودکان و تجهیزات ورزشی از جمله ویژگی‌هایی است که برای پارک بانوان تعریف شده است.

از جمله اهداف ایجاد این پارک‌ها نیز حفظ سلامت جسمی و روانی بانوان، تخلیه انرژی دختران جوان، جلوگیری از نگاه ابزاری به زن، جلوگیری از قرار گرفتن بانوان در معرض مشاغل کاذب و بزهکاران در پارک‌های عمومی و در نهایت حفظ آرامش و امنیت خانواده‌ها است.

 6 صدم متر مربع سرانه فضای سبز بانوان همدان

در کل استان همدان تنها مرکز استان از پارک ویژه بانوان برخوردار است. پارک ویژه بانوان شهر همدان در اواخر دهه 70 و در مساحت 4 هکتار در انتهای کوچه مشکی ( حد فاصل میدان بعثت تا میدان بیمه ) احداث شد که پس از برخی ساخت و سازها در این مکان از جمله ساخت یک سالن ورزشی مساحت این پارک به 2 هکتار کاهش یافت.

با توجه به این که جمعیت بانوان شهرستان همدان بر اساس سرشماری سال 95 تقریبا 335 هزار نفر است با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه میرسیم که سرانه فضای سبز ویژه بانوان در شهر همدان تنها 6 صدم متر مربع است.

از سوی دیگر با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای تاسیس پارک بانوان از جمله حفظ سلامت جسمی و روانی بانوان و تخلیه انرژی دختران به نظر می‌رسد این سرانه هیچ کمکی به اهداف تعیین شده نمی‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار