همراه اول
24. آذر 1393 - 10:09   |   کد مطلب: 22043
بازسازی، تخریب یا فروش؟
آینده سالن تختی همدان درگیر شایعه‌ها
آینده سالن تختی همدان درگیر شایعه‌ها
فضاهاي ورزشي همواره از چالش‌هاي حوزه تربيت بدني در همه شهرهاي ايران بوده است. چه آنكه با افزايش جمعيت در دهه 60، نوجوانان و جوانان در دهه‌هاي 70 و 80 به شدت نياز به فضاهايي داشتند كه بتوانند ورزش و تفريح كنند.

از طرف ديگر، استان همدان به دليل آب‌وهوايي سرد نياز مبرم به سالن‌هايي داشته و دارد كه بتوانند حداقل 6 ماه از سال در رشته‌هاي مختلف ورزشكاران را در خود جا دهند. با اين اوصاف، چند سال تلاش‌هاي زيادي توسط اداره تربيت‌بدني سابق و ورزش‌وجوانان فعلي براي احداث سالن‌هاي ورزشي در همدان انجام شد تا فشار از روي چند سالن اصلي شهر مانند ابن‌سينا و تختي برداشته شود. سالن‌هایی که با مرور زمان فاصله‌شان با استانداردهای روز بیشتر می‌شود، ولی با این حال هنوز هم محبوب و پر رفت‌و‌آمد هستند.
 سالن تختي چند سال قدمت دارد؟
سالن تختي همدان از قديمي‌ترين مكان‌هايي است كه هنوز هم به صورت همگاني قابل استفاده است. خيلي‌ها عمر اين سالن را 40 و بعضي حتي به دليل اينكه ساخت آن چند سال طول كشيده و همزمان با ساخت مورد استفاده قرار مي‌گرفته است، تا 50 و 60 سال هم مي‌دانند. با اين وضعيت، مشخص است كه سالن تختي نمي‌تواند همچون سالن‌هاي جديد استانداردهاي لازم را داشته باشد. همه کسانی که روزی در این شهر ورزش کرده‌اند قطعاً یکبار راهشان به این سالن افتاده است.
 تخريب يا تعمير؟ مسأله اين است!
چند روزي خبري بود مبني بر تخريب اين سالن توسط اداره ورزش‌وجوانان. طبق اين خبر كه چند سايت اينترنتي هم آن را منتشر کردند، سالن تختي تخريب مي‌شود و به برج تبديل خواهد شد! همين موضوع موجب شد با مسئولان اداره ورزش‌وجوانان همدان به گفت‌وگو بنشينيم.
مدير روابط عمومي اين اداره با بيان اين مطلب كه اين خبر يك شايعه بيش نيست به همدان‌پيام می‌گوید: «سالن تختي ده‌ها سال مورد استفاده قرار گرفته و مسلماً احتياج به بازسازي دارد، ولي هيچ بحثي در مورد تخريب اين مكان در كار نيست.»
حمدا... چاروسائي ادامه می‌دهد: «صحبت‌هايي درباره چگونگي اين بازسازي انجام شده است ولي هنوز هيچ‌گونه عملي رسماً تأييد نشده است و فعلاً بازسازي اين مكان در دست اقدام نيست.»
براي اطلاع از جزئيات بيشتر اين خبر با حسن دارششدر گفت‌وگويي كرده‌ايم. او معاون پشتيباني اداره ورزش‌وجوانان همدان است.  وي درباره اين موضوع می‌گوید: « بحث‌هايي شده است ولي به اين شدت كه شما مي‌گوييد نيست. سالن تختي به شدت فرسوده است و نياز به بازسازي دارد، ولي همين بازسازي نيز هنوز در حد صحبت است.»
وي در ادامه به نكته مهمي اشاره مي‌كند: «قطعاً براي بازسازي تخريب هم بايد صورت بگيرد ولي قرار نيست برج بسازيم!»
 دارششدر مشكلات فعلي براي شروع بازسازي را كمبود منابع مالي مي‌داند و مي‌گويد: «پيگير اين هستيم كه از بندهاي قانوني در اين موضوع كمك بگيريم. مكان سالن تختي از نقاط بسيار خوب همدان است و بايد تبديل به احسن شود.»
 وضعيت سالن تختي را مشخص كنيد
به گفته مدير روابط عمومي اداره ورزش‌وجوانان، در حال حاضر در سالن تختي هيأت‌هايي مانند وزنه‌برداري، جودو و بسكتبال فعال هستند. در بقيه مواقع نيز اين سالن متناسب با برنامه‌ريزي‌ها در اختيار رشته‌هاي ديگر قرار داده مي‌شود.
يكي از اين رشته‌ها جودو است. رئيس هيأت جودوي همدان درباره اين سالن مي‌گويد: «سالن تختي از لحاظ دسترسي بسيار خوب است اما ساختمان قديمي‌اي دارد و همین سبب مشکلاتی است.»
جلال نصرپور می‌گوید كه سالن تختي نياز به تعميرات دارد. در همين حال به نكته مهم دیگری هم اشاره مي‌كند كه مي‌تواند در تحليل چرايي بروز اين شايعه مؤثر باشد.
وي مي‌افزايد: «آنطور كه ما شنيده‌ايم ممكن است اينجا فروخته شود و در قسمت ديگر شهر سالني به جاي آن احداث شود. اتفاق ديگري هم كه می‌تواند رخ دهد بازسازي است كه همين موجب شده كه تكليف اين سالن مشخص نباشد.»
وي به كمبود منابع مالي اداره ورزش‌وجوانان اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «ساختن يا بازسازي سالن‌ها هزينه زيادي دارد. از طرفي چون وضعيت سالن تختي مشخص نيست كه قصد بازسازي يا فروش دارند، ما نيز نمي‌توانيم شخصاً كمك‌هايي از اسپانسرها يا بخش خصوصي طلب كنيم كه كمي به كار كمك شود.»
در این وضعیت براي اينكه آينده سالن تختي را ببينيم بايد منتظر سال آينده بمانيم. به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای این سالن وجود دارد ولی هنوز قطعی نیست. این یعنی هر سناریویی می‌تواند رخ دهد. اینها البته بستگی به جیب اداره ورزش‌و‌جوانان همدان هم دارد!

دیدگاه شما

آخرین اخبار