همراه اول
17. خرداد 1397 - 6:35   |   کد مطلب: 33856
زین الدین زیدان : پرتره قرن 21

به گزارش ورزش همدان ، مجید دیبافر کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی در یادداشتی نوشت : اگر قرار است از ورزشکاری نام ببریم که در دوران ورزشی اش در اوج و قله ایستاده است و در دوران مربیگری اش نیز قله های موفقیت  را فتح کرده است ،  نام زین الدین زیدان در اوج طنین انداز می شود .

زیزو فرانسوی با ارامش و متانت خاصی  همه جام های ممکن را بلعیده است . بهترین بازیکن سال جهان از سوی فیفا، باارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های اروپا، ،  بهترین بازیکن سال اروپا (توپ طلایی) از مجله «فرنس فوتبال»، بهترین بازیکن جام جهانی ،بهترین بازیکن نیم‌قرن انتهایی قرن بیستم ، شوالیه لژیون دونور از ۱۹۹۸  ، برنده یک عمر فعالیت ورزشی (جایزه ورزشی لاروس) در ۲۰۱۰ ،برنده بهترین مربی سال در سال ۲۰۱۷ از سوی جایزه بهترین‌های فیفا و اخیرا هم سه بار قهرمانی متوالی  با تیم رئال مادرید به عنوان سرمربی این تیم دوست داشتنی  از مهم ترین افتخارات  زیزو فرانسوی است .

وقتی فرانسه میزبان  در جام جهانی 98 ،برزیل همیشه مدعی  را با سه گل مغلوب می کنند ، بازهم نقش پررنگ بازیگردانی بنام زیدان به چشم می آید . زیدانی که برای فرانسه جام میگیرد محبوب است و زیدانی که جام را از فرانسه می گیرد بازهم محبوب است . یادمان هست که فرانسه در جام جهانی 2006 آلمان  با یک بازی برتر به جام نزدیک بود اما زیدان همیشه  آرام ، ناگهان می غرد و با ضربه سر به سینه ماتراتزی مدافع ایتالیا از زمین اخراج می شود و حملات فرانسه بعد از این اتفاق کاهش پیدا می کند و فرانسه در ضربات پنالتی جام را به ایتالیا می دهد .

اگر بازیکن دیگری جای زیدان بود ، معلوم نبود که چه بر سرش خواهد آمد ولی زیدان همچنان محبوب می ماند و مردم جهان او را ستایش می کنند.

مربی می شود ، با رئال سه بار متوالی قهرمان جام باشگاه های اروپا می شود و بعد در اوج از مربیگری این تیم استعفا می دهد . زیدان به خوبی یاد گرفته چطور مسیر موفقیت  را هموار کند و آن را بپیماید . زیدان اهل حرف  زدن نیست ، سکوت می کند و فقط عمل می کند .

استعفا می دهد چون می داند مسیر قهرمانی با تغییر تداوم پیدا می کند و مربیگری را می پذیرد زیرا می داند که می تواند به آنچه که در ذهن دارد ، برسد .

زیدان سفیر نیکوکاری و فقر نیز هست . برای  بیماری های خاص ، دوستان قدیمی اش را جمع می کند و فوتبال بازی می کنند و پول بلیط فروشی اش  را برای  این بیماران هزینه می کند.

محال است در کارهای عام المنفعه رد پای انسان دوستانه زیدان را ندید.

زیدان نه تنها در ورزش حرفه ای ، استادانه رفتار می کند بلکه در زندگی شخصی اش نیز سنجیده و هدفمند برخورد می کند .

زیدان قطعا و بی شک یکی از برترین چهره های ورزشی قرن 21  است که می تواند الگوی بسیاری از ورزشکاران کشور ما باشد که در عین بهترین بودن در ورزش ، در اخلاق نیز در اوج است .

دیدگاه شما

آخرین اخبار