همراه اول
17. تير 1398 - 18:42   |   کد مطلب: 34895
همدان ورزش
برخی مدارس فوتبال در همدان امروزه بیشتر با نگاهی مادی‌گرایانه اداره می‌شوند و آموزش و استعدادیابی، در رده‌های آخر این مدارس قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،درآمدهای نجومی در فوتبال سبب شده خانواده‌ها برای آینده فرزند خود، قبل از دکتر، مهندس یا خلبان، شغل پولدار فوتبالیست را متصور شوند.

از همین رو مدارس فوتبال دائمی و تابستانه در کشور وجود دارند تا با آموزش به خردسالان و نونهالان زمینه بروز استعدادهای آنها را فراهم سازند، مدارسی که به تبع آن در استان همدان نیز وجود دارد و آموزش فوتبال‌دوستان را بر عهده دارند.

اما به راستی مدارس فوتبالی که امروزه تعداد آنها کم هم نیستند، توانسته‌اند بار استعدادیابی و ستاره‌سازی آینده فوتبال را بکشند و مسیر آموزش خردسالان و نونهالان را درست طی کنند؟

اما جالب است بدانید در اغلب مدارس فوتبال، یکی از مهم‌ترین مسایلی که ماهیت این مدارس را به چالش می کشد، رویکرد صرفاً مادی‌گرایانه و نگرش پول‌محور برخی از مدیران و مربیان آنها نسبت به خانواده بازیکنان است.

پول و گذران اوقات فراغت، مهمتر از آموزش در مدارس فوتبال شده است، هر چند در شرایط نابسامان اقتصادی حاکم بر جامعه، ارزش مادیات بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، اما نه اینکه آن حدی در اولویت قرار گرفته که اصل آموزش را فدای آن کنیم.

خبرگزاری فارس

نگاه به عابربانکی و جیب والدینی که بعضاً در نان شب خویش مانده‌اند، اما به خاطر دلسوزی و شکسته نشدن غرورشان در مقابل فرزندان و حتی خانواده‌های دیگر، از خورد و خوراک، پوشاک، تفریح و همه چیز خود گذشته تا عزیزانشان را در مقابل هم سن و سالانشان سرشکسته نبینند، اصلاً زیبنده ماهیت و رسالت مدارس فوتبال نیست.

واژه‌ای به نام آموزش در مدارس فوتبال نیست

محمود الماسی یکی از مربیانی که در رده‌های پایه استان فعالیت دارد با اشاره به وضعیت حاکم بر مدارس فوتبال اظهار کرد: متأسفانه مدارس فوتبال به یک بنگاه زودبازده اقتصادی تبدیل شده‌اند و به بازیکن به عنوان کالا نگاه می‌شود.

وی ادامه داد: استعدادیابی در مدارس فوتبال گم شده است و مدیران مدارس فوتبال برای درآمد بیشتر، ضعیف‌ترین مربیانی را گزینش و بدترین زمان تمرینی یک زمین فوتبال را انتخاب می‌کنند تا پول بیشتری به جیب بزنند.

این مربی نام‌آشنای فوتبال همدان افزود: متأسفانه بازیکنان مستعد حاشیه شهر که وضعیت مالی مناسبی ندارند نمی‌توانند فوتبال بازی کنند و خیلی از خانواده‌ها به ضرب پول خود به دنبال بازیکن ساختن از فرزند خود هستند.

وی گفت: نگاه بنگاه‌محور به مدارس فوتبال و تیم‌های پایه سبب شده است تا بازیکن خوبی که بضاعت مالی ندارند برود دنبال کارگری و این آینده فوتبال استان را با خطر روبرو ساخته است.

الماسی تصریح کرد: در گذشته استان همدان در لیگ‌های برتر تمام رده‌های سنی کشور دارای تیم بوده اما امروز می‌بینیم در مراحل اول نمایندگان استان به راحتی حذف می‌شوند و این ثمره همان نگاه اقتصادی به مدارس فوتبال است و در سیستم آن تنها بازیکنان پولدار می‌توانند رشد کنند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مربیان سازنده کنار رفته‌اند و امروز مربیانی آمده‌اند با نگاه اقتصادی تنها به فکر پر کردن جیب‌های خود هستند و رابطه و پول را جایگزین ضابطه کرده‌اند.

این مربی سازنده فوتبال همدان تأکید کرد: از مدیران مدارس فوتبال انتظار می‌رود حال که قرار است حق مسلم خود که دریافت وجه در جهت پرداخت هزینه‌های جاری و ارایه آموزش بهتر است را بگیرند، حتی‌الامکان به خانواده‌های کم‌بضاعت‌تر تخفیف‌های قابل توجهی داده و اجازه ندهند به خاطر مبلغی ناچیز، دست خالی و خجل راهی منازل خویش شوند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار مهم‌تر این است که در قبال وجوهات دریافتی، خدمات و آموزش اصولی به این بازیکنان ارایه داده و در رشد و پیشرفت یا حتی گذران اوقات فراغت آن‌ها واقعاً بکوشند.

مدارس فوتبال برای پر کردن اوقات فراغت شده است

مجتبی مظاهری یکی از مربیان رده‌های پایه استان با اشاره معایب مدارس فوتبال اظهار کرد: مدارس فوتبال بیشتر به جای کیفی‌سازی به کمیت روی آورده‌اند و تعداد زیاد فوتبال آموز را فدای آموزش صحیح کرده‌اند.

وی ادامه داد: فقر آموزش مناسب در بیشتر مدارس فوتبالی ما مشهود است تا جایی در کمترین فضای موجود بیشترین فوتبال‌آموزی را آموزش می‌دهند، فضایی که عملاً روند آموزشی را هم محدود می‌کند.

این مربی فوتبال افزود: مباحث مالی در مدارس فوتبال در اولویت قرار گرفته است و این باعث شده پر کردن اوقات فراغت نسبت به استعدادیابی و آموزش صحیح در اولویت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: لازمه مهم یک تمرین خوب، گرم‌ کردن و انجام حرکات کششی مناسب است که متأسفانه در اغلب مدارس با نرم دویی بسیار کم اقدام به آغاز تمرینات با توپ می‌کنند که لطمه بزرگی وارد می‌کند.

مظاهری بیان کرد: در ادامه نیز چند حرکت پا به توپ انجام و در نهایت یک بازی دستگرمی در ابعاد کوچک انجام و در نهایت وقت به اتمام می‌رسد که اصلاً زیبنده نیست.

وی گفت: انجام تمرینات اصولی و پایه فوتبال باعث می‌شود مدارس خروجی خوبی نداشته باشند و عملاً شاهد افول فوتبال در آینده خواهیم شد.

این مربی فوتبال خاطرنشان کرد: عدم خروجی خوب از مدارس باعث بدنام شدن اسم یک یا دو مدرسه فوتبال می‌شود و این امر سبب ایجاد خدشه‌ای بزرگ به اعتبار تمام مدارس فوتبالی خواهد شد که خالصانه و صادقانه در راستای ارتقای سطح آموزشی ورزشکاران کوشیده و با کمترین مبالغ و بیشترین خدمات منشأ بازیکن‌سازی گسترده و پر کردن اوقات فراغت آنها هستند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار