همراه اول
6. آذر 1397 - 11:03   |   کد مطلب: 33711

به گزارش همدان ورزش؛ مجید دیبافر کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی در یادداشتی نوشت: نزديك به دو هزار سال پيش يكي از امپراطور هاي چيني به نام امپراطور هوانگ تين كه به تقويت جسم و روح سربازان خود بسيار علاقمند بود بازي جالب و سرگرم كننده اي را ابداع كرد و نظاميان را واداشت كه در اوقات فراغت به آن بپردازند .اين بازي تسو- كوه ناميده شد و ترتيب آن چنين بود كه دو گروه بدون استفاده از دست و فقط با ضربه هاي پا توپ را مي بردند تا از زمين حريف عبور دهند. تسو در زبان چيني به معني لگد زدن و كوه به معني توپ است .تو پي كه براي بازي تسو- كوه بكار مي رفت از هشت قطعه چرم به هم دو خته تشكيل مي شد كه درون آن را با پر مرغ يا پشم مي انبا شتند که این بازی همان بازی محبوب بسیاری از مردم جهان ، همان فوتبال  است . شاید اگر امپراطور هوانگ تین امروز زنده بود وبازی بارسلونا  مقابل  پاریسن  ژرمن در  بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2017-2016 را با گزارش عادل فردوسی پور  می دید از خود می پرسید ، چی شد تو این بازی ؟ چیه این فوتبال اصلا ؟؟؟ معجزه نیوکمپ !! شش بر یک  به نفع بارسلونا ، اشک  واژه ی  کمی  برای اونای امری .

 

بارسلونایی که  دیدار  رفت را 4 بر صفر  می بازد برای صعود  تنها به معجزه  نیاز دارد  و این معجزه را در نهایت ناباوری  خلق می کند . اگر به چندین سال عقب تر برگردیم ، وقتی طرفدارتیم منچستریونایتد باشید و بازی دراماتیک فینال لیگ قهرمانان اروپای سال 1999  بین تیم های بایرن مونیخ و منچستر یونایتد  را مشاهده کنید قلبتان از جا کنده خواهد  شد ، وقتی تا دقیقه 89 تیم تان بازی را باخته است  و ناگهان همای سعادت   باز می گردد و بر روی شانه های شیاطین سرخ می نشیند  وبا 2 گل دقایق پایانی سکه اقبال به سمت یاران فرگوسن چرخ می خورد و بایرن فاتح لیگ قهرمانان می شود .

کمتر کسی است که فوتبال  را ببیند و یا بازی کند ، عاشق آن نشود . فوتبال لحظه هایی را خلق می کند که انتظارش  را ندارید. لحظه هایی  تو را برای پیروزی تیمت  دست به دعا  می کند و لحظه هایی که اشک و لبخند  را بر روی صورتت ایجاد می کند . لحظه هایی که ضربان قلبت را نا منظم می کند و به تپش می اندازد و زمان هایی که با قوانین نسبیت انیشتین تو در زمان با سرعت نور سفر می کنی . کدام ورزش است  که صدها هزار نفر تماشاگر را با شوری وصف ناپذیر  میخکوب  بازی می کند و  نگاه میلیون ها  بیننده را معطوف خود کند ؟ در لحظه  تو را می تواند  ماتم  زده کند  گویی که عزیزی را از دست داده ای و در لحظه بعد می تواند به تو زندگی و امید  را هدیه  دهد. فوتبال برای دوست دارانش  یک  زندگی است ، یک عشق است .

دیدگاه شما

آخرین اخبار