همراه اول
18. شهريور 1394 - 12:07   |   کد مطلب: 25133
سمن‌ها متولی مشخص ندارند/NGO ها نباید تحت تاثیر بازی‌های سیاسی قرار گیرند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر ضرورت وجود متولی مشخص برای فعالیت سمن ها، گفت: تشکل های مردم نهاد باید درجهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و سازندگی فعالیت کرده و تحت تاثیر بازی‌های سیاسی قرار نگیرند.

  محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص ضرورت ساماندهی فعالیت سمن‌ها و ارائه لایحه دراین باره ازسوی دولت، گفت: پیشتر در کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی درجهت ساماندهی فعالیت سمن ها مطرح شد اما با توجه به نظرات دولت مقرر شد که پس از انجام اقدامات کارشناسی این موضوع در قالب لایحه به مجلس ارسال شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور حتم ساماندهی فعالیت سمن‌ها نیازمند وجود یک متولی مشخص است به عنوان مثال در حال حاضر دستگاه‌ها و نهادهای بسیاری ازجمله وزارت کشور برای فعالیت سمن ها مجوزصادر می کنند که این رویه مشکلات بسیاری را درجهت ساماندهی فعالیت تشکل های مردم نهاد به وجود آورده است؛ بنابراین این ضعف در فعالیت سمن ها هرچه سریعتر باید حل شود.

وی تاکید کرد: همچنین تشکل های مردم نهاد باید درجهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و سازندگی فعالیت کرده و تحت تاثیر بازی‌های سیاسی قرار نگیرند، بنابراین در لایحه مورد نظر دولت باید به این موضوع نیز توجه شود؛ به عبارت بهتر با تغییر دولت‌ها سمن ها نباید تحت تاثیر گرایشات سیاسی و جهت‌گیری دولت ها قرار گیرند، زیرا از این طریق است که تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند به رسالت خود به درستی عمل کنند.

سعیدی با بیان اینکه در لایحه دولت نباید فعالیت سمن‌ها محدود شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی استانداردسازی‌ها در جهت ساماندهی فعالیت سمن‌ها در حال حاضر مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است، بنابراین ساماندهی فعالیت NGOها باید به طریقی صورت گیرد که بخشی از فعالیت سمن‌ها تحت تاثیر چارچوب های تعریف شده تعطیل نشود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به وجود برخی ضعف‌ها در فعالیت سمن‌ها، گفت: متاسفانه درحال حاضر مشکلات بسیاری برای فعالیت تشکل‌های مردم وجود دارد که مهم ترین مشکل نبود متولی مشخص است، به عنوان مثال زمانی که یک تشکل در حوزه محیط زیست فعالیت می کند سازمان هایی نظیر محیط زیست هیچگونه همکاری با سمن مورد نظر نمی کنند؛ بنابراین با توجه به دو رکن جمهوریت و اسلامیت در کشورمان حضور آحاد مردم درقالب تشکل های مختلف درعرصه های گوناگون ضروری است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین یکی دیگر مشکلات سم‌ ها نبود فرهنگ فعالیت در تشکل های مردم نهاد است، به بیان روشن‌تر حضور تشکل‌ها به عنوان فعالان عرصه‌های مختلف در جامعه مورد پذیرش قاطبه مردم نیست؛ البته دستگاه های مرتبط دولتی و غیر دولتی نیز باید فعالیت سمن ها را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ بهمن مشکینی معاون سازمانهای مردم نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشورگفت: احتمالا تا یک ماه آینده دولت نظر خود را درباره لایحه تشکل‌های اجتماعی اعلام می‌کند و پس از آن برای تصویب به مجلس تقدیم می‌شود./

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار