همراه اول
24. ارديبهشت 1398 - 12:49   |   کد مطلب: 34752
تاثیر روزه‌داری بر سلامت روح و روان
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: روزه داری علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر سلامت روان افراد می‌گذارد در تقویت اراده و مهارت «نه» گفتن هم موثر است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،حمید رنجبران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت:  بین دین و مسائل مذهبی و سلامت روان پیوند محکم و ثابت شده ای وجود دارد. کسانیکه مناسک دینی را انجام می‌دهند و تمامی امور را خاص الهی می‌بینند کمتر دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: وقتی انسان همه امور را متصل به خداوند که حامی انسان‌ها است ببیند، بدون شک احساس آرامش درونی در او شکل می‌گیرد که البته در بحث‌های سلامت روان به دنبال همین آرامش هستیم.

روزه داری سبب تقویت امید و اراده می‌شود

 مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه یکی از ابعاد روزه داری و ماه رمضان «توکل کردن» است،  اظهار داشت: وقتی انسان به خدا توکل می‌کند و امید به  بخشوده شدن گناهانش دارد همین امر سبب ایجاد احساس امید و نشاط در فرد روزه دار می‌شود.

رنجبران با تاکید بر اینکه افراد هدفمند کمتر به اضطراب و افسردگی دچار می‌شوند، ابراز کرد: وقتی برای ساعات طولانی و مشخصی از خوردن و آشامیدن خودداری میکنیم به  معنای داشتن هدف است. همچنین با تقویت خود کنترلی در این ماه گامی مهم در  به کارگیری مهارت های زندگی برمی‌داریم.

تقویت مهارت «نه» گفتن با روزه داری

وی تصریح کرد: انگیزه غذا خوردن و آشامیدن یک انگیزه بسیار قوی برای انسان است، بنابراین وقتی فرد روزه دار به صورت هدفمند از نیازهای اساسی اش پیشگیری می‌کند این اقدام آزمایش بزرگی برای مهارت نه گفتن در زندگی شخصی است.

 مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه روزه داری  از نظر اجتماعی هم  تاثیرات مثبتی در زندگی فرد می‌گذارد، افزود: روزه داری خویشتن داری را افزایش می‌دهد، افراد روزه دار بیشتر مراقب رفتار و کردار خود هستند و در این ماه آمار خشونت، نزاع و جرم وجنایت کاهش می‌‌یابد.

رنجبران افزود: یکی دیگر از ابعاد ماه رمضان مربوط به  شکل گیری حس تعاون و همکاری در این ماه است. در ماه رمضان حمایت‌های اجتماعی اوج می‌گیرد، مردم به مستمندان کمک میکنند و از طرفی هم آمار خودکشی در این ایام بسیار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه گرسنگی سبب کاهش قند خون می‌شود، اظهار داشت: افت قند خون  عاملی برای بروز احساس کم حوصلگی است، اما وقتی خود خواسته و با نیت الهی این گرسنگی را تحمل می‌کنیم سبب ایجاد حس تعاون و مدارایی در فرد روزه دار می‌شود.

  مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: پس از گذراندن رنج گرسنگی و وقت حاضر شدن بر سر سفره افطار می توانی بگویی که من «توانستم» و این احساس تمرینی برای تقویت اراده در زندگی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار