همراه اول
6. فروردين 1395 - 19:00   |   کد مطلب: 26888
ورزش در بهار
گرده‌هايي كه از درختان در فضاي فصل بهار پخش مي‌شود وارد سيستم تنفسي شده، موجب حساسيت مي‌شود و مقداري از علائم آن همان كرختي، سستي و بي‌حالي است.

 

هادی ربیعی افروز دبیر هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی استان همدان در یادداشتی آورد : زمانی که بهار فرا می رسد، با گرم شدن هوا، رگ های خونی گشاد و منبسط می شوند، لذا فشار خون کم می شود و بیشتر جریان خون به سمت پوست می رود و خون کمتری و اکسیژن کمتری به سمت مغز می رود. همچنین افزایش فعالیت سوخت و ساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، لذا اکسیژن کمتری به طرف مغز فرستاده می شود.
بدن ما، یا بهتر بگوییم مغز ما به مدت زمانی نیاز دارد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد حالت خواب‌آلودگی فصل بهار بروز می‌کند.
بدن بعضی از افراد سریعا با این شرایط جدید هماهنگ می‌شوند، ولی گروه دیگری برای هماهنگ شدن با تغییر دما زمان می‌خو‌اهند؛ مثلا در افراد مسن، زمان بیشتری طول می‌کشد تا از خواب‌آلودگی بهار و کسلی آن رها شوند.

دلیل دیگر این خواب آلودگی بهاری، عدم تعادل هورمونی در بدن است. هورمون ها یکی از علل احساس شور و شادی و انرژی در فصل بهار هستند. در این فصل طول مدت روشنایی روز افزایش می یابد، سروتونین (هورمون شادی آور) بیشتری در بدن ترشح می شود و تولید ملاتونین کاهش می یابد، لذا افراد احساس سرحالی و هوشیاری می کنند.
در اشخاص خواب آلود این روند به درستی انجام نمی شود.  

علت دیگر خواب‌آلودگی در فصل بهار، تغییر ساعات خواب و بیداری است. عملا با توجه به کاهش طول شب و هم‌زمانی آن با جابه‌جایی ساعت‌ها، برنامه خواب افراد به هم می‌ریزد. برای ما خیلی سخت است که زودتر از موعد همیشگی بخوابیم و تا به این روند عادت کنیم زمان نیاز داریم. 
علت چهارم که می‌تواند دلیل خواب‌آلودگی فصل بهار باشد در کسانی دیده می‌شود که دچار حساسیت فصلی هستند. این حالت کسلی در این گروه شدیدتر است و افرادی که به دلیل آلرژی بهاره و یا خرخر شبانه خواب مناسبی ندارند، دچار این مشکل می‌شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار