همراه اول
3. فروردين 1395 - 21:18   |   کد مطلب: 26870
کوهنوردی در بهار / اکسیژن حرف اول را می زند
بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند به دلیل خالص بودن هوا در فصل بهار و افزایش اکسیژن به ویژه در ارتفاعات کوهنوردی می‌تواند ورزشی خطرناک به ویژه در سالمندان محسوب شود.

به گزارش همدان ورزش؛ كوهنوردى در فصل بهار خصوصیات و ویژگی های خود را دارد که در ادامه می خوانیم . 
از آنجاییکه فصل بهار مستعدترین فصل برای بارش‌های فصلی است و همچنین عمده سیلاب‌ها در بهار رخ می‌دهد که وقوع سیل و حوادث غیرمترقبه نیز جزو عواقب حادثه سازی است که کوهنوردان باید دقت کنند در این فصل از نزدیک شدن به بستر رودها اجتناب کنيد.

حساسیت های بهاری
بدلیل گرده افشانی گیاهان در فصل بهار ممکن هست که حساسیت‌های پوستی و یا تنفسی بوجود‌ آید که در صورتی که کوهنوردی سابقه حساسیت و آلرژی به فصل بهار را دارد باید در این خصوص دقت کند.
 
بروز رعد و برق و سقوط بهمن
به واسطه گرم شدن زمین در مناطق کوهستانی و ارتفاعات وقتی بستر زمین در این مناطق گرم می‌شود موجب سقوط بهمن می‌گردد که این اتفاق بیشتر در اردیبهشت ماه رخ می‌دهد و این نیز از موارد بسیار حائز اهمیت برای حفظ امنیت کوهنوردان در فصل زیبای بهار است.
 
مراقبت و حفظ محیط زیست
در فصل بهار و همزمان با رویش سایر گیاهان، سبزی‌های کوهی نیز که خاصیت درمانی و یا خوراکی دارد رشد ميكنند. که اکثر این قبیل گیاهان در مناطق البرز وزاگرس رشد می‌کنند به همین منظور علاوه بر کوهنوردان در این فصل بسیاری از مردم نیز برای چیدن این سبزی‌ها به کوه‌ها می‌روند از آنجاییکه ریشه برخی از این گیاهان قابل استفاده است ، از ریشه جداکردن این گیاهان از خاک باعث می‌شود تا نسل این گیاهان که برخی از آنان بسیار کمیاب هستند منقرض شود.

یادداشت از محمد یعقوبی کوهنورد همدانی 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار