همراه اول
14. آبان 1396 - 14:00   |   کد مطلب: 32763
لزوم توجه توجه به فرهنگ و فرهنگ سازی در حوزه ورزش

به گزارش همدان ورزش؛ محمد حسامی ورزشی نویس همدانی در یادداشتی آورد، رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای در دیداری که با جمعی از ورزشکاران و قهرمانان داشتند فرمودند: محبوبیت ورزشکاران و قهرمانان، زمینه ساز الگو شدن آنان در بین جوانان و نوجوانان است و هر حرکت خوب مروج میلیون ها حرکت خوب است. قهرمانی و محبوب شدن یک شمشیر دو لبه است که اگرنتوانیم مسائل مربوط به آن را مهیا کنیم خطرناک و غیر قابل کنترل است.

آنچه از فرمایشات مقام معظم رهبری به ذهن متبادر می شود توجه به فرهنگ و فرهنگ سازی در حوزه ورزش است.

امروزه  برخی از ورزشکاران مطرح کشور  که با حضور گسترده در رسانه های شنیداری و مکتوب به یک الگو برای نوجوانان و جوانان کشور تبدیل شده اند متاسفانه از فقر فرهنگی رنج می برند.

ظاهر، ادبیات و. فتار ایشان در درون زمین و بیرون زمین نشان می دهد نه باشگاههای ورزشی به عنوان صاحب کار ورزشکاران در ورزش حرفه ای در این زمینه اقدام کرده اند و نه متولیان فرهنگی کشور گامی در این راه برداشته اند.

البته مشکلات  بی توجهی به ف هنگسازی آن هم فرهنگ ایرانی اسلامی فقط به ورزشکاران ختم نمی شود و در اماکن ورزشی تماشاگران نیز اقدام به رفتارهایی برخلاف فرهنگ و عرف جامعه می کنند که از آن جمله می توان به  فحاشی در استادیوم ها اشاره کرد.

برخلاف تبلیغات گسترده کشورهای غربی در ترویج آزادیهای  فردی، باشگاههای ورزشی در این کشورها دارای قوانین مشخص برای رفتارهای ورزشکاران تحت قراردادشان در درون و بیرون اماکن ورزشی هستند. شب بیداریها، حضور در میهمانی‌های  شبانه برای  ورزشکار جریمه و برخورد محکم در پی دارد. حتی در کشوری مثل چین با جمعیتی  نزدیک به دو میلیارد نفر، ورزشکاران حق تتو کردن ندارند و آرایش ظاهری آنها دارای الگوهای از پیش تعیین شده است که متاسفانه در کشور ایران به این مسایل توجه نمی شود.

البته فرهنگ سازی در ورزش ابعاد مختلفی دارد که صرفا به ظاهر یا رفتار ورزشکاران ختم نمی شود و ضروری می نماید کارشناسان و جامعه شناسان و نیز متولیان ورزش و فرهنگ کشور به این موضوع ورود کرده و در این زمینه اقدامات عاجلی صورت دهند و مرعوب برخی جوسازیهای رسانه ای نشوند.

به عنوان مثال برنامه نود بارها اعلام کرده نباید فدراسیون فوتبال به مدل موی بازیکنان یا تتوی آنها کار داشته باشد، اما باید گفت این بازیکنان مورد استخدام باشگاهها هستند و زمانی که در زمین فوتبال حاضر می شوند به عنوان کارمند باشگاه در حال انجام وظیفه اند حال نباید یک باشگاه نسبت به رفتار و پوشش کارمند خود واکنش نشان دهد، آن هم باشگاه هایی که از پول دولت ارتزاق می کنند.

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار